Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kort Weekendje Argonne Deel 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 19:59    Onderwerp: Kort Weekendje Argonne Deel 2 Reageer met quote

Vervolg..

In de middag (deel 2) ben ik ter hoogte van de "artilleristenweg" het dal van de Meurisson beek afgedaald en ben deze stroomopwaards gaan volgen, daarbij telkens de vertakkingen naar links aanhoudend, zodat ik langs de weg bleef (zij het een flink stuk lager). Dit was een tip van Marc en Elfi van Le Coq d'or.

Deze beek loopt door een smal stijl dal heen, waarbij zich in de zuidhelling een aantal lagers hebben bevonden. De sporen hiervan zijn duidelijk aanwezig. Ik vermoed dat er zelfs nog veel meer zal zijn dan ik gezien heb , aangezien ik slechts 1 middag had en dus het tempo er wel iets in heb gehouden. Mogelijk is er in de paar zijdalen ook nog wel wat te zien.

De grond in de bodem van het dal is wel wat drassig, omdat natuurlijk al het water zich daar verzameld, maar met een paar goede schoenen is dat geen enkel probleem. In het stroomopwaardse gedeelte was het opschot, de bramen en de brandnetels geen groot probleem in tegenstelling tot het stroomafwaardse deel.

Herkent iemand dit zwarte draad, het lag naast de lege pot, het leek wel teerdraad, maar zou denk ik wel modern kunnen zijn.

Deze route was zeer de moeite waard en ik ga eens even een kaartje erbij pakken uit een van mijn boeken om een te kijken welke lagers er precies allemaal in dat gedeelte hebben gelegen. Als je hem helemaal afloopt kom je ter hoogte van de kronprinzbunker aan het eind van het dal.
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Andermaal eerbied
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Complimenten! Mooi verslag, boeiende omgeving.

Gr P
Pinoto

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2014 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Zéér mooi verslag Laughing !!! , bedankt voor het delen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam Yahoo Messenger MSN Messenger
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2014 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Hans,

Dank voor het mooie verslag. Een kort maar heftig bezoek...
Wat betreft je vraag naar de Lagers: ik neem aan dat de laatste foto's van deel 2, waarbij betonnen muurresten te zien zijn, genomen zijn nabij punt 177 op de IGN kaart (Meurissonsdal). Het oost-west verlopend dal dat daar eindigt was het dal Tiefer Grund. Het dal zuidelijk ervan (iets kleiner) is het Jägertal. Beide dalen hadden een uitgebreid Lager, het Roese Lager I (in Tiefer Grund) en het Roese Lager II (in het Jägertal). Een tochtje vanaf de Haute Chevauchée (de D38c) naar het dal van Tiefer Grund, dan naar Meurissons, het hoekje om (zuidelijk dus) en dan weer terug via Jägertal naar de D38c, is een mooi tochtje om te doen. Je vindt er diverse sporen, waarvan jij er een deel hebt gezien.
Persoonlijk vind ik het Meurissonsdal een zeer mooie plek om langs te wandelen, altijd stil en met redelijk wat sfeer.
Nog terzijde, mensen die de noordelijke uitgang van de Kaisertunnel zoeken of willen bekijken (in "Nordgrund") in het Fond des Meurissons: de authentieke Duitse naamsteen die boven de ingang van de Kaisertunnel troonde, werd een aantal maanden terug door les Amis de Vauquois "ontmanteld" en (tijdelijk, maar wellicht blijvend) overgebracht naar Vauquois. Daar kreeg hij een meer veilige plaats. Jammer dat hij niet meer ter plaatse te bekijken is, maar toch een gerechtvaardigde actie volgens mij.

groeten, Wim D.
www.argonne1418.be
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2014 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Dank voor de info, punt 177 was inderdaad waar ik was aangeland uiteindelijk.

Het is een mooi gebied waar ook ik graag ben en eerlijk gezegd was deze trip gewoon te kort, normaal ben ik een dag langer.

Spijtig te horen dat de originele steen weg is, maar helaas is het waarschijnlijk beter zo..
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Hans!

Het volgen van de Meurissons beek geeft toch altijd wel voldoening, ik kom er zelf ook graag. Erg interessant gebied, niet in de laatste plaats vanwege de genoemde Lagers en zijdalen.
Het Müncke-Lager uit je andere verslag vind ik trouwens ook de moeite waard, misschien niet zo veel voor handen als het Küchental maar toch nog goed herkenbaar als zijnde een Lager. Er zijn genoeg Lagers waar praktisch niets meer van te zien is... De Blinkstelle daar (Hannover) is niet meer dan een betonruïne aan de bovenkant van het ravijn. Ik ben er destijds van onderen af bij gekomen. Geen aanrader vanwege alle losse stenen en betonresten die in de nabije omgeving op de helling liggen en je op zeer voortvarende wijze weer het dal in kunnen brengen... Smile

Tommy v D
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 05 Nov 2014 10:04 schreef:
Mooi verslag Hans!

...Geen aanrader vanwege alle losse stenen en betonresten die in de nabije omgeving op de helling liggen en je op zeer voortvarende wijze weer het dal in kunnen brengen... Smile

Tommy v D

Die losse stenen ken ik maar al te goed, daar heb ik uitgebreid mee kennis gemaakt terwijl ik bovenuit het dal aan het klimmen was Cool

Zoals jij de blinkstelle omschrijft heb ik een vermoeden waar ik hem kan vinden.

grts
Hans
mirko

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie tocht hoor!
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2014 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een foto uit de oude doos (uit 2006) van de Blinkstelle Hannover boven het Münke Lager, aangehaald door Tommy. Het is inderdaad een pover restant dat ons nog rest.

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Preußen-Sturm

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2014 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom prachtige foto,s.
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2014 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Het dal van de Meurissons is ook één van mijn favorieten. Afgelopen week nog even daar geweest, het was er "nat en glad", maar wel prachtige herfstkleuren.
Een relatief eenvoudige weg om naar punt 167 en 177 op de IGN-kaart te lopen is via de steen van Pierre Monnier.

Pierre Monnier was luitenant in het 46e regiment d'infanterie. Hij raakte in augustus 1914 al gewond, nauwelijks hersteld koos hij er zelf voor om terug te keren naar "zijn" troepen. Hij werd op handen gedragen door de soldaten.
Een soldaat schrijft in een brief naar huis over Monnier: «C’était le chef qui ne disait jamais à ses hommes : Allez-y! mais : Allons-y!».
Op 8 januari 1915 raakte zijn eenheid in zware gevechten met de Duitsers. Monnier werd door een schot in het hart getroffen en stierf bij het Ravin du Meurissons op de leeftijd van 23 jaar.
Monnier schreef regelmatig brieven naar huis, een deel hiervan is te lezen op http://argonne1418.com/2014/05/16/lettres-du-lieutenant-pierre-monnier-46eme-r-i-1ere-partie/

Aanvullend op de eerder geplaatste prachtige foto's nog wat sfeerplaatjes van wat we er zoal op de grond tegen zijn gekomen.

Geen idee wat dit is / waar het bij hoort??

Laatste foto is een versteende zak beton, het patroon van de zak is nog goed te herkennen.

Groetjes, Marij
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2014 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de aanvullingen Smile de alternatieve route het dal in ga ik zeker nog eens proberen Cool (wel meer dan eens ook vermoed ik )
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: