Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Herstel WWI en WWII helmen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rasponov

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2014 13:27    Onderwerp: Herstel WWI en WWII helmen Reageer met quote

Gegroet iedereen

Ik ben een startende Re-enactor en uniform verzamelaar,
En ik heb 4 originele helmen van de oorlogen, die nog een beetje werk nodig hebben om terug in een goede staat te zijn.
De helmen zijn een Belgische Adrian Helm, een Duitse StahlHelm, Een Amerikaanse M1 Helm (tweede wereld oorlog) en een (en hier twijfel ik) Engelse doughboy helm, of een Amerikaanse Tommy helm van de eerste wereld oorlog

Twee helmen zijn helaas over geschilderd door m'n vader, maar ik zou ze graag weer in de originele kleur willen hebbe, aangezzien ik ze wil gebruiken voor re-enactment
De Adrian heeft geen binnewerk, en de houders voor het binnewerk zijn volledig of half doorgeroest, met maar 1 houder die nog in orde is (deze helm is overgeschuilderd, helaas niet in originele kleur, dus dit is eentje die moet herschildered worden)

De StahlHelm moet een nieuw binnenwerk hebben, het leder is gescheurd en bebloed (en moet ook overgeschilderd worden in de originele kleur)

De engelse of amerikaanse helm moet enkel nog buckles hebben voor de aanspan riem

De Amerikaanse M1 heeft enkel nog lederen riempjes nodig

dit zijn oude foto's, de helmen zijn al wat opgelapt, zoals de M1 die eerst geen binnenwerk had

Wat ik zoek zijn mensen die me willen helpen om m'n helmen terug in orde te krijgen, mensen die me kunnen linken naar verschillende sites waar uniformen worden verkocht

allesinds hartelijk bedankt
Rasponov

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2014 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Heb net nieuwe fotos genomen van hoe de helmen er nu uitzien met het binnenwerk

De Adrian

De Leeuw van de Adrian

En het binnenwerk (wat er nog van over is)

De StahlHelm

het Binnenwerk van de StahlHelm

De Amerikaanse M1

Het vernieuwde binnenwerk van de M1 (moet nog een beetje genaaid worden)

De Engelse (of Amerikaanse) WWI Helm

En het binnenwerk van ervan

etappe gent

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2014 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

De eerste is er één uit de 30er jaren en is lelijk overschilderd. De moeite niet om te restaureren als helm.

De 2 is een duits wo1 en is met dezelfde verf overschilderd. Ik zou proberen die verf te decaperen met ofwel een oplosmiddel of aangekochte decap . Mij is het al eens gelukt om op het gemak met aceton een helm terug verfvrij te krijgen met behoorlijk resultaat. Het juiste produkt moet je proefondervindelijk zoeken. Hou er rekening mee dat het niet zal lukken ook . Met produkten moet je oppassen dat je deoriginele onderlaag niet wegneemt. Laat het binnenwerk zo. Lijkt mij goed ( zo op foto zonder inspectie in het echt)

De 3e zou wel eens een na-oorlogse belg kunnen zijn . Je ziet de resten van de belgische vlag op de zijkant.

De brody is een belg uit de 50's

Grtn

Frankie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rasponov

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2014 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

etappe gent @ 26 Apr 2014 14:33 schreef:
Hallo,

De eerste is er één uit de 30er jaren en is lelijk overschilderd. De moeite niet om te restaureren als helm.

De 2 is een duits wo1 en is met dezelfde verf overschilderd. Ik zou proberen die verf te decaperen met ofwel een oplosmiddel of aangekochte decap . Mij is het al eens gelukt om op het gemak met aceton een helm terug verfvrij te krijgen met behoorlijk resultaat. Het juiste produkt moet je proefondervindelijk zoeken. Hou er rekening mee dat het niet zal lukken ook . Met produkten moet je oppassen dat je deoriginele onderlaag niet wegneemt. Laat het binnenwerk zo. Lijkt mij goed ( zo op foto zonder inspectie in het echt)

Ondanks dat de eerste niet de moeite waard is om te restaureren, wil ik er wel m'n tijd in steken om hem weer op orde te krijgen, net zoals al m'n andere helmen

De duitse helm heeft geen onderlaag meer, dit was volledig weg geroest
het binnewerk ervan is gescheurd, en de helm is hierdoor niet draagbaar, de houders voor de riempjes (en de riempjes) ontbreken ook

Ik zal proberen de verf van de twee helmen te krijgen, maar kan je en paar producten noemen die ik kan gebruiken hiervoor?

Met Vriendelijke groet

Rasponov
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: