Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

GAS! IEPER 1915, DE EERSTE GASAANVAL

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Magneet

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2015 8:50    Onderwerp: GAS! IEPER 1915, DE EERSTE GASAANVAL Reageer met quote

Quote:
GAS! IEPER 1915, DE EERSTE GASAANVAL

AUTEURS: ANN CALLENS & JAN VANDERMEULEN
AANTAL PAGINA'S: 288
UITVOERING: PAPERBACK MET FLAPPEN
ISBN: 978 94 014 2449 3
PRIJS: € 19,99
ISBN E-BOEK: 9789401425162
UITGEVERIJ: LANNOO

Wanneer de Duitsers op 22 april 1915 in de buurt van Ieper voor het eerst een chloorgasaanval uitvoeren, verandert de oorlog voorgoed. Een rode lijn wordt overschreden, waarbij het 'eerlijke' gevecht plaatsmaakt voor een anonieme en gruwelijke dood. Al snel zijn alle strijdende partijen verwikkeld in een totale oorlog met gifgas als sluitstuk van de ultieme vernietigingsmachine.

Gas! maakt de horror van de eerste gasaanvallen tastbaarder dan ooit. Soldaten en officieren van alle betrokken partijen - het Belgische, Franse, Britse en Duitse leger - vertellen over die noodlotige lentedagen. Van de zorgvuldige planning van de aanval en de weg die het gas aflegt van laboratorium naar slagveld tot het gepruts met gasmaskers en de verbijstering bij de slachtoffers. Het is het verhaal van een cynisch verbond tussen wetenschappers, industriëlen en militairen.

De auteurs leggen ook genadeloos bloot hoe de gewone frontsoldaat in het ongewisse wordt gelaten en de geallieerde legerleiding op zijn minst schuldig verzuim pleegt. Ze vullen het rijke bronnenmateriaal van dit boek vol getuigenissen aan met historische kaarten, unieke foto's en krachtige kunstwerken die de gruwel en waanzin van de gasoorlog aangrijpend dichtbij brengen.

Historica Ann Callens en arts Jan Vandermeulen zijn een auteurskoppel met een passie voor de Eerste Wereldoorlog. Callens doceert over en doet historisch onderzoek naar de Grote Oorlog en Belgische vluchtelingen. Vandermeulen schreef eerder al over de militaire organisatie van het Vierde Duitse Leger in België en over de biologische effecten van gas op het menselijk lichaam.

VEEL PUBLICITEIT RONDOM GAS!

Gas! wordt zowel nationaal als internationaal op grote waardering onthaald. De auteurs werden reeds geïnterviewd voor The Daily Mail, The New York Times en The Washington Post.

Wat maakt dit boek zo uniek?

1) Nooit eerder bracht één boek alle betrokken naties samen in beeld. Het is alsof een drone boven het slagveld vliegt, die 22ste april 1915, en je ziet achtereenvolgens wat er zich afspeelt in de Belgische Linies, de Franse, Engelse, Canadese en Duitse.
2) Uniek en zeer divers bronnenonderzoek reveleert 100 jaar na de feiten voor het eerst dat de geallieerden eigenlijk op de hoogte waren en dat de gasaanval dus eigenlijk had kunnen vermeden worden. Het boek toont ook aan waarom dat uiteindelijk niét gebeurde.
3) Ook de Duitsers zelf, zo blijkt, hadden het effect onderschat. Hadden ze écht strategisch ingezet op deze aanval, dan had de oorlog totaal anders kunnen verlopen.

uit de mailbox Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2015 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek krijgt goede recensies uit Knack en De Standaard, toch degelijke mediabronnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2015 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga straks naar de voorstelling. Hopelijk geraak ik terug met de trein...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2015 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

En?
Heeft iemand het boek al binnen?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2015 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ikke!
Ben nog maar 100 blz.ver
Gematigd positief tot nog toe.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
AOK4

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2015 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

De afbeelding op het voorblad is eigenlijk al niet goed: een fragment uit gassed van John Singer Sargent, die een scene uit 1918 met een mosterdgasvergiftiging voorstelt, gebruiken op een boek dat specifiek de chloorgasaanval van 1915 beschrijft, is volgens mij verkeerd. Al zal het brede publiek daar wel geen boodschap aan hebben...

Ik ben net een beetje aan het bladeren in hoofdstuk 4 en wat ik daar lees, vind ik niet zo goed.

Voor zover ik altijd heb gelezen, werd von Deimling specifiek uitgenodigd naar Charleville-Mezieres en passeerden Bauer, Falkenhayn en Ilse eigenlijk Albrecht von Württemberg, die niet opgezet was met het gifgas. De auteurs steunen teveel op de memoires van von Deimling, die zoals bekend later zwaar pacifist werd en dus zijn eerdere keuzes probeerde af te zwakken. Hiervoor moesten ze toch echt wel de bronnen hebben geraadpleegd in Freiburg (Kriegstagebuch XV. Armeekorps). Ook de doctoraatsthesis van Kerstin Zirkel "Vom Militaristen zum Pazifisten: Politisches Leben und Wirken des Generals Berthold von Deimling vor dem Hintergrund der Entwicklung Deutschlands vom Kaiserreich zum Dritten Reich" beschrijft dit aan de hand van verschillende bronnen.

Ik mis in het boek ook een bibliografie (het ontbreken ervan doet mij in principe onmiddellijk afhaken als ik een boek in handen krijg). De prijs/kwaliteit van druk vind ik ook niet echt om over naar huis te schrijven (paperback met enkel de afbeeldingen op "beter" papier).

Wat niet wegneemt dat er zeker heel wat interessante en lezenswaardige informatie in staat...
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2015 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was van zins de auteurs vandaag een handvolletje (slechts een 4- of 5-tal) aanmerkingen te bezorgen, voor correctie. Dingen die duidelijk fout zijn (bijv. een jaartal 1971 i.p.v. 1942). Voor het geval er een 2de druk zou komen.

Maar daarnet verneem ik dat die 2de druk al in de winkel zou liggen !

Kan iemand dat bevestigen ? En ... of er in de 2de druk (kleine) wijzigingen aangebracht zijn ?

Aurel

P.S. Jan , nog even dit. Ik vernam dat de cover er kwam op initiatief (dwingende eis ?) van de uitgever. Of de auteurs er al dan niet gelukkig mee waren, dat weet ik niet.
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2015 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 14 Mei 2015 10:45 schreef:
Maar daarnet verneem ik dat die 2de druk al in de winkel zou liggen !

Kan iemand dat bevestigen ? En ... of er in de 2de druk (kleine) wijzigingen aangebracht zijn ?

Ik heb het boek verleden week aangeschaft, maar zo te zien is het nog altijd de eerste druk. (Standaard boekhandel)

Mvg,

Jos

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2015 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Jos.
Ik heb de auteurs toch maar enkele kleine aanmerkingetjes bezorgd. Details.
Misschien bruikbaar voor de 3de druk. Smile

A propos, iets dat me de wenkbrauwen deed fronsen was de vermelding (2 x) dat de Duitse infanteristen die een kwartier na het gas oprukten, dat deden met ONgeladen geweer. (Wel mét bajonet.) Dat vond ik vreemd. Als er één gelegenheid was, dacht ik, waarbij het geweer wel degelijk moest geladen zijn ... Maar de verklaring zou zijn dat er moest bespaard worden op munitie. (Wat ik dan weer vreemd vind : precies in een besparingsperiode een gasaanval lanceren ?)
Mocht iemand meer weten ... (De bron bijv. van deze info.)

Aurel
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2015 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Het was niet ongebruikelijk om tijdens de Eerste Wereldoorlog aanvallen uit te voeren met ongeladen geweren. Maar niet om munitie te sparen!
Dit had 2 belangrijke redenen:
1. Vermijden dat de aanvallers zich in het niemandsland zouden laten verleiden tot het opnemen van een vuurgevecht. Met ongeladen geweren waren ze verplicht om ten allen koste ten minste de vijandelijke loopgraven te bereiken waar ze eventueel in dekking hun geweren konden laden.
2. Vermijden dat de aanval te vroeg opgemerkt zou worden door de verdedigers (vooral bij nachtelijke aanvallen). Indien er te vroeg geschoten zou worden door de aanvallers, zou dit de verraste verdedigers kunnen waarschuwen.

Bronnen: diverse regimentsgeschiedenissen.

Groeten,
Jan
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2015 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Jan.
Weer bijgeleerd.
En het klinkt logisch.
(En met je punt 1 anticipeer je eigenlijk meteen een andere vraag van mij. Namelijk : zelfs als het geweer ONgeladen was, dan hadden ze toch wel munitie bij zich om waar en wanneer nodig toch te laden, nietwaar ? Maar hierbij dus beantwoord.)

Aurel
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2015 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 14 Mei 2015 10:45 schreef:

P.S. Jan , nog even dit. Ik vernam dat de cover er kwam op initiatief (dwingende eis ?) van de uitgever. Of de auteurs er al dan niet gelukkig mee waren, dat weet ik niet.

Het feit dat het schilderij van Sargent ook in het midden van het boek vermeld staat met enige duiding, doet me ook vermoeden dat de cover geen onbewuste misstap of gebrek aan research is.

Toch vreemd dat uitgevers ed hun willetje willen doordrukken over zaken waar ze vaak geen kaas van gegeten hebben. Ik hoor dit wel meer en dit is zo jammer voor de geloofwaardigheid van een boek of auteur. Waarom eigenlijk? Louter voor de potentiële meerverkoop?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: