Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bijzondere tentoonstelling en boek IFF

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2015 6:36    Onderwerp: Bijzondere tentoonstelling en boek IFF Reageer met quote

Wat ťťn foto al niet los kan maken, daar weet de Brit Andrew Tatham alles van. Ben eigenlijk wel benieuwd naar dat boek.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ieper/-21-jaar-gezocht-naar-verhalen-woi-foto-a2471062/

Eenentwintig jaar nadat hij een beduimelde foto van 46 soldaten vond, onder wie zijn eigen overgrootvader, heeft de Britse kunstenaar Andrew Tatham een volledige expo rond het beeld uitgebouwd. Hij zocht en vond verhalen, die hij nu in het In Flanders Fields Museum vertelt. Voor de opening tekenden 150 nakomelingen van de soldaten present, die symbolisch een nieuwe groepsfoto lieten maken.

LISA BACELLE

Meer dan 150 nakomelingen van de soldaten zakten voor de opening van de expo af naar Ieper, en lieten een nieuwe groepsfoto maken. - Lisa Bacelle
Meer dan 150 nakomelingen van de soldaten zakten voor de opening van de expo af naar Ieper, en lieten een nieuwe groepsfoto maken. - Lisa Bacelle

Andrew besloot eenentwintig jaar geleden om op zoek te gaan naar het oorlogsverleden van zijn overgrootvader William. Zo vond hij een groepsfoto van het achtste bataljon van het Royal Berkshire Regiment, waar zijn overgrootvader commandant van was. "Ik was enorm gefascineerd door de foto en wilde heel graag te weten komen wat er met die andere mannen uit het bataljon gebeurd was", vertelt hij. "Wie had het overleefd, en wie niet? Wat hebben ze na de oorlog met hun leven gedaan? Hoe heeft de oorlog hen beÔnvloed? Maar ook: hoe zien hun families er nu uit?"

De kunstenaar slaagde erin om de overige 45 soldaten op de foto te identificeren en probeerde van elk van hen een familielid te bereiken. "Ik had grote ambities", vervolgt hij. "Toen ik besefte welke opdracht ik voor me liggen had, was ik al dusdanig meegesleurd in het verhaal, dat ik niet meer kon stoppen. Mijn zoektocht heeft me in contact gebracht met mensen van over de hele wereld: van Groot-BrittanniŽ tot AustraliŽ en zelfs Hongkong. Ik had er 21 jaar voor nodig, maar nu kan ik mijn resultaten eindelijk delen met het grote publiek."

Kos
Kos

Slag bij Loos

Dat doet Andrew nog tot 3 januari met een grote tentoonstelling in het In Flanders Fields Museum. Daar kan je een film over de soldaten zien, maar ook een stamboom van hun families, fotomontages en persoonlijke voorwerpen die door de verschillende families bewaard werden. De timing is ook symbolisch: precies honderd jaar na de Slag bij Loos in Frankrijk, waar het achtste bataljon net na het maken van de foto naartoe gestuurd werd.

Andrew wijdde ook een boek aan zijn zoektocht, met de titel 'Een groepsfoto - Voorheen, nu en tussenin'. Maar het hoogtepunt was ongetwijfeld de opening van de expo zelf, waar de Brit van elke familie minstens een vertegenwoordiger mocht ontvangen. Zij waren met ruim 150 en poseerden samen voor een nieuwe groepsfoto. "Slechts 23 soldaten op die foto overleefden de oorlog", vertelt Tatham. "Sommigen kregen ook daarna niet veel tijd meer, door de verwondingen die ze opgelopen hadden. Maar anderen leidden een rijk leven. Zo werd ťťn van hen een succesvol Canadees politicus en eigenaar van een krant. Een andere soldaat werd ingenieur in Indiase goudmijnen, terwijl er ook waren die zelfs in de Tweede Wereldoorlog meevochten. De laatste overleed in 1989 op 94-jarige leeftijd."

Het verhaal van het achtste bataljon kan je nog tot 3 januari ontdekken in het In Flanders Fields Museum.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2015 7:21    Onderwerp: Reageer met quote

Verplaatst naar Musea en Tips
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: