Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Daguitstap bachten de kupe, wat bezoeken dé tip gevraagd!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2014 12:15    Onderwerp: Daguitstap bachten de kupe, wat bezoeken dé tip gevraagd! Reageer met quote

Hoi iedereen,
In het kader van opleiding Gids in het avondonderwijs mogen/moeten we per groep een daguitstap plannen en organiseren. Die daguitstap zal uitgevoerd worden en we worden erop geëvalueerd. Opgelegd thema is "bachten de kupe" (mag in ruime zin gezien worden). We hebben eerder problemen om zaken te schrappen en tot een dagprogramma te komen dan omgekeerd. Stof genoeg dus. Mijn collega's zijn ermee akkoord dat er zo wie zo iets over WOI in de uitstap moet maar er blijven nog steeds genoeg zaken over voor een bezoek van een maand natuurlijk... Daarom m'n vraag naar jullie: wie heeft me de tip van "dát moet je gaan bezoeken", er rekening mee houdend dat 1) het over een algemeen publiek gaat (geen mensen met specifieke interesse in WOI), 2) dat we zelf moeten gidsen (geen gebruik van professionele gidsen) Waarschijnlijk zal ik wel het gedeelte over WOI te gidsen krijgen en ben van plan m'n kennis van de te bezoeken plaats duchtig bij te werken. Wil graag een plaats vinden en doen opnemen in het programma waar je iets kan vertellen om de "leken" in WOI-geschiedenis te doen "stilvallen". Mocht iemand ook iets weten wat anders niet te bezoeken valt maar uitzonderlijk door ons wel kan bezocht worden.... graag natuurlijk Smile
Alvast bedankt voor de tips dames en heren!
grts
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

Geen tips? Dodengang en Ijzertoren dan maar? Smile

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Domein cabour, hebben dat eens bezocht met het Forum.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

De frontzate, parkeren achter de kerk van Kaaskerke en van daar in de richting van Lettenburg wandelen, dan heb je ergens halfweg een overzicht over het Belgische front met zicht op de Dodengang, Oudstuyvekenskerke, Lettenburg, Pervijze etc.

Dat was bij mij de plaats waar ik de 'klik' kon maken om deze sector van het Belgische front te leren begrijpen.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
love4history

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Niko en Ludo
Cabour wordt bekeken wat daar de mogelijkheden zijn voor een bezoek.
Wandeling achter Kaaskerke : doe ik als voorbereiding zelf eens. Ben op googlemaps even de route aan het zoeken die je nam maar er lijken weinig wegen aangeduid. Was dit langs verharde wegen Niko?
grts
l4h

Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

love4history @ 25 Feb 2014 15:02 schreef:
Bedankt Niko en Ludo
Cabour wordt bekeken wat daar de mogelijkheden zijn voor een bezoek.
Wandeling achter Kaaskerke : doe ik als voorbereiding zelf eens. Ben op googlemaps even de route aan het zoeken die je nam maar er lijken weinig wegen aangeduid. Was dit langs verharde wegen Niko?
grts
l4h

De frontzate is de oude spoorwegberm, die kom je vanzelf tegen als je van aan de kerk van kaaskerke naar de (civiele) begraafplaats wandelt langs de oude dorpsstraat, 100m achter de kerk.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

OK, begrepen. Bedankt Niko. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat die zo ver doorliep. Kende eigenlijk alleen de eerste kilometers vanuit Nieuwpoort.

Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor, is de spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort, hoewel het front ergens een paar 100m westelijker via een muur van zandzakjes richting IJzeroever afzwenkte.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: