Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pcwever

|
Geplaatst: 20 Jul 2014 14:18 Onderwerp: Vraag over bodemvondst |
|
|
In de Argonne vonden wij achter het Duitse deel van het front enkele glazen voorwerpen te zien op de foto's hieronder. Het gaat om een doorzichtige reageerbuis met daarin een gitzwarte substantie. In enkele van deze buisjes zat nog een kleinere reageerbuis gedrukt van bruin glas. Daarin was niet duidelijk een substantie te ontdekken anders dan wat aarde.
Navraag bij Jean-Paul de Vries uit Romagne-sous-Montfaucon leerde dat het zou kunnen gaan om buisjes met norit terwijl er in de kleinere bruine buisjes aspirine zou hebben gezeten. Niettegenstaande mijn bewondering voor de kennis van Jean-Paul wil ik toch ook op het forum vragen of mensen hier meer van af weten. Met name omdat aspirine in die tijd al in tabletvorm werd verstrekt.
Norit is actieve kool. Actieve kool is sterk absorberend en bond ook gifgassen. Mogelijk is dit een aanwijzing waar deze buisjes voor hebben gediend. Ook tegenwoordig nog worden "charcoal slurry's" gebruikt om maag en darmen te ontgiftigen. Maar misschien zit dit er helemaal naast. Graag hoor ik de ideeën van anderen.
 |
|
Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 20 Jul 2014 14:39 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het op zijn zachtst gezegd niet echt verstandig om zoiets open te prutsen als je niet weet wat het is... |
|
Naar boven |
|
 |
pcwever

|
Geplaatst: 20 Jul 2014 14:44 Onderwerp: |
|
|
Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in maar in dit geval is het zeker geen kruit en de lokale expert gaf aan dat het norit/actieve kool is dus dat is meegenomen in de overweging. |
|
Naar boven |
|
 |
derwisj

|
|
Naar boven |
|
 |
shabu Cheffin

Geregistreerd op: 7-2-2006 Berichten: 3104 Woonplaats: Hoek van Holland
|
Geplaatst: 20 Jul 2014 18:52 Onderwerp: |
|
|
Maar nu even over de vraag die gesteld wordt, weet iemand waar deze buisjes voor gebruikt werden? _________________ If any question why we died
Tell them, because our fathers lied
-Rudyard Kipling-
http://ww1relics.com/ |
|
Naar boven |
|
 |
|