Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Ron Constant

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de_jerre

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 17:07    Onderwerp: De Ron Constant Reageer met quote

Dag Allemaal,

Vandaag heb ik het laatste stukje van mijn genealogisch onderzoek (gedeelte Eerste en Tweede Wereldoorlog) afgewerkt. Voor dit laatste stukje familiegeschiedenis heb ik het militair dossier van De Ron Constant bekeken. Maar hier en daar kan ik er niet echt goed aan uit omdat zijn militair dossier niet overeenstemt met de andere informatie die ik over hem heb.

Kunnen jullie me helpen om de puzzel te vervolledigen?

Aan het begin van de oorlog woonde De Ron Constant samen met zijn broer en hun moeder in een recent aangekocht huis aan de Zemstsebrug te Zemst (vader was reeds jong overleden).

Nadat het Belgisch leger zich in de fortengordel rondom Antwerpen had teruggetrokken werd er besloten om een Eerste Uitval te lanceren (25 Aug). Hierbij marcheerden Belgische troepen vanuit Hombeek en Mechelen naar de Zemstsebrug waar Duitse soldaten een dag eerder hun stellingen in orde aan het maken waren.

Nog voor de Belgische 'hoofdmacht' de Zemstsebrug bereikte, was er een Belgische voorpost die dicht tegen deze Duitse stellingen naderden. Zonder opgemerkt te worden werd het vuur geopend. Hierbij werd één soldaat/officier dodelijk geraakt.

De Belgische voorpost werd gespot maar werd niet aanzien als Belgische militairen maar voor burgers. Hierdoor werden verschillende wreedheden gepleegd aan de Zemstsebrug.

Ook de moeder van Constant (Nijs Elies) moest zich bij de 'Duitsers' melden. Zij zag de vergeldingsacties die de Duitsers pleegden.

Nadat ze naar huis werd gestuurd besloot ze om samen met haar gezin te vluchten (dus ook Constant). Haar getuigenis werd in Assenede genoteerd.
Vanaf Assenede heb ik geen enkel spoor meer van hen.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is dat Constant mee op de vlucht is gegaan en toch in dienst is geweest? Kan iemand me uitsluitsel bieden hoe hij deze periode heeft beleefd?

Alvast bedankt!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
de_jerre

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik er al iets uit kan opmaken, zou hij op 1 augustus op de P.F.A. geroepen zijn geweest. Van hieruit zou hij naar Ardres (regio Pas-de-Calais) gegaan zijn nadat Antwerpen gevallen was. daarna zou hij herenigt zijn geweest met de D.O.A.H. waar hij zou gewerkt hebben in de munitiefabrieken.

Wat is de D.O.A.H.?

Op één van de documenten vind de afkortingen 3e Artillerie V.T./C.F.C. terug.

Iemand enig idee?
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me een speciaal geval.

Iemand die hier iets uit kan opmaken?

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: