Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Musketier Fritz Limbach

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JWK

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2014 15:57    Onderwerp: Musketier Fritz Limbach Reageer met quote

Nou, ik heb mezelf een projectje gekocht :
100 brieven van Musketier Fritz Limbach, aan zijn familie.
Beginnend 7 januari 1915 en de laatste brief is van 23 september 1915.

Je kan hem volgen van het recrutendepot in Kevelaer via Son naar Douvrais, La Bassée, Auchy en “Prellbock” (Da’s een treinbuffer heb ik begrepen, dus wellicht ergens aan de spoorlijn daar? Hij zat bij het Pionier Kommando 6/16 )

Ergens op deze foto staat hij.

Heb er zo maar een paar uit de stapel getrokken, en ze beginnen allemaal gelijk: Die en die brieven ontvangen, en de pakjes met nummer (bijv.) 331,332,333,334 etc
Een beetje klagen over de postbezorging (“Het duurt soms wel 6 dagen voor een pakje aankomt!”), en dan wat er zoal voorgevallen is de laatste twee dagen (want hij hield nogal van brieven schrijven!).

Quote:
“Sorry dat ik niet eerder geschreven heb, maar dat is de schuld van de Engelsen want die hielden ons nogal bezig 3 dagen lang”
en
Quote:
“Onze artillerie was goed op dreef want de zandzakjes van de Engelsen vlogen alle kanten op!”

En op 23 september 1915, drie dagen voor zijn dood, schreef hij (vanuit “Prellbock” in de buurt van La Bassée/Douvrais) :
Quote:
“Zoals ik gisteren al schreef, en zoals jullie wellicht al weten uit de krant, zijn de Engelsen hier de laatste dagen erg onrustig. Maar we maken ons daar niet zoveel zorgen om. Als ze komen willen dan moeten ze dat maar rustig doen. Het zal ze bezuren. Er zijn echter geen tekenen dat er een aanval komt.
Niettemin hebben we de afgelopen twee dagen zware artillerie-beschietingen gehad, en links van ons bij de Marburger Jäger hebben ze gisteren al aangevallen, maar ik geloof niet dat ze de moed hebben dat ook bij ons te proberen. Als ze het doen dan krijgen ze ’t slecht
De laatste drie dagen zijn onze verliezen zeer gering: in het totale regiment 10 man, bij de Prellbock 1 door een granaatscherf licht verwond. Die 10 man ook slechts gewond. Dus zo erg is het niet. “

De Marburger Jäger (Kurhessisches Jäger-Bataillon Nr. 11 http://de.wikipedia.org/wiki/Kurhessisches_J%C3%A4ger-Bataillon_Nr._11#1915 ) lagen in Aubry-chez-la-Bassee (Nu Aubry-les-mines), dus Fritz zal dan ten noorden daarvan gezeten hebben?

En als ik me niet vergis begon 2 dagen later de Slag bij Loos ?

Hij overlijdt op 26 september 1915 (Volkbund.de geeft aan 24 sept., maar op de foto van zijn grafkruis is toch duidelijk 26 sept. te lezen.) Hij ligt nu op de begraafplaats in Lens-Sallaumines.

Ik heb 't plan om hiervan een boekwerkje van te maken, met een foto van de brief op de linkerbladzij en een (losse) vertaling in 't Nederlands op het rechterblad. Beginnend op 7 januari, en eindigend met zijn laatste brief van 23 september.
Dus ja, een projectje...

En daarna geef ik de brieven aan een museum, want ze moeten wel bij elkaar blijven. Welk museum weet ik nog niet, suggesties zijn welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JWK

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2014 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, dus ik heb nu die berg brieven van Fritz, en ben druk bezig ze te vertalen (met de onmisbare hulp van Johannes aka Namen 1914 waarvoor ik zéér erkentelijk ben).

Ergens in brief 70 of zo (Augustus 1915) krijgt Fritz een camera toegestuurd via de veldpost, en hij gaat driftig fotograferen.
Hij wordt de cause célèbre van de kompagnie, want íedereen wil op de foto.
Hij wordt uitgenodigd om mee te komen eten, en “Zal ik dit voor je doen?” Zal ik dat voor je doen?”
De filmpjes worden ontwikkeld en afgedrukt in Barmen, bij de firma Jansens bijv. of door Paul Bonert, zijn neef.

In één van zijn brieven beantwoordt hij de vragen van zijn ouders over die foto’s .

O.a. foto 24: “Die zes jonge mannen werken in Stollen 1, en natuurlijk is die foto niet gemaakt in Stollen 1 maar buiten” ( Stollen = tunnel )

Wat is dan de kans dat je 99 jaar later op internet een “foto 24” vindt, met 6 jonge mannen, en een bordje “Stollen 1”?
En dan óók nog van het juiste regiment, Infanterie-Regiment Freiherr von Sparr (3. Westfälisches) Nr.16 ......

Da's toch nul?

En dan foto 33 :

Die muts op No 33 komt uit een winkel in Auchy. Of hadden jullie niet gedacht dat we heel Auchy uitgeruimd hebben om onze Unterstände mee te stofferen? Nu is daar bijna niets meer te halen. Je moet nu naar La Basséé gaan om nog iets te vinden.

Hij heeft het toch niet over déze foto?

Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan niet met 100 % zekerheid zeggen dat Fritz déze fotos genomen heeft, maar het is wel èrg, méér dan èrg, toevallig...
Maar wat ze ook zijn, en wie ze ook genomen heeft, het zijn fantàstisch mooie fotos, vooral no 24!

Foto's komen van https://www.flickr.com/photos/drakegoodman/ met duizenden en duizenden WO1 foto’s
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2014 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een mooi project, JWK! Ontzettend leuk om hier je tanden zo in te zetten. Bedankt voor het delen en ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

Gr P
JWK

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het geheel neemt een beetje een bizarre wending.

Nadat ik me ervan overtuigd had dat de foto’s hierboven toch écht door Fritz gemaakt zijn (Het kán gewoon niet anders),
nam ik gisteravond contact op met degene die ze geplaatst had op Flickr.
Beetje verhaaltje over de achtergrond en waar heeft hij ze vandaan?

Vanmorgen bericht terug (uit Australië) : daar en daar gekocht, bij een Duitse handelaar, en misschien heeft hij er nog meer.

Inderdaad, de Duitse handelaar had er nog meer, 4 stuks, dus die direct aangeschaft.
O.a. een foto van de aanstichter van dit al himself.

Dames en Heren mag ik u voorstellen :
Fritz Limbach

(Fritz zelf is overigens niet geheel content met hoe hij op foto’s staat :
“Ik vind mezelf er echter niet goed op staan. Ik zie er altijd trauerklötiger [bedrukt, depri] en ernstiger uit dan ik eigenlijk ben” )

En gevraagd of er misschien nog méér foto’s waren uit deze serie.
Nee helaas, alles was verkocht, maar hij had nog wèl 9 negatieven......

Heb maar direct een paar Staatsloten aangeschaft, want zóveel geluk krijg ik nooit meer!

Jan Willem
Naar boven
JWK

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2014 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, in Duitsland hebben ze nog eens verder gezocht, en er zijn nóg 4 foto’s opgedoken! Yay! En met verdere hulp van het internet heb ik nu 28 van de 43 foto’s die Fritz ooit genomen heeft teruggevonden.
Aardig resultaat voor een weekendje werk.

Ben nog op zoek naar o.a. foto 11 “Kapotgeschoten schepen in de haven van Auchy”, foto 12 “Herr Gumperz, de zeer poëtisch aangelegde redacteur van onze Schutzenzeitung. Handelsreiziger in sigaretten en sigaren, onze Korps-intendant, en kletskop eerste klas” , en nr 29 “vier man met een Frans machinegeweer”. (“Dat machinegeweer staat er niet alleen als versiering, we gebruiken het ook om de Engelsen zo nu en dan wat te sturen. Waar dat ding vandaan komt weten we eigenlijk niet”)

En wat werd er eigenlijk gestuurd aan de soldaten via de pakketdienst van de Duitse veldpost?

Hier een lijstje van wat Fritz zoal heeft ontvangen in zo'n Feldpost-pakketje (In 9 maanden heeft hij er minstens 333 ontvangen) en de lijst is nog niet eens compleet :

Wienerschitzel
Koteletten
Aardbeien
Johannisbeersaft (in fles)
Citroensap (in fles)
Kersen (vers en ingemaakt)
Ham
Pruimen
Camera
Browning (het pistool inderdaad, mèt munitie !)
Eieren
Boter
Kaas
Koffie
Geld
Ondergoed
Kousen
Appelmoes
Chocola
Sigaretten
Sigaren
Schoenen (Want die legerlaarzen waren maar niks)
Ingemaakte groenten
Marmelade
Nutella
Kölnisch Wasser
Melk
Waterzuiveringsapparaat
Puffertskuchen (een soort poffertjes?)
Koeken (Chocolade- of andere)
Erwten (in blik)
Suikerklontjes
Venkelolie
Handdoek
Halsdoek
Kreeft
Gekookt vlees
Worst
Bonensalade
Cognac
Bessenwijn
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: