Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waar zat 13de Linie eind april 1915 ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2015 15:21    Onderwerp: Waar zat 13de Linie eind april 1915 ? Reageer met quote

Ik ben al enige tijd bezig met opzoekingen van gesneuvelde soldaten uit mijn dorp (Boezinge, bij Ieper). Een 40-tal.

Een van hen : Gaston Vandenberghe (°Boezinge, 1889 +28-04-1915, L'Ocean, De Panne, begraven Adinkerke). 13de LINIE. Ik weet helaas (nog) geen bataljon.

Al enige tijd zoek ik op dit Forum en elders waar en in welke omstandigheden hij zijn dodelijke verwonding zou opgelopen hebben ("doorboorde thorax"). Men heeft mij gemeld : "in die periode hevige gevechten bij de hoeven Violet(te) en Ter Stille tussen Sint-Joris en Ramskapelle." Er waren inderdaad hevige gevechten daar, maar ik meen te zien : 9-10 mei 1915. Terwijl Gaston Vandenberghe gewond en overleden is op 28 april 1915. Dus een tweetal weken vóór die Violette-Terstille-gevechten.

Mocht iemand uit eigen onderzoek weten wŕŕr eind april 1915 (meer specifiek 28 april 1915) 13de Linie mee bezig was ...

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2015 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Aurel

April
16: Repos Wulpen
17 repos Wulpen, en 's avonds vertrokken naar de Briqueterie tot den 18e
van den 18e o, ôlet ,aar de, 3 hoekigen bosch
19e terug naar Wulpen
20e repos Wulpen
21e repos Wulpen
22e repos Wulpen en vertrokken naar Adinkerke
23e repos in Adinkerke
24e repos in Adinkerke
25e repos in Adinkerke
26e aandkomst van Schachten en vertrek naar den tranchée in Ramscappelle
27e in tranché 1e linie
28e in tranchéé 2e linie en vertrokken naar Adinkerke
29e repos in Adinkerke
30e repos in Adinkerke

uit het Dagboek van Pieter Van Damme, soldaat bij het 13e linie, 9e cie
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel, Gentbrugse ww_soldier ! Schitterend !

Mijn vraag is beantwoord ! Weliswaar nog een klein detailtje, maar dat is dan voor mij om te achterhalen ... Pieter Van Damme zat in de 9de Cie. Dat is dus 3de Bn ? Nu weet ik (nog) niet in welk Bn. mijn Gaston Vandenberghe zat. Maar zelfs als ik het niet vind, dan mag ik er toch van uitgaan dat zijn timing heel nauw aansloot bij of parallel liep met die van soldaat Van Damme.

Nog eens bedankt.

Aurel
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Oei foutje, hij zat in de 4e Cie, 3e Bat, 13e (in 1916 overgeplaatst naar het 19e en daar zat hij in de 9e Cie).
Ergens heb ik nog een dagboek van iemand van het 13e, maar dat is niet zou nauwkeurig dag per dag opgeschreven.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2015 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk niet echt een probleem. Sowieso zat hij dus in het 3de Bn.
Maar zelfs als ik achterhaal (morgen in IFF ?) dat mijn soldaat in een ander Bn. zat, dan nog zal zijn wedervaren en tijdsverloop wel min of meer zo geweest zijn als van Pieter Van Damme.

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: