Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Brave little Belgium

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv en films Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2014 10:35    Onderwerp: Brave little Belgium Reageer met quote

Hallo allen,

een nieuwe documentairereeks over België en WO1 op de teevee, gelukkig ook her te bekijken op de nieuwssite van de vrt.

Ziet er zeer goed uit, al merk ik wel enkele flagrante fouten in de kaart van Europa op (Elzas Lotharingen bij Frankrijk en zo).

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/Brave%2Blittle%2BBelgium/MV-140805-Brave-Little-Belgium-1

Grt

Binet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2014 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

BRAVE LITTLE BELGIUM
Vierdelige documentaire van Mark De Geest en Sophie De Schaepdrijver over de Eerste Wereldoorlog in ons land.

De commentaarstem is van Vic De Wachter.

4 afleveringen gisteren was de eerste, en heb bijgeleerd .
Steeds aangenaam om naar Sophie te luisteren ,
hier de link voor wie het miste

http://www.canvas.be/programmas/brave-little-belgium/07361773-165c-4880-a617-5bd0a433ba48

Herhalingen ook op woensdag 18h30
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
JohanD

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2014 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Eerste afleverig pas bekeken... prima hoor, Sophie is blijkbaar OVERAL geweest voor deze docu.
Is zeer boeiend en wordt ook voor de leek aangenaam aan elkaar gepraat.
De moeite om te bekijken.
kleinen

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2014 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

zeer mooie aflevering,
maar ik erger me steeds dat men de slag te Halen de laatste calvarie slag vernoemd,de laatste calvarie slag is geleverd in 1918 te Maldegem "slag van burkel" waar de belgen de duitsers overwonnen met wel vele verliezen
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2014 7:33    Onderwerp: Reageer met quote

Pffik was twee keer te laat om op te nemen. Mad
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2014 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Sophie is blijkbaar OVERAL geweest voor deze docu.

Inderdaad, en dat floepte snel van de ene hoofdstad naar de andere ,
zat al te denken bij het bekijken , of we haar in ergens in Rusland
Te zien zouden krijgen . Maar blijkbaar niet , was ergens wat te ver .

@+
Patrick
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2014 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ze vanaf volgende afleveringen het met toch wat minder reisjes zal moeten doen, en zich tevreden zal moeten stellen met de mooie Westhoek en omstreken Wink.

En binkske: op de linkjes van mezelve en Patrick kan je 't nog herbekijken.

Grt
B
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ladies and Gentlemen: deel twee:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/2.35157

Weer dik in orde. Eén kritiekpuntje: de archieffoto's worden naar je hoofd gesmeten aan een rottempo terwijl er telkens wordt ingezoemd, dat irriteerde me soms wat naar het einde toe. Maar het is mierenneukerij, zeker kijken is de boodschap.

Grt
Binet
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

En als Boezingenaar ben ik heel trots dat Boezinge effectief genoemd werd. Niet alleen bij de gasaanval, maar ook bij John McCrae. Die schreef z'n gedicht inderdaad in wat toen nog Boezinge was (maar ca. 1970 door Ieper afgepakt werd).
Weet iemand waar afl. 3 en 4 over zullen gaan ?

Aurel
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Aflevering 3:
Rond Verdun en aan de Somme sneuvelen honderdduizenden soldaten. In België leeft de bevolking onder de knoet van de Duitse bezetter. Het regent regels en verordeningen. De Duitsers sluiten de grens af met een elektrische Dodendraad, die meer dan 1 000 slachtoffers maakt. België wordt leeggeroofd voor de Duitse oorlogsindustrie. In Brussel fusilleren de Duitsers de Britse verpleegster Edith Cavell. De taaltoestanden in het Belgische leger roepen bij veel Vlamingen weerstand op. Aan het Westfront sneuvelen de soldaten bij duizenden in nutteloze offensieven. De Slag van Passchendaele loopt vast in de Vlaamse modder. Opnieuw vallen tienduizenden doden.

Aflevering 4:
Op het slagveld verschijnen nieuwe wapens: vliegtuigen, vlammenwerpers, tanks, U-boten! In de veldhospitalen doen radiografie en plastische chirurgie hun intrede. In 1918 komen Amerikaanse troepen het geallieerde kamp massaal versterken. Op 11 november 1918 tekenen Fransen en Duitsers de Wapenstilstand. De Spaanse Griep maakt wereldwijd 40 ŕ 70 miljoen slachtoffers. In Versailles wordt de kaart van Europa hertekend: vier keizerrijken houden op te bestaan. België ligt in puin. In de Westhoek worden de slagvelden opgeruimd en duizenden oorlogsslachtoffers begraven in meer dan 160 militaire begraafplaatsen. Onder de Menenpoort wordt elke avond stipt om 20.00 uur de Last Post gespeeld. Ook 100 jaar later leeft de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog nog altijd voort! Er werd onder meer gefilmd in de treinwagon in Compičgne, waarin op 11 november 1918 de Wapenstilstand werd getekend en in de Spiegelzaal van het Paleis van Versailles, waar op 28 juni 1919 definitief de vrede werd getekend.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, S.B.

Zoveel in slechts 4 afl. (weliswaar van 50 minuten) ...
Maar toch veelbelovend.
Spreiden over meer afleveringen ?
Maar anderzijds : zoals het nu is een (niet té) hoog tempo, en voor elk wat wils.
En ik apprecieer zeer sterk de beknopte duidelijke manier van uitleggen van zeer gecompliceerde zaken. Zonder te oversimplifiëren.

We kijken uit.

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

In aflevering twee hoorde ik vertellen dat bij de inundatiepoging in oktober 1914 het polderlandschap "s 'anderendaags" blank stond.

In de resume van dit korte item, hoorde in mevr. De Schaepdrijver spreken over de inundatie van ... de IJzer.

Ik leer nog dagelijks bij.
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2014 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Er waren nog meer pijnlijke fouten. Annette Becker, nochtans van de universiteit van Nanterre, Parijs, zei in de documentaire dat Fritz Haber persoonlijk naar het front kwam om te zien of het yperiet goed werd gemaakt.
Dat deze mevrouw deze fout maakt is al erg genoeg, maar dat dit er niet is uitgeknipt, is onbegrijpelijk.
Voor de rest is het in het genre 'vulgariserende' documentaire wel goed gemaakt. De digitale visual effects zijn wel indrukwekkend en ja, het is goed verteerbaar voor de doorsnee Vlaming. En dat is dan toch wel de bedoeling van deze reeks.
Geef mij maar persoonlijk de indrukwekkende reeks 'Oorlogsdagboeken 14-18, uitgezonden door de Ned. tv en nu te zien op BBC, gebaseerd op dagboekfragmenten uit alle uithoeken van het front. Iets gelijkaardigs zou men kunnen maken over het Ijzerfront. Er zijn getuigenissen en dagboekfragmenten genoeg in combinatie met bewegende beelden en foto's.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2014 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Detailtje tussendoor.

Pif,

Je schreef : " Annette Becker, nochtans van de universiteit van Nanterre, Parijs, zei in de documentaire dat Fritz Haber persoonlijk naar het front kwam om te zien of het yperiet goed werd gemaakt."

Juist. Ik bedoel : fout (van A.B.). Jij bedoelt natuurlijk dat "het yperiet" de fout is. Akkoord. Maar mocht iemand weten wŕŕr precies Faber zat, op die 22 april 1915, dat zou me interesseren. Mijn ene bron zegt : Ferme Stampkot (paar honderd meter voorbij Steenstrate, waar ook hertog A. von Wűrttemberg op de eerste rij zat van de voorstelling ; een andere bron zegt : een goeie km voorbij Steenstrate, observatiepost bij Smiske.

Aurel
(Sorry voor het ietwat hijacken van deze Topic. Desnoods wil ik m'n vraagje verplaatsen.)
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2014 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zijn er mijns inziens toch ingeslaagd om in slechts 4 x 50 minuten veel relevante informatie van allerlei domeinen aan bod te brengen. Ik vond het goed! Sowieso een dikke aanrader voor wie WO1 totaal onbekend is. Voor connaiseurs ook niet slecht natuurlijk;

En ps: wie het nog zien wilt, het linkje van Patrick Mestdag (van de canvas-site) werkt, in tegenstelling tot mijn linkje.

Grt
Binet
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2014 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, men kan niet alles tonen en vertellen... niets over de Vlaamse katholieke activisten.... niets over de Belgische troepen in Afrika...over het Belgisch annexionisme tijdens de oorlog.... enz.

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pi3sen

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2014 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Voor hen die deze serie de moeite vonden, moeten zeker het bijhorende en gelijknamige boek van Mark de Geest lezen. 13 verhalen over België in WO1.

Knap geschreven en leest als een speer.
Naar boven
Jamie

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb pas het boek uit. Ik had eigenlijk eerder het boek dan de tv reeks. Dan ook maar eens naar de reeks gekeken. En zoals vaak is het boek beter. Ik vond het een goede reeks om de grote masse kennis te laten maken met de Eerste Wereldoorlog. Ik voelde me weer een leerling in het middelbaar... Vond het wel leuk om naar te kijken
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2014 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Heruitzending!
Tijdens de herfstvakantie zendt Canvas de volledige serie BRAVE LITTLE BELGIUM opnieuw uit: woensdag 29 (17.12 u.), donderdag 30 (17.07 u.), vrijdag 31 oktober (15.50 u.) en zaterdag 1 november (17.45 u.).
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2014 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, eindelijk eens de tijd gehad om op mijn digicorder naar de reeks te kijken. Reeks bevat inderdaad zeer veel info op toch wel een korte tijdsspanne, mss net te veel om nuances te leggen waardoor het te stereotiep wordt en de realiteit toch wat anders was. Hier en daar toch wel wat foute info. Al bij al een reeks waarin veel tijd en moeite in gestoken is, prima voor het grote publiek. Jammer dat vooral de 1e aflevering nogal anti-Duits was en dan heb ik het helemaal niet over de inval zelf. Over andere naties wordt nauwelijks een woord gerept ver hoe en waarom.
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2014 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
En als Boezingenaar ben ik heel trots dat Boezinge effectief genoemd werd. Niet alleen bij de gasaanval, maar ook bij John McCrae.

Die allereerste (grootschalige én gelukte) gasaanval vond inderdaad plaats 'bij Boezinge' zoals in de documentaire taalkundig volledig correct wordt verteld.
Aardrijks- en geschiedkundig zou het echter nog beter verwoord kunnen worden als 'volledig op het grondgebied Langemark-Poelkapelle' want dat ligt nogal gevoelig bij Langemarknaars Smile

En dat 'Yperiet' was enkel een uitschuivertje dat door de mazen van het net glipte Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hein

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2015 21:56    Onderwerp: Re: Brave little Belgium Reageer met quote

Soldat Binet @ 06 Aug 2014 10:35 schreef:
Hallo allen,

een nieuwe documentairereeks over België en WO1 op de teevee, gelukkig ook her te bekijken op de nieuwssite van de vrt.

Ziet er zeer goed uit, al merk ik wel enkele flagrante fouten in de kaart van Europa op (Elzas Lotharingen bij Frankrijk en zo).

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/Brave%2Blittle%2BBelgium/MV-140805-Brave-Little-Belgium-1

Grt

Binet

Toen Sophie de Schaepdrijver werd geďnterviewd was ik in het boek van Hans Andriessen "de andere waarheid" halverwege. Voor de serie begon had ik het boek uit en ik was benieuwd of er in de serie nog nieuwe inzichten die hij beschreven heeft zouden worden behandeld. Tot mijn verbazing was dat helemaal niet het geval. Ik heb het e-mail adres van Sophie de Schaepdrijver aan de universiteit waar zij doceert opgezocht en haar gemaild of zij bekend is met het onderzoek van Andriessen en wat zij hiervan vindt.
Geen reactie ontvangen. Nu, ik ben geen historicus en kan daarom ook niet beoordelen welke historicus/ca gelijk heeft.
Maar als er zulke tegenstrijdige meningen bestaan over ontstaan van WOI en oorzaak, tussen de historici.
Wie moet ik dan geloven?

Laatst aangepast door hein op 05 Jan 2015 6:13, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2015 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is juist de weg die jij zelf moet zoeken ...

Als je die vraag stelt, kan iedereen (met een bepaalde visie) het invullen ... kies je eigen weg!
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2015 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Topic over het boek: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=30082
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2015 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 11 Jul 2015 12:05 schreef:
Documentaire 'Brave Little Belgium' valt in de prijzen

Quote:
De Vlaamse documentairereeks 'Brave Little Belgium' over de Eerste Wereldoorlog in ons land heeft de Michael Nelson-prijs gewonnen. Die prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan een boek, radio- of tv-programma, film of website over geschiedenis.
'Brave Little Belgium' werd vorig jaar uitgezonden op Canvas en is geproduceerd in samenwerking met het VAF-mediafonds en Mindsmeet. De documentairereeks werd gemaakt door historica Sophie De Schaepdrijver en regisseur Mark De Geest. In vier afleveringen vertelt de documentaire het verhaal van de Eerste Wereldoorlog in België.

http://www.hln.be/hln/nl/929/TV-Gids/article/detail/2312596/2015/05/07/Documentaire-Brave-Little-Belgium-valt-in-de-prijzen.dhtml
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv en films Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: