Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

GPS Frankrijk

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2014 22:52    Onderwerp: GPS Frankrijk Reageer met quote

Beste lezers,

Over 2 weken ga ik alweer voor de 4e keer speciaal voor de 1e wo op reis. Na Verdun/Argonnen, Vogezen en de Westhoek ga ik weer naar Verdun en omstreken. In mijn opinie de streek waar de oorlog na al die tijd het meest tastbaar is.

Na het bezoek aan de westhoek vorig jaar vroeg ik me echte af;
Is er voor Verdun, St Mihiel en de Argonnen ook een bestand/site/verzameling aan gps gegevens beschikbaar met interessante locaties? In de westhoek is elk klein detail via GPS terug te vinden maar voor Frankrijk vind ik slechts flarden.

Is het wellicht ook geen idee om een subforum te maken voor GPS/Geolocaties/Geotagging tav de 1e WO?

Groetjes,

Ivo
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2014 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik weet is er voor Frankrijk of delen van Frankrijk geen uitgebreide GPS database.
In de Westhoek wordt dat door een instantie gedaan: http://www.wo1.be/nl/gps
Misschien dat dat in Frankrijk niet zo leeft, of komt het nog nu de 100 jarige herdenkingen er aan komen.

Ook is het zo dat in Frankrijk erg veel op privé terrein ligt, of in bossen die militair gebied zijn, en dus verboden terrein.
Misschien heeft dat er ook mee te maken, wie zal het zeggen.

Overigens geen GPS maar wel interessant en goed beschreven zijn de twee boeken van Markus Klauer met daarin zeer veel locaties waar je anders gewoon aan voorbij zou rijden:
Militärgeschichtlicher Reiseführer Lothringen und Elsass
en
Militärgeschichtlicher Reiseführer Flandern und Nordfrankreich

http://www.weltkriegsbuch.de/pages/index2.htm

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2014 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal eens. Het enige dat ik in de boeken van Klauer mis zijn de coördinaten Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2014 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Met goede kaarten van toen, aktuele IGN kaarten en een goed GPS programma kan je al heel veel zelf uitdokteren. Ik ga mij hier weer een hoop kritiek op de hals halen, maar je baseren op GPS data zonder zelf wat speurwerk te verrichten, vind ik een nogal gemakzuchtige oplossing. Zoeken, voorbereiden en ter plaatse zoeken en vinden is minstens dubbel zo prettig als blindelings een GPS coordinaat achterna lopen.
Mensen vergeten al te vaak dat er aan bepaalde terreinkennis meestal veel moeite, tijd en geld aan vastzit en dan vind ik het ergens normaal omdat niet zomaar helemaal publiek rond te strooien. Allemaal goed en wel voor de Westhoek waar alles geografisch zeer dicht en makkelijk te vinden is (en waar GPS data in feite niet echt nodig is, maar tegenwoordig moet dat blijkbaar erbij), maar Frankrijk is andere koek. Wat niet wil zeggen dat ik zelf geen GPS data deel, maar niet publiekelijk en selectief. En ik ben niet alleen met deze mening: ook Amis de Vauquois en het DEA bvb. hanteren als vereniging dit principe.
Nu, dit wilde ik even kwijt, voor de rest wens ik je, hoe contradictorisch dat ook moge klinken, een vruchtbare en interessante reis en zoektocht toe. "Slow travelling", niet alles in één keer willen zien, zelf neuzen, zoeken en vinden en je zal zien dat dit als frontbezoek veel aangenamer is. En zoals Shabu al aanhaalde, de reisgidsen van Markus Klauer zijn interessante materie die je zeker in huis moet hebben (ook zonder GPS data). Magazines van verschillende verenigingen (ook niet Nederlandstalige) bieden ook dikwijls interessante materie om een frontreis voor te bereiden. Nog beter is er lid van zijn en regelmatig tochten zelf meestappen. Ik spreek nu enkel voor de sector Argonne, maar door ettelijke jaren al af en toe mee te stappen met Amis de Vauquois bvb. heb ik al veel mooie zaken kunnen zien. Enfin, bij deze...
die nicht mehr sind.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2014 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal juist Mudra maar af en toe een coördinaatje om je in de goeie richting te duwen mag wel vind ik.
Ik maak voor mezelf een database aan waar ik mijn foto's genomen heb met een duidelijke titel van de foto's.
Zo bestaat de naam uit volgende onderdelen, nl, de oorlog (WO1, WO2 of NAP), dan een streepje, de plaatsnaam, het onderwerp en de coördinaat.
Die komen zo in volgorde van het nemen van de foto in een db exel.
Ook nog een apart vak met de coörd, gevolgd door het adres (google maps) en dan een vak met de verwijzing waar de foto zich bevindt (map)
In een wip heb ik zo mijn foto's en gegevens weer gevonden.
Ook onmiddellijk te controleeren want mijn draagbare Garmin wordt herkend door Google Maps en -Earth waardoor ik de onmiddellijke bevestiging heb dat de foto's en de coörd overeenkomen.Cool
, -Pas-de-Calais, Somme, Verdun...+ Normandië) in de alom bekende IGN-kaarten die bijzonder duidelijk zijn.
(Iets wat ik van Tommy geleerd heb Laughing )
Alleen jammer dat de Fransen een ander coördinatensysteem hebben. Crying or Very sad
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2014 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Binkske,

Dan mag jij mij eens uitleggen hoe de GPS coördinaten op een IGN kaart werken, want ik snap er helemaal niks van Embarassed

Overigens kun je via deze site GPS coördinaten converteren, misschien dat het zo ook met de Franse lukt?
http://www.gpscoordinaten.nl/converteer-gps-coordinaten.php

Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp het wel een beetje Cool

Maar ik kan dan ook zelf een grote kick krijgen uit aan de hand van boeken en hints (met wat help van anderen) zelf een plek vinden.

@shabu: op de kaart zie je de kaardata, voor IGN is dat volgens mijn WGS 84, dat stel je in op je GPs et voila (naja sort of dan anyway Smile )

grts
Hans
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 9:50    Onderwerp: Slagveldgidsjes met GPS-coördinaten Reageer met quote

Deze slagveldgidsjes bevatten een heel pak interessante plaatsen mét GPS-coördinaten en kunnen alvast dienen als basis. Er is er ook eentje over Verdun zelf en de Saillant van st.Mihiel. Maar voor die handige dingetjes dienen uiteraard een aantal centjes uitgegeven te worden...

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Ik vind dit eigenlijk een nogal onvriendelijke houding. Als ik ergens moeite voor heb gedaan zou ik mijn medemensen graag die moeite besparen. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel een lekker gevoel dat je iets weet dat anderen niet weten, zet je op een voetstukje... Wink

In alle objektiviteit: een mens mag al eens een mening hebben die niet altijd overeenkomt met die van iedereen... Sommigen hebben korte tenen blijkbaar. Dat heeft niets te maken met onvriendelijkheid. En dat voetstukje: het zou wel heel erg mager zijn mocht dat een motief zijn om dat principe te hanteren. Bekijk het eens vanaf de andere kant zou ik zeggen...Om een praktisch voorbeeld te geven: ik ben gisteren in alle vroegte vertrokken om op één dag 700 km heen en terug te rijden om een geleide wandeling in het Bois de Malancourt mee te doen. Moet ik het nu verschrikkelijk "not done" vinden als ik niet meteen een hoop foto's, gps data en een vertaling van de Franse brochure op een presenteerblaadje aanbied ... ? Ik wou en wil hier geen ethische polemiek starten, ik wou enkel naar voor brengen dat ik geen voorstander ben van een publieke gps database en dat het niet verkeerd is om af en toe eens zelf wat meer gedreven moeite te doen om iets te bereiken. En tuurlijk krijg ik zelf ook hier en daar eens wat info doorgeschoven, je kan niet altijd alles zelf gaan uitvissen. En dat is uiteraard aangenaam, daar heeft hsmeets volledig gelijk in.
Anders voor de liefhebbers: http://www.grensland-docs.nl/
die nicht mehr sind.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 15 Mrt 2014 13:20 schreef:
Ha Binkske,

Dan mag jij mij eens uitleggen hoe de GPS coördinaten op een IGN kaart werken, want ik snap er helemaal niks van Embarassed

Overigens kun je via deze site GPS coördinaten converteren, misschien dat het zo ook met de Franse lukt?
http://www.gpscoordinaten.nl/converteer-gps-coordinaten.php

Sorry meiske, maar ik snap er ook "de ballen" van. Crying or Very sad
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik ben het grotendeels eens met mudra;
Kennis die je soms moeizaam en met jaren speurwerk verzameld hebt hoef je niet in een twee drie te delen met een shopper.
Je moet natuurlijk mededeelzaam zijn anders heb je hier geen plaats op het forum maar de vrucht van al je inspannigen zomaar gratuit weggeven vind ik ook maar niks.
Héél belangrijk;Op het einde van de rit moet je ervoor zorgen dat die kennis niet voor eeuwig verloren gaat....
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ben ik met U eens. Ik vind het alleen jammer dat de kennis over WO1 daardoor wordt beperkt tot enkele "ingewijden". Dat zijn vast niet degenen die klagen over dat de belangstelling voor WO1 te klein is..

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Linge kijk eens op o.a. de volgende links. Vind je dan nog steeds dat de kennis van Mudra wordt beperkt tot enkele ingewijden?????

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=30875

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28933

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=29361

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=399612#399612

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=325280#325280

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Lingekopf,
We zitten blijkbaar allebei op een verschillend spoor. En we wijken af van de oorspronkelijke vraag (door mijn input, daar ben ik me van bewust). Ik blijf erbij dat je bepaalde zaken verkeerd ziet. Als het dan toch gaat over kennis delen: veel mensen hebben al veel nuttige info gehad aan het boek "Verstild en Versteend" destijds, waar een hele resem mooie vergeten sites werden voorgesteld. Idem dito voor de opvolgers, de Argonne boeken (waar trouwens letterlijk al een klein kapitaal zit in de vorm van aankoop van archiefbeelden, beelden die ik dan graag "deel" in een boek). En dan is er nog het WFA voor de oudgedienden onder ons... Dus zeggen dat ik mijn "kennis" deel met "enkele ingewijden" is wel zeer erover. Ik zit niet in een ivoren toren waarin enkel éénrichtingsverkeer mogelijk is, verre van. Het was niet mijn bedoeling om hier een persoonlijke polemiek op te starten, dat was niet de bedoeling van mijn eerste antwoord. Ik wou even mijn mening kwijt, wat op dit forum moet kunnen. Ook al valt die mening misschien wat naast de sporen. Dus we kunnen misschien "afsluiten", het heeft weinig zin om hierover door te bomen.
En dank Shabu voor je respons van daarnet, ik was net bezig dit aan het schrijven toen jouw respons gepost werd.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Mudra,

Ik ben me bewust dat ik wel wat scherp heb gereageerd op je eerste post in dit item. Ik weet dat je enorm veel hebt gedeeld met dit forum. Daarvoor had ik de post van Shabu niet eens nodig (ik heb in de daar aangehaalde posts vaak positieve berichten gestuurd).
Laten we het maar beschouwen als een tikje onhandige discussie, die misschien ook vermeden had kunnen worden. Zijn we het nu eens? Ik heb geen idee, maar wat mij aangaat is dat ook niet meer belangrijk.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Lingekopf, met dank voor de eerlijke "afsluiter" en de feedback van jouw zijde...

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als we elkaar tegen komen koop ik je wel een goede pint Laughing yummie yummie

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ok ! Die zal ik dan met plezier leegdrinken Wink !
die nicht mehr sind.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 16 Mrt 2014 22:10 schreef:
Als we elkaar tegen komen koop ik je wel een goede pint Laughing yummie yummie

Een volle??? Embarassed (Met die Nederlanders is het altijd een beetje oppassen hoor Embarassed )
Duiker

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 11:13    Onderwerp: Re: GPS Frankrijk Reageer met quote

Klaasvaak @ 13 Mrt 2014 23:52 schreef:
Beste lezers,

Over 2 weken ga ik alweer voor de 4e keer speciaal voor de 1e wo op reis. Na Verdun/Argonnen, Vogezen en de Westhoek ga ik weer naar Verdun en omstreken. In mijn opinie de streek waar de oorlog na al die tijd het meest tastbaar is.

Na het bezoek aan de westhoek vorig jaar vroeg ik me echte af;
Is er voor Verdun, St Mihiel en de Argonnen ook een bestand/site/verzameling aan gps gegevens beschikbaar met interessante locaties? In de westhoek is elk klein detail via GPS terug te vinden maar voor Frankrijk vind ik slechts flarden.

Is het wellicht ook geen idee om een subforum te maken voor GPS/Geolocaties/Geotagging tav de 1e WO?

Groetjes,

Ivo

Door al het geschrijf over mensen die wel of niet een bekende GPS locatie willen delen is de vraag van Ivo om hier een subforum over te maken onder gesneeuwd.
Persoonlijk ben ik voor delen om zaken zoveel mogelijk bekend te maken en zo dat men het kan bezoeken. Ik zie dit idee van Ivo wel zitten hoe denken de forum beheerders hierover. Moet kunnen volgens mij zodat leden die dit willen hun bekende GPS coördinaten op het forum kunnen plaatsen.

Groetjes, Anton.
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie wel voor alle reacties.

@Mudra,
Ik kan me aan de ene kant goed voorstellen dat je niet alle GPS data van elke pareltje wat je gevonden hebt zomaar op het internet/forum wil plempen, aan de andere kant weer niet...
Dat je het niet doet zal te maken hebben met veel moeite die jezelf wellicht hebt moeten doen om bepaalde zaken te vinden en een soort drang om dingen te beschermen en er geen kermis van te maken.
Van de andere kant zijn mensen die zich al de moeite doen om zich goed in te lezen en vervolgens ook nog door middel van GPS dat ene bijzondere punt op te zoeken niet de gemiddelde kermis klanten.
Het grote publiek vertrekt naar Ieper of Verdun (meestal al niet...) gaat de grote "attracties" af en vertrekt weer.

Ik zocht met mijn vraag meer naar een beetje gemak om bepaalde sites te vinden. Met behulp van dit forum en andere sites heb ik kennis mogen maken met de bossen ten oosten van St. Mihiel, bergen in de Vogezen, loopgraven in de Argonne en nog veel meer. Dat alles had ik nooit kunnen vinden zonder jullie hulp. Speciale dank nog naar Lingekopf tav de Vogezen.

Echter! Met behulp van degelijke coördinaten had ik me tientallen zo niet honderden kilometers uit kunnen sparen en vooral bepaalde zaken wel kunnen vinden. Vooral in de Vogezen waren veel zoek acties vruchteloos.
Wat is in vredesnaam het probleem om dat soort zaken via een forum te delen waardoor iemand niet een hele dag zoekt naar een bepaald bos?

En waarom zou je een forumgenoot die zelf ook de moeite doet om verslagen te schrijven niet zoals eerder gesteld wordt een beetje op weg kunnen helpen met tips? Meer dan iemand een plezier doen gaat er niet gebeuren.

Ik heb min of meer de afspraak met mijn vrouw dat ik een keer per jaar een dag of 3 erop uit trek voor mijn geschiedenis tik. Deze staat nu al enkele jaren in het teken van de eerste wereldoorlog. In die dagen wil ik natuurlijk zoveel mogelijk zien, en GPS kan daar heel simpel bij helpen. Je gaat vaak TE makkelijk voorbij aan dat ene bos of monument wat gewoon de moeite waard is. Ook als je wel jezelf goed geïnformeerd hebt.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Prima! Ik heb een aantal GPS-coördinaten van zaken uit het 2e boek van Klauer (Verdun tot Basel). Ik wil die best hier posten Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo klaasvaak,

Bedankt voor je opmerkingen. Ik ga niet opnieuw een boompje opzetten over het wel of niet verspreiden van gps data. Voor mij persoonlijk is het een princiepskwestie en voorlopig blijf ik daarbij. Dat mag misschien egoïstisch overkomen, zij het dan zo. Eén van de redenen waarom ik niet doe, en je gaf het zelf al aan, is ook om bepaalde sites wat te "beschermen". Ik weet ook wel dat sites verschillende graden van "zeldzaamheid" hebben en dat je niet zomaar een bunker of een monument in je zak stopt, maar ik heb de laatste jaren echt al een aantal zaken zijn verdwijnen of zien beschadigen, zelfs op de meest onmogelijke plaatsen. En ik weet ook wel dat de meesten met goede bedoelingen het slagveld bezoeken, maar dat is helaas niet altijd zo (en internet verspreidt info vliegensvlug in alle richtingen). Zo was ik een paar maanden terug in een carrière (creute) in de Chemin des Dames die op een privé-veld ligt en die je moet weten zitten: desondanks zijn daar tientallen zeer mooie inscripties recent allemaal met fluoverf beklad. Hetzelfde met een aantal prachtige houtskooltekeningen in een tunnel nabij Soissons: moedwillig weggekrast. Ok, dit zijn extreme voorbeelden, dat weet ik ook, maar het illustreert dat "het " gebeurt.
En waar trek je dan ergens de lijn in zoiets ? Een gewone bunkerstelling in een bos in de Vogezen, ok, maar een makkelijk te verwijderen inschrift in een Vogezenbunker dan niet ? Om dan nog te zwijgen over mensen met minder goede bedoelingen, op zoek naar buit, al of niet om terug te verkopen (en daarmee bedoel ik dus niet verenigingen die onderzoekswerk verrichten of musea). Van in de Vogezen tot diep in de Argonne kom je dit tegen. Lanceer een topic met de nodige data over een ongekend Duits kampement waar nog veel materiaal in de grond steekt en het vervolg laat zich raden...
Soit, ik zit wellicht teveel aan de andere kant van je vraag en wensen en zie het misschien te somber in, maar voor sommige zaken bewandel ik een rechte princiepslijn.
Maar ik begrijp je verzuchtingen en je eerlijke vraag naar deze info om op die manier je frontbezoeken zo rendementsvol mogelijk te laten verlopen.
Desondanks zal ik binnenkort nog wel posten op dit forum over een aantal bunkers in de Argonne (helaas weer... Wink ), met wat info over hoe en waar, maar zonder...
Voilà, ik hou het hierbij en volg met veel belangstelling het vervolg van je vraagstelling en de eventuele nieuwe rubriek die er mogelijks uit volgt. En nogmaals, mijn reacties zijn/waren absoluut niet persoonlijk bedoeld, laat dat graag duidelijk zijn...

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Een interessante discussie, die hier vaker naar voren komt.

Met alle begrip voor beide standpunten, neig ik er toch naar om Wim zijn principiële standpunt te onderschrijven. Men zou kunnen denken, na Wim zijn laatste post, dat het plaatsen van gerichte locatie-aanduidingen of GPS schijnbaar niet meteen te maken heeft met het wel en wee van een bepaalde site. Immers haalt Wim vernielingen aan van sites waar je toch echt enige achtergrondkennis voor moet hebben, die niet op internet staat (dit argument zag ik al eens voorbij komen).
Ik denk desondanks dat het plaatsen van GPS-locaties op internet, waar het dan meteen volledig openbaar en voor altijd terug te vinden is, dat soort vandalisme alleen maar meer in de hand gaat werken. Je hebt het dan immers niet meer alleen over de welwillende gebruikers van dit forum, aan wiens intenties we uiteraard niet hoeven te twijfelen, maar ook allerlei figuren daarbuiten waar je geen weet van hebt. Blijkbaar zijn er dus bij die wel de hand weten te leggen op minder bekende locaties om deze op wat voor wijze dan ook te vandaliseren - maar dat is nog geen reden om het hen nóg makkelijker te maken aan de hand van de GPS publicaties, of daarbij anderen inspiratie te geven...
In die zin onderschrijf ik Wim zijn opvatting volledig. Een individu van buitenaf staat natuurlijk niet in voor de veiligheid en bescherming van bepaalde sites, maar er is volgens mij ook geen reden om een en ander in de hand te werken.

Verder heb ik zeker ook begrip voor de geïnteresseerden, waar ik zelf ook toebehoor, die zo nu en dan graag geholpen worden met een zetje in de goede richting. Ik heb het daarbij niet over de mensen die blindelings vragen om GPS gegevens zonder ook maar enige voorkennis of nazoeking in betreffende onderwerp (ik bedoel hier niemand in dit topic persoonlijk, laat dat duidelijk zijn!), maar over diegenen die er wel wat moeite voor willen doen. Ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden, voor zover ik dat kan. En net als bij vele anderen zijn er vele malen geweest dat je zonder succes weer terugkomt uit een bos. Maar achteraf bezien heeft dat toch ook altijd wel wat...
Natuurlijk ben ik van mening dat je elkaar zo veel mogelijk moet helpen. Maar ik denk dat je daarvoor beter terecht kunt bij het persoonlijk uitzoeken van zaken, persoonlijk benaderen van iemand, of aansluiting bij vereniging, etc. En niet de openbaarheid van een forum. Gewoonweg omdat iedereen mee kan kijken, ook die met minder goede bedoelingen, of inderdaad diegenen voor wie het allemaal erg makkelijk uitkomt om wat voorgekauwd te krijgen. Voor mij ligt daar toch wel een wezenlijk verschil; geef je iemand, waarvan je enigszins een inschatting kunt maken, een tip of locatie mee, of gooi je het meteen openbaar? Klinkt heel analytisch en wantrouwend misschien, zo bedoel ik dat niet. Maar ik denk dat de meesten de nuance hierin wel vatten.
Trouwens ben ik zelf, over het algemeen, nooit te flauw om een ander te helpen aan informatie (voor zover ik daarvoor benaderd word...), en ook ik heb wel een paar dingetjes hier op het forum gezet die minder voor de hand lagen/liggen (- nou wil ik hiermee niet doen voorkomen alsof ik zoveel bijzondere locaties ken, in vergelijking bij een heel aantal anderen is mijn kennis uitermate summier). Maar dat terzijde, het is wellicht voldoende om in deze zaak een mening te hebben.

Overigens, als iets gepubliceerd wordt in een reisgids als Klauer dan is dat daarna natuurlijk openbaar. Dat zijn geen zaken om geheimzinnig over te doen. Een Markus Klauer zal zelf wel heel goed de afweging gemaakt hebben wat wel en niet te publiceren, gezien het gehalte aan interessante en minder bekende locaties in zijn gidsen. Bovenstaande argumenten zullen bij hem toch ook wel de revue gepasseerd hebben...

Tommy
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2014 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Zo zouden we in elk geval kunnen beginnen met opgaven van wat ik maar zal noemen de "B- en C-locaties". Deze zijn voor de gemiddelde reiziger al ruim voldoende zijn, en het zijn er alleen in Frankrijk al heel veel. Dan blijven er voor de avonturiers, de fijnproevers of degenen met de juiste vrienden nog de A-locaties over. Zo kan iedereen tevreden zijn denk ik Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2014 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

@Mudra,
Je geeft hier heel vaak tips en opmerkingen aan mensen dus met dat egoïsme zit het wel goed denk ik. Wat dat betreft had ik jou net als Lingekopf ook wel persoonlijk mogen bedanken alleen heeft die me wel eens met pm's nog verder op weg geholpen. Wellicht is dat zoals hier al eerder geopperd werd ook een betere weg. Via persoonlijke vragen specifiekere tips geven.
Mijn reactie terug lezend denk ik dat mijn toon ook wat zachter had gemogen. Excuus daarvoor.
Van de andere kant heeft Lingekopf wellicht een mooi punt. Verdeel het in bepaalde locaties. Laat de goed bedoelde amateur/hobbyist als mij en anderen die een keer per jaar of iets dergelijks naar Frankrijk/België gaan iets makkelijker kennis maken met de voor jullie gesneden koek waar jullie ook stuk voor stuk zeer openhartig tips over geven.

Er zit (denk ik) een groot verschil in perspectief tussen wat jij liever "verborgen" houdt voor het grote publiek en waarom ik vraag. Of liever gezegd wat ik wou bereiken met dit topic. Toen ik voor de eerste keer naar Verdun ging heb ik heel veel uren besteed aan het juist invullen van die schamele 3 dagen die ik te besteden had. Die ene dag ik in de Argonne had heb ik als een kip zonder kop rond gereden ondanks dat ik echt uren van te voren gepoogd had om goed uit te zoeken waar en wat ik wou zien. Uiteindelijk heb ik Butte de Vauquois, het Pennsylvania Memorial en beide begraafplaatsen in Romagne sous Montfaucon gezien. Vervolgens zit ik al 2 jaar te balen dat ik de bossen bij Varennes en weet ik wat nog allemaal meer niet ontdekt heb... Sad

Het is zeker voor de nieuwkomer volkomen ondoorzichtig wat nu wel en wat nu niet interessant is. Natuurlijk is dat ook de charme van deze "hobby". Als je alles op een rij hebt staan en in een week elk hoogtepunt kan zien door hersenloos je GPS in te stellen om overal langs te knallen is de lol er snel vanaf. En natuurlijk begrijp ik ook heel goed dat niemand van de mensen die hier wekelijks of zelfs dagelijks eerbied mee bezig zijn zich geroepen voelt om dit te doen om voor anderen een rode loper uit te leggen naar elk pareltje in dat diepe verscholen bos.
Maar daar zit weer dat (grote) verschil in perceptie. Ik zou dolgelukkig zijn geweest met concrete aanwijzingen (dit is geen specifieke vraag...) naar bunkers en kraters bij La Haute Chevauchée. Voor de ervaren vrouwen en mannen hier is zo;n vraag wellicht lachwekkend. Maar nogmaals als je voor de eerste of tweede keer in zo'n streek bent is het volkomen onduidelijk wat nu wel en niet de moeite is. Ik was 2 jaar geleden al erg trots op mezelf en dankbaar naar FEW dat ik de bossen ten westen van St. Mihiel had ontdekt.
Mijn reis naar Verdun naar Verdun en omgeving, waarvan mijn verslag op deze site staat, is reeds door 3 personen en wat aanhang praktisch gekopieerd geworden. Zij waren stuk voor stuk dolgelukkig met voor FEW'ers simpele tips als Bois Brule of Butte de Vauquois. Mijn wat oudere oom had anders ook nooit zo'n reis meer gemaakt of was in ieder geval niet verder gekomen dan de gemeente grens van Verdun.

Jij gaf het zelf ook al aan; waar leg je die grens. Wellicht moet die (als je hem al wil trekken) inderdaad zeer voorzichtig en conservatief getrokken worden maar bedenk daarbij nogmaals het verschil in wat jij uniek vindt en wat die goedbedoelde toerist wil zien die een dag in de Argonne of St. Mihiel wil doorbrengen. Die zoekt niet die ene bunker waar het houten plafond nog intact is maar die wil waarschijnlijk gewoon wat verder kijken dan de wegwijzers om Verdun lang zijn.
Wat dat betreft heeft Lingekopf toch denk ik een goed punt; voor bepaalde (toegankelijkere) locaties is het maken van een GPS gids niet echt onwenselijk laat staan schadelijk. Of daar dan wel of geen subforum aan gewijd moet/mag/kan worden is niet aan mij.

Groetjes,

Ivo

Ps. @Lingekopf, als je ze als niet gaat posten hier zou je me dan (weer) via een pm die bij jou bekende coördinaten willen posten?
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2014 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ivo ik kan je nogmaals echt aanraden om de boeken van Markus Klauer aan te schaffen.
Hij geeft goede uitleg naar locaties die vaak buiten de gebaande paden liggen, dus ook in de bossen.
Ik heb met zijn boeken al heel veel mooie locaties gevonden (alhoewel ik desondanks toch ook wel eens met zijn boeken heb lopen zoeken en niks heb gevonden maar dat ligt misschien aan mijn gebrekkige Duits Wink ).
Hij heeft ook kaarten toegevoegd in het boek waar globaal de locatie op is aangegeven.
Wat ik dan doe is thuis de locaties opzoeken met Google Earth a.d.h.v. zijn routebeschrijving in het boek.
Vervolgens zet ik de coördinaten in mijn GPS, en deze zijn dan wel niet altijd tot op de meter specifiek, maar ze komen dicht in de buurt en ik ben dan lang niet zoveel tijd kwijt aan zoeken.

Ook een fantastisch boek is La Fache Cachee voor de omgeving Argonne, Verdun en St Mihiel
http://spectacle-verdun.com/fr/librairie/livres
Ze geven de locaties redelijk goed aan en m.b.v foto's die op de bijgeleverde c.d. staan kun je zelf veel locaties achterhalen.

En ook ik heb mensen gemaild hoor, ik heb echt niet álles zelf kunnen vinden Embarassed

Succes Smile

Gr.
Annelies

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2014 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ivo,

Ik had mij voorgenomen om op dit topic niet meer in te gaan, maar je lokt me weer uit mijn tent Smile Ik begrijp heel goed je wensen en hoe je die wilt ingevuld zien. En het feit om je frontbezoeken zoveel mogelijk positief gevuld te zien en niet doelloos uren rond te lopen zonder iets te zien. Ook ik hou van een rendementsvolle invulling. Eveneens het feit dat er verschillende soorten van slagveldbezoek mogelijk zijn en een Britse schooljoch van 12 jaar niet hetzelfde bezoekt als de gemiddelde forumleden hier op dit forum. Maar naast het feit van gps data blijf ik erbij dat er nog tal van andere mogelijkheden zijn om een reis of trips voor te bereiden en om te zetten in vruchtbare dagen ter plaatse. Dit kost wat werk en moeite, maar het maakt het nog interessanter om op die manier info te extraheren. Ik denk concreet aan lidmaatchap van verschillende WO1 verenigingen (ook Franse, Duitse, Britse of Italiaanse…) met de daarbij horende uitstappen (belangrijk !), andere buitenlandse fora (het Frans WO1 forum bvb. is ook interessant om te raadplegen)en WO1 websites, kaartmateriaal (zelfs een gewone IGN kaart biedt soms al heel wat info naar bunkerstellingen en linies), maar vooral ook literatuur. Naast een aantal goeie slagveldgidsen, zoals Shabu zonet ook al aanhaalde, (dus ook de oude Michelin gidsen bvb), WO1 magazines, lokale heemkundige tijdschriftjes (ook niet onbelangrijk soms), zijn er bvb. ook talloze Duitse regimentsgeschiedenissen die mooie kaarten en schetsen aanbieden die je als basis kan gebruiken voor verdere exploratie. Of de online Franse JMO’s bvb, daar haal je bvb. gewoon een detailkaart van de Champagne af. En na verloop van tijd leer je ook de juiste mensen kennen die je in kleine kring af en toe iets kunnen aanbieden. Maar dat is iets wat meestal in wisselwerking moet gebeuren. Uitsluitend éérichtingsverkeer wordt bij de meesten niet zo geapprecieerd. Daarnaast, en dat is niet voor iedereen te doen, dat weet ik, is archiefbezoek in binnen- en buitenland een mooie bron. Als ik ergens een kaart wil of primair bronnenmateriaal nodig heb, dan neem ik verlof en spendeer geld, tijd en moeite en trek voor een paar dagen richting Duitse archieven bvb. (niet dat ik dit om de haverklap doe…).
De website van grenslanddocs die ik eerder al doorstuurde, is wellicht een concept wat jou en Lingekopf en tal van andere mensen goed ligt (en ook mij uiteraard..). De website van Aris is zeer informatief en bevat GPS data van de mogelijk te bezoeken sectoren.

Het voorstel van Lingekopf is geen mis idee, maar hoe zal je dat gaan sturen en waar trek je de grenzen ? Niet makkelijk wellicht… Maar dat laat ik aan de grote chef en de moderatoren van het forum over.

Wat betreft je indirecte vraag naar bunkers en kraters op La Haute Chevauchée: het kerngebied met de kraters lijkt mij toch ergens een makkelijk te determineren punt (zie IGN kaart en literatuur over de Argonne). Over de bunkers: helemaal los van deze discussie had ik al een topic gepland hierover. Ik heb twee weken terug een reeks Franse bunkers (daarom niet allemaal ongekend of highlights) langsheen de Haute Chevauchée gefotografeerd en die wou ik even naar voor brengen. Ik moet het zaakje echter nog voorbereiden. Volgt in de nabije toekomst…

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2014 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

@Annelies,

Dankjewel voor de tips. Mijn Duits is goed en boeken en lezen zijn een grote hobby dus ik was al meteen geïnteresseerd in die boeken van Markus Klauer.
Ik heb gisteren al gezocht naar die boeken maar ik kan ze alleen via de Duitse Amazon vinden en zijn eigen website vinden. Omdat ik niet ver van Aken woon wou ik daar morgen in de boekhandel gaan informeren hoe lang het duurt om te bestellen. Ik ga volgende week vrijdag weer naar Verdun en wil het dan graag in bezit hebben. Als iemand nog een tip heeft om ze online te bestellen hoor ik dat graag.
Mijn Frans is echter zeer beroerd, om die reden heb ik nog nooit Franse boeken besteld.

@Wim,

Ook jij alweer bedankt voor alle tips. De site van grenslanddocs heb ik direct in mijn WO1 mapje geplaatst. De boekjes van Michelin had ik al van enkele regio's. Voor mij als geschiedenis freak in het algemeen sowieso bijzonder mooie documenten.
Voor wat betreft verder concreet onderzoek en informatie; voor mij zou het al een stap zijn als ik een een forummeeting zal bijwonen. Maar zoals ik eerder verklaarde heb ik niet altijd de mogelijkheid om dit te doen wat werk en gezin betreft. Terwijl ik het schrijf denk ik altijd aan wat ik zelf graag zeg, tijd is er altijd als je het er maar voor over hebt. Dus wie weet.

Ik kijk in ieder geval uit naar het topic over de Haute Chevauchée!

Groetjes,

Ivo
mudra

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2014 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ivo,

Ik zie Markus Klauer van de reisgidsen dit weekend. Neem misschien kontakt met hem via zijn website omtrent je dringende bestelling en ik zal hem ondertussen melden dat hij er indien mogelijk wat vaart achter zet zodat je ze nog hebt tegen het volgende weekend.

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2014 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wim,

Ik heb hem een mail gestuurd. Dankjewel voor je aanbod.
Het gaat om de bestelling voor Ivo Hermsen in Schinnen.

Groetjes,

Ivo
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2014 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Klaasvaak @ 18 Mrt 2014 16:36 schreef:

Mijn Frans is echter zeer beroerd, om die reden heb ik nog nooit Franse boeken besteld.

La Fache Cachee is tweetalig: Frans en Duits Smile
En het is meer een fotoboek, er wordt weinig tekst gebruikt. Echt een aanrader.

Leuk als de boeken van Markus Klauer zo geregeld kunnen worden!

Naar boven
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 8:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dankjewel voor de tip. Ik neem aan dat ze dat in en om Verdun ook verkopen. Ik zal er zeker naar kijken, ben gek op mooie boeken zeker over mooie onderwerpen.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

In de boekenwinkel van Verdun heb ik hem al een paar jaar niet meer gezien.
Ik heb hem toendertijd in de museumwinkel van Fleury gekocht, maar die is nu dicht vanwege verbouwingswerkzaamheden.
Ik dacht wel dat ze een dependance van de winkel geopend hebben in Verdun zelf, misschien dat je hem daar kunt krijgen.
Verder heb je buiten Verdun niet zoveel plaatsen waar ze veel boeken verkopen. Misschien in het Ossuarium?

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien nog in het Maison de la Presse in Verdun zelf (in de centrale winkelstraat ginder). Daar hebben ze altijd redelijk veel rond WO1 en ik dacht dat daar ook de reisgidsen van Markus Klauer te koop liggen.

http://www.maisondelapresse.tm.fr/adherents/details/49ffffe7-592c-4563-87c4-01ec12b4eb83
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat die boekenwinkel op de hoek?
Want die bedoelde ik.
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het boek er nu niet ligt, alleen de keren dat ik er was heb ik het niet gezien.

Naar boven
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2014 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal er eens gaan kijken. Ben bang dat ik weer meer ga uitgeven aan boeken dan benzine... Rolling Eyes
Jovka

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 1:08    Onderwerp: Reageer met quote

GPS data zou ik hier (en elders) ook niet zo snel neerzetten, hoe bekender en makkelijker vindbaar de locatie, hoe sneller de locatie vernield en vervuild wordt. Ben de laatste jaren vooral met WO2 zaken bezig en daar zie je die ontwikkeling ook. Zelfs geocaches zijn op de mooie locaties te vinden, waardoor een locatie nog sneller achteruit gaat. Locaties deel ik dan ook niet zo snel aan mensen die even op een forum binnenwaaien om wat informatie te krijgen. Ik ben voor sommige locaties al jaren informatie aan het zoeken, dat geef ik niet zomaar door. Dus ik ben het met Mudra en Tommy eens.

Wat voor een bezienswaardigheden je wilt bezoeken weet ik niet. Zelf vind ik de Ouvrage de Lauffée de moeite waard. Is wel aardig bekend, maar niet platgelopen. Op de oude IGN kaart van Verdun stonden de bekendste locaties ingetekend, die zou je ergens op de kop moeten zien te tikken.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Helaas,helaas,de graffitispuiters hebben reeds jaren terug de weg naar het ouvrage La Laufée gevonden...
Groeten.Philippe
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Verplaatst naar Algemeen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jovka

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2014 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 21 Mrt 2014 10:01 schreef:
Hallo,
Helaas,helaas,de graffitispuiters hebben reeds jaren terug de weg naar het ouvrage La Laufée gevonden...
Groeten.Philippe

Ai, weer een mooie locatie minder dus, ontzettend jammer. Ik ben er jaren geleden voor het laatst geweest en ga binnenkort weer een dag die richting op, hoop dat ik niet zoveel ondergekladde locaties tegenkom. Je ziet deze schandelijke ontwikkeling ook bij WO2 locaties, eigenlijk bij elk leegstaand object, zo jammer.

Andere tip dan. Mocht je ook wat van de gebaande paden af willen gaan, dan is fort de Marre ook zeer de moeite waard. Maar wel opletten dat je dat onopvallend bezoekt, het is namelijk niet legaal toegankelijk. Wat heb je eigenlijk al bezocht? Dan is het makkelijker tips geven en krijg je geen dubbele tips.
Naar boven
Klaasvaak

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat heb je eigenlijk al bezocht? Dan is het makkelijker tips geven en krijg je geen dubbele tips.

Ik zocht niet zozeer tips. Het ging me meer om de vraag of en waarom er eventueel een topic kon worden gemaakt met GPS gegevens.

In de westhoek vond ik dat gewoon bijzonder handig. Terwijl ik op weg was naar monument A gaf de GPS onderweg aan dat ik monument/begraafplaats/site B t/m Z passeerde. Op die manier heb ik veel gezien waar ik anders niet op was gekomen. Nu is de westhoek wel een hele andere streek met een gigantische dichtheid aan kleine monumenten en begraafplaatsen, dus wellicht heel anders dan de streek Argonne/Verdun/St-Mihiel.

Om doelen voor de reis zit ik niet verlegen, sterker nog, ik kan zo een maand vullen met dingen die ik graag wil doen. De GPS gegevens zocht ik meer om te voorkomen dat ik 80km reis voor een bunker terwijl er 500 meter verder nog iets heel interessants blijkt te liggen.
Ik lees heel graag, koop idem dito boeken en wil graag wat tijd besteden aan voorbereiding. Voor alle keren dat ik geweest ben heb ik veel meer tijd gestoken in voorbereiding dan de reis zelf.

En eerlijk is eerlijk, ik heb me langzaam wel laten overtuigen dat het misschien beter is om niet te veel locaties via GPS prijs te geven. speechless
Het is dan wellicht handig en bespaart tijd en frustrations achteraf.
En een algemene database met de algemeen bekende begraafplaatsen, forten en grote sites aanleggen is meer een werk voor de Franse VVV. Aan de andere kant staat me nog het zoeken in de Vogezen voor de ogen, de uren die ik daar met zoeken (soms nog vruchteloos ook) verdaan heb had ik graag beter besteed. Het blijft wat mij betreft een dilemma.
Voor mij zou de mooiste oplossing dan ook zijn wat Lingekopf voorstelde; een lijst maken met bekendere sites. Kwaad kan dat niet en het is handig voor de beginneling.

In ieder geval bedankt voor het aanbod.
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2014 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Argonne,Verdun enz.Het wordt een beetje als de Mount-Everest.
Vroeger maagdelijke natuur en nu razend druk en vervuild door de overtalrijke liefhebbers ,toeristen en andere ontdekkingsreizigers.De populariteit betekent terzelfdertijd de teloorgang van de magie.Gelukkig blijft er nog voor sommigen onder ons de herinnering aan de goeie tijden van stilte, rust en verwondering over de ontdekkingen...
Groeten.Philippe
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: