Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Spionnennest 1914-'18 (Edwin Ruis)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2011 8:13    Onderwerp: Spionnennest 1914-'18 (Edwin Ruis) Reageer met quote

Spionnennest

'Het spionagestelsel dat van Rotterdam het grootste internationale spionnencentrum ter wereld zal maken, is begonnen' - James Dunn, MI5, oktober 1914.

Vanaf 1914 wordt het neutrale Nederland, en met name Rotterdam, een broeinest van internationale intrige en spionage. Strategisch gelegen tussen Duitsland en Engeland vormt Nederland een perfecte uitvalsbasis voor Duitse spionage in Groot-Brittannië en Britse spionage in Duitsland en bezet België. Veel Nederlanders en Belgische vluchtelingen laten zich in met spionage en betalen daarvoor soms de hoogste prijs. De executie van de Nederlandse Mata Hari is dan ook zeker geen incident.

Het is in de jaren 1914 – 1918 dat de moderne inlichtingendiensten het licht zien en bekende spionageclichés ontstaan. Op Nederlandse bodem leren, met veel vallen en opstaan, de soms verbazend amateuristische geheim agenten het spionagevak. Figuren als Richard Tinsley, Hilmar Dierks, Leopold Vieyra, politie-inspecteurs François van ’t Sant en Karel Broekhoff en de onfortuinlijke Willem Roos en Heicke Janssen bevolken deze vergeten geschiedenis, die soms fictie lijkt, maar een harde werkelijkheid beschrijft en waarin de scheidslijn tussen held en boef een heel dunne is.

Spionnennest is vanaf maart voor €19,95 te koop via de boekhandel en deze website
http://struikgewas.blogspot.com/p/webwinkel.html
ISBN 97890 8975 2048.

http://struikgewas.blogspot.com/p/boek.html

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 30 Mrt 2012 9:59, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
frederic

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2011 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk zou ik wel wat meer willen weten over het Duits spionage werk van voor WO1.
Het was duidelijk dat ze lang voor 1914 België in kaart hadden gebracht in functie van een oorlog.

De Duitsers kwamen hier binnen gewandeld, en wisten al bij wijze van spreken waar de fles genever stond in de kast waar ze verbleven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ruis

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2011 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

@frederic: in die tijd gingen (reserve)legerofficieren vaak op 'vakantie' in een bepaald land om tegelijkertijd notities en tekeningen te maken. De Duitse dienst die daar verantwoordelijk voor was heet General Stab Abteilung IIIb en stond onder leiding van majoor, later overste, Walter Nicolai. Bovendien waren de grenzen toen net als nu vrij open.

Bedenk ook dat voor 1914 spionage een legale activiteit was in België. Brussel was daarom tot augustus '14 de spionagehoofdstad van Europa. Naast staatsdiensten, waren er veel freelancers en particuliere spionagediensten gevestigd, zoals het spionagebureau van R.H. Peterssen, dat veel voor Duitsland werkte. Inlichtingen waren dus simpelweg ook te koop.
Tandorini

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2011 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Iets over de spionage in Engeland:

https://www.mi5.gov.uk/output/origins.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Boek staat sinds vandaag ook vermeld op Historiek.net.
Andere cover, by the way.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig ook bij Ruis zelf Smile

Quote:
Het spionagestelsel dat van Rotterdam het grootste internationale spionnencentrum ter wereld zal maken, is begonnen' - James Dunn, MI5, oktober 1914.

Als in 1914 de Eerste Wereldoorlog losbarst, wordt neutraal Nederland een broeinest van internationale spionage. Rotterdam wordt zelfs het grootste spionagecentrum ter wereld! Strategisch gelegen tussen Duitsland en Engeland vormt de rauwe havenstad een perfecte uitvalsbasis voor Britse en Duitse spionnen. Ook veel Nederlanders en naar Nederland gevluchte Belgen laten zich in met spionage. Sommigen betalen daarvoor de hoogste prijs. De executie van Mata Hari is dan ook geen incident.

http://struikgewas.blogspot.com/p/boek.html

De auteur is user van ons forum.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 28 Mrt 2012 11:16 schreef:
Boek staat sinds vandaag ook vermeld op Historiek.net.
Andere cover, by the way.

Kosten noch moeite zijn gespaard, in plaats van dure presentaties is er veel geld gestoken in een prachtige omslag thumbs up

Naar boven
Ruis

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012 15:22    Onderwerp: U vraagt... Reageer met quote

... wij draaien.

Ik vernam in een donker steegje achter het Witte Huis van een kuchende man in een regenjas, dat ik morgen bij de NCRV wordt verwacht om ergens na 10 uur op Radio 2 verslag uit te brengen...
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Tof! thumbs up

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2012 0:52    Onderwerp: Reageer met quote

Verse sperma als spionneninkt
Spionnenverhalen uit de Eerste Wereldoorlog

Lees verder:
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2012/mei/Verse-sperma-als-spionneninkt.html

Naar boven
Historicus

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2014 13:10    Onderwerp: Spionnennest van Edwin Ruis Reageer met quote

Dit is volgens mij een goed boek, dat ruime aandacht verdient.
Mag ik een correctie aanbrengen? De diverse keren genoemde Walther Freyer (die vanuit de Meldestelle Nord in Wesel de Duitse spionage-operaties in Nederland aanstuurde) is nooit bij de Berlijnse politie geweest. Hij was altijd maritiem werkzaam, heeft zelfs nooit in Berlijn gewoond. Zijn autobiografie (500 pagina's) beschrijft o.a. zijn werk bij de Meldestelle. Sinds 1957, toen hij zijn verhaal afrondde, heeft niemand dat manuscript (want meer is het niet) ingekeken. Het ligt in een archief te verstoffen.
Freyer zat tijdens WO II in Amsterdam, nog steeds bij de Kriegsmarine. Hij was toen de oorlog begon al bijna 70.
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2014 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit boek enige tijd geleden gekocht tijdens de studiedag SSEW. Ik zal er aandacht aan gaan besteden op mijn recensiesite. Wink
Naar boven
Ruis

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2014 13:39    Onderwerp: Walther Freyer Reageer met quote

@Historicus. Hartelijk bedankt voor uw compliment. Dat Freyer politieman was heb ik overigens uit Thomas Boghardts 'Spies of the Kasier' overgenomen. Ik zou graag wat meer over deze man te weten willen komen. Kunt u mij vertellen in welk archief zijn autobiografie zich bevindt?
Historicus

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2014 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Freyers memoires liggen in het Bundesarchiv. En wel in de militaire poot daarvan, dus niet Bonn of Berlijn maar Freiburg.
Ik ben ervoor naar F. gegaan en heb voor meer dan 400 euro een complete kopie laten maken. Dat laatste kan ook per mail geregeld worden, zonder reizen.
Voor jouw periode heb je maar een gedeelte nodig. Het grootste deel van de memoires gaat over een hooglopende ruzie met de in jouw boek ook genoemde Ballin.
Je mag mijn kopieën best lenen, no problem, maar dan zal je me een adres moeten verschaffen (op internet is van alles over je te vinden, maar geen adres).
Naar boven
Ruis

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2014 16:41    Onderwerp: Freyer Reageer met quote

Dank je. Ik ben erg benieuwd. Dat mijn adres niet op internet is te vinden is een goede zaak. Mail me op blog.ruis @ gmail.com of PB me dan krijg je het van me.
Ruis

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2014 13:16    Onderwerp: Wandellezing Spionnennest Reageer met quote

Voor de liefhebbers: op 21 juni geef ik een wandellezing langs Rotterdamse spionage adressen. Zie hier http://struikgewas.blogspot.nl/.
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2014 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Dag mede FEW-ers,
Edwin Ruis gaat weer 2x een wandeltocht door Rotterdam doen. Zie ook:
http://struikgewas.blogspot.nl/.
Ik ben er bij op 6 september. Nog meer mensen die gaan?
Groet,
Sjoerd
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2014 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Even een schopje :-P
Nog anderen die mee door Rotterdam gaan wandelen olv mede-FEW-er Ruis?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: