Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Van de oorlog hoor ik niets (bis)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2014 16:53    Onderwerp: Van de oorlog hoor ik niets (bis) Reageer met quote

Euh ... Mag ik even reclame maken voor een niet-zo-nieuw boek ?

Ik weet het, ik had het ook hier
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=7282
kunnen plaatsen als gewone posting, maar misschien verdient "mijn Marie" een tweede topic ? Smile

20 jaar geleden had ik het geluk een uitgever te vinden voor iets waar ik toen al een jaar of twee mee bezig was. (Eigenlijk vond hij mij, vandaar het "geluk". Smile )

Begin jaren 1990 belandde heel toevallig bij mij een handschrift van een dove Boezingse vrouw (Marie Desaegher, 1888-1939). In de zomer van 1915 schreef ze haar wedervaren in Ieper en Boezinge vanaf het begin van de oorlog tot aan de Duitse gasaanval neer. Eerst verbleef ze in het najaar van 1914 nabij Ieper, in de buurt van de Verdronken Weiden en Zillebeke-Vijver, waar ze de Duitse beschietingen van de Eerste Slag om Ieper meemaakte.

Vanaf begin 1915, na de dood van haar moeder, is ze terug in Boezinge, in haar ouderlijk huis (waar nu het Bretoens Monument staat). Daar in de buurt maakte ze totaal onverwacht de paniek mee bij de Duitse gasaanval van 22 april 1915. 's Anderendaags doolt ze tussen de Duitse loopgraven ten oosten van het kanaal, wordt zwaargewond verzorgd door een Duitse legerdokter, en uiteindelijk geëvacueerd naar Roeselare.

Het verhaal boeide me in die mate dat ik het bewerkte en voorzag van een historisch kader en toelichtingen. En in 1993 gaf Siegfried Debaeke (De Klaproos) het uit. Niet zonder succes, en niet alleen in Ieper en omstreken. Daardoor volgde nog kort daarop een 2de druk.

En nu, 20 jaar later, dus een 3de herziene druk. "Marie" is herboren ... Smile In die zin dan echter dat het boek inhoudelijk hetzelfde gebleven is, maar qua vorm dan wel een aantal wijzigingen gekregen heeft : nieuwe cover, nieuwe letter(grootte), meer bladzijden (nu 230), en een twintigtal nieuwe foto's.

Persoonlijk vind ik het een fascinerend verhaal, om diverse redenen. Een aantal aspecten maakt het heel bijzonder. Het gaat namelijk om de belevenissen van een gewoon mens, een vrouw. Marie Desaegher is op de koop toe doof. (Vandaar de titel.) Daardoor ondergaat ze de oorlog op een heel ongewone manier : want van de oorlog hoort ze niets ... Het verhaal leidt ook tot de tragische climax van de Duitse gasaanval van 22 april 1915. In dit kader beleeft zij die avond en ook de dag erna, als hulpeloze vrouw, zij het in het gezelschap van buurjongetje Julien Matten, de gruwel van de oorlog.

Het verhaal is ook structureel heel verdienstelijk, en vraagt in zijn geheel en ook in zijn delen, haast om een verfilming. (Een groot woord, ja, maar dit is wel degelijk bedoeld als een pluim op de hoed van Marie Desaegher.)

Ik wil echter duidelijk benadrukken : het is geen nieuw boek, wel een enigszins herziene uitgave. Ik zou niet willen dat iemand het al in zijn bezit heeft, en zich laat "foppen".

Link naar de webpage van de Klaproos :
http://www.klaproos.be/van_de_oorlog.htm

Als alles normaal verloopt, zou het nu in de boekhandel moeten liggen.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2014 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws Aurel,
het is zeer zeker een aanrader.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2015 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dagboek van een dove vrouw uit WO 1 in boek gegoten

Op 22 april 1915 vond ten noorden van Ieper de eerste Duitse gasaanval plaats om vijf uur in de namiddag.
Op die dag kwamen de dove Marie Desaegher (26) en haar zusje Emma totaal onverwacht in Boezinge terecht in de paniek die losbarstte bij de eerste Duitse gasaanval. De dove vrouw begreep niet wat er gaande was en verstond evenmin wat haar zusje in paniek probeerde uit te leggen. Marie sloeg alleen op de vlucht en verzeilde in Duitse loopgraven. Ze werd zwaar getroffen. IJlend en in shocktoestand konden alleen de Duitse soldaten haar nog redden.

Een jaar na het uitbreken van de oorlog en nauwelijks bekomen van de doorstane emoties zette Marie haar oorlogsrelaas op papier. Boezingenaar Aurel Sercu verwerkte de getuigenis van Marie Desaegher in zijn “Van de oorlog hoor ik niets."

Het boek is heruitgegeven bij De Klaproos.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2015 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hoe een dove vrouw de oorlog beleefde:
Ieper onder vuur, de gasaanval, in Duitse loopgraven...

“Dit is een prachtig-schrijnend boek, heel authentiek, met vele tragische bladzijden. Het oorlogsrelaas van de dove Marie Desaegher is bij wijlen hartverscheurend. Geef dit boek aan een creatieve cineast en hij maakt er een prangende ballade van.”
Jaak Dreesen in De Bond

Als de oorlog uitbreekt, is de 26-jarige Marie dienstmeid in Ieper. Ze maakt de beschietingen, de ontberingen en de angst mee waar de burgerbevolking onder lijdt. Dat Marie doof is, maakt haar belevenissen nog schrijnender. Het kanonnengebulder en de explosies hoort ze niet, evenmin als het gekerm van gewonden of het getier van soldaten.

De echte verschrikking slaat toe op 22 april 1915. Op die dag komen Marie en haar zusje Emma totaal onverwacht te Boezinge terecht in de paniek die losbarst bij de eerste Duitse gasaanval. De dove vrouw begrijpt niet wat er gaande is en verstaat evenmin wat haar zusje in paniek probeert uit te leggen. Marie slaat alleen op de vlucht en verzeilt in Duitse loopgraven. Ze wordt zwaar getroffen. IJlend en in shocktoestand kunnen alleen de Duitse soldaten haar nog redden.

Een jaar na het uitbreken van de oorlog en nauwelijks bekomen van de doorstane emoties zet Marie haar oorlogsrelaas op papier.

Aurel Sercu uit Boezinge voorzag het unieke verhaal van een historisch kader, kritische noten en illustraties.

http://www.klaproos.be/van_de_oorlog.htm

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2015 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan garanderen dat de voorbije dagen, vooral de avond van 22 april (gasaanval) en de dag van 23 april, Marie zowat ieder moment in mijn gedachten was. Zo van : "En nu - precies 100 jaar geleden - kwam Marie met haar zusje op 5 minuten van haar huis terecht in de chaos en paniek ... En nu verborg ze zich met Julientje in de stal tussen de meelzakken ... En nu stond ze op en zag tot haar ontzetting op 30 meter voor haar een versgedolven loopgraaf vol Duitsers ... En nu doolde ze rond in de buurt van haar huis, in een omgeving vol gesneuvelde en gestikte Franse soldaten, en werd ze zwaar gewond ... Enz."
"Momenteel" (d.w.z. precies 100 jaar geleden dus) verblijft ze in Roeselare in het opvangcentrum, waar ze door de Duitsers naartoe geëvacueerd werd ...

Aurel
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2015 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit boek een hele tijd geleden gelezen uit de bibliotheek, het was prachtig.Ik zal het zeker kopen als ik het in de winkel tegen kom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marty

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2015 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Super, een dikke tijd terug het boek gelezen via de bib en wou het net opnieuw ontlenen.
Ik heb je boek zelfs vorige week nog eens aanbevolen aan een war-dummy.
Mei-maand = verjaardagsmaand, dus ikke happy!

Mvg.,

Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2015 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Ludo en Martin.

Woensdag 22 april was een heel speciale dag voor mij en ... Marie. Ik bedoel : herdenkingsplechtigheid aan Steenstrate (in aanwezigheid van Koning Filip). En tot mijn verbazing werd er een fragment voorgelezen uit haar verhaal.

Ze had het eens moeten geweten hebben, 100 jaar geleden ... Dat precies 100 jaar later (tot op het uur) dat deel dat ze in de paniek en chaos van de gasaanval terecht kwam, zou voorgelezen worden ...

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: