Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Beton op de "Friedberg" nabij Autry

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 22:13    Onderwerp: Beton op de "Friedberg" nabij Autry Reageer met quote

Wie de weg tussen Binarville en Autry volgt zal het niet meteen opmerken, maar net voor Autry bevindt zich de "Friedberg" waarop interessante overblijfsels te zien zijn. Vanaf de weg niet meteen zichtbaar, je moet te voet de heuvel op om de restanten te gaan bekijken. Deze hoogte kende bloedige gevechten in oktober 1918, toen Franse troepen, Cuirassiers, de hoogte probeerden in te nemen op troepen van het LIR116. De hoogte vormde een obstakel naar de verdere doorstoot naar de daarachter gelegen Hindenburg Mühle, een logistiek Duits steunpunt en de Bièvresvallei. Aan Duitse zijde had men de hoogte versterkt met loopgraven en betonnen installaties, waarvan er nog drie te zien zijn. De twee belangrijkste worden gevormd door enerzijds een dubbele observatiestelling, anderzijds door een Blinkstelle die staat naast de voormalige kleine groeve (opgevuld). Deze observatiepost is tamelijk zeldzaam in deze dubbele toestand. De bouwelementen ervan waren "Regelbau" en de opbouw is elders nog te vinden, al dan niet nog voorzien van de stalen afdekplaat bovenaan. Technische bouwinfo en info omtrent herkomst van deze gepantserde observatieposten kon ik jammer genoeg nog niet achterhalen. De Blinkstelle is een imposante blok beton die zoals de dubbele observatiepost relatief weinig geleden heeft onder het strijdgewoel. Met welke andere Blinkstelle deze communiceerde moet nog verder uitgedokterd worden. Vanaf de Blinkstelle kan je verder het terrein in en zo via de velden de achterzijde bereiken van het Hindenburglager. Daar is helaas nog bitter weinig te zien en het geheel is tamelijk zwaar begroeid. Je ziet nog de terrasvormige opbouw hier en daar zoals bij andere Lager in de Argonne.

Op de achtergrond is de Blinkstelle te zien.

De Blinkstelle vanwaar je vandaag een mooie panoramische blik hebt op de omgeving. Daar wordt ook de strategische positie duidelijk en begrijpt men waarom de Franse Cuirassiers zoveel moeite hadden om vanaf hun stellingen achter de weg Binarville-Autry het glacis van de helling op te geraken.

Wie meer wil weten over de gevechten om de Friedberg en het nabijgelegen Autry, kan dit in detail nalezen in het boek "Tussen Aire en Aisne 1918" (zie ook www.argonne1418.be), dat korte tijd terug op dit forum werd voorgesteld.

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 23:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi minitopic, Wim. Die dubbele stelling ziet er aardig hi-tech uit voor die tijd.

Gr P
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2014 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de eventuele bezoeker, het gaat om de hoogte 165 "Châtillon", die als dusdanig op de IGN kaarten aangeduid staat.
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2014 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor deze bijdrage, het zijn echt prachtige bouwwerken!

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Duiker

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2014 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, duidelijk en helder verhaal. Hier heb je iets aan plus prima foto's.
De plek staat op de lijst om in mei dit jaar bezocht te worden.
Nu even kijken of het boek hier ergens op de kop te tikken is.

Anton
mudra

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2014 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 07 Feb 2014 12:41 schreef:
Bedankt voor deze bijdrage, het zijn echt prachtige bouwwerken!

Die dubbele observatiepost is geen unicum maar wel een zeldzaam exemplaar. Samen met de nabijgelegen Blinkstelle en de "historische " grond nabij van Autry en Binarville, maakt dat deze lichte heuvel toch wel een zekere meerwaarde heeft. En bovendien makkelijk te bereiken (mits de gewassen niet in volle groei staan). Mochten er mensen zijn die technische info hebben over een dergelijke "gepantzerter Beobachtungsstand", altijd welkom. Er zijn in de Vogesen observatieposten die qua bouw erop gelijken maar niet hetzelfde zijn. In het boek van "Ten oorlog met schop en houweel" van WFA België, is, voor wie het boek heeft, op pag. 47 een foto te zien van de bouw van een bunker met annex vermoedelijk een dergelijke Beobachtungsstand. De metalen geprefabriceerde delen zijn er goed op te zien. Het is een bijdrage in dit boek van Jan Vancoillie (AOK4 op dit forum). Ik kan hier echter niet zomaar de foto tonen wegens copyright.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2014 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk, een Binkstelle... Embarassed
Leuke foto's, ik zal er eens moeten passeren als ik ooit nog eens in de buurt kom.
Ik zal een soort logboek moeten samenstellen van de plaatsen waar ik nog naar toe moet. Rolling Eyes
nurse mary

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2014 16:27    Onderwerp: Blinkstelle Friedberg Reageer met quote

Inderdaad goed verhaal en mooie foto's! Technisch en geografisch gezien zou het wellicht mogelijk zijn dat deze blinkstelle contact had met de blinkstelle op de Aisne Schanze. Helaas kan ik hier verder ook geen documentatie over vinden. Weet iemand meer???
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2014 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou nog eens ter plaatse moeten gaan om met een kompas na te gaan op hoeveel graden de openingen staan, om deze daarna op een kaart over te brengen en te zien in welke richting deze (kunnen) eindigen.
Ik heb wel enige info over de Blinkstellen (zie ook "Feldgrau in de Argonne") in de Argonne, maar dit stukje front valt net buiten mijn "werkgebied" van een tijd terug. Als ik praktische info hierover heb, kom ik er zeker op terug.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2014 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk minitopic!, ik heb je nieuwe boek met smaak gelezen en weer veel ideeen opgepikt voor volgende trips.

grts
Hans
mudra

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2014 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Hans,

Mooi dat het boek aanzet tot verdere verdieping ter plaatse...De materie valt ook beter in de plooi, bij wijze van spreken, als je het terrein en het landschap zelf hebt doorkruist en sommige punten hebt gezien. Maar dat spreekt voor zichzelf...

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2014 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dus toch weer een keer terug gegaan naar de Friedberg en de Aisne Schanze maar dan met kompas. Op de Aisne Schanze blijkt dat de Friedberg in de juiste kompasrichting ligt. Echter op de Friedberg blijkt dat de westelijke zijde van deze Blinkstelle helemaal geen openingen heeft. Een kompas hebben we er niet voor nodig om vast te stellen dat vanuit de Friedberg gezien het niet mogelijk is om contact te hebben tussen de beide Blinkstellen. Blijft voor mij in ieder geval de vraag met welke Blinkstellen zij dan wel contact hadden?
Overigens is de Blinkstelle op de Aisne Schanze nog wel een mooi bewaard gebleven exemplaar (zie foto).

Groeten, Marij

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2014 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dank "nurse mary" ;-) voor de check ter plaatse, ik was er wegens tijdsgebrek nog niet aan toegekomen. Hierbij nog een foto van deze toch wel mooie Blinkstelle in zijn totaliteit. Als je verder de heuvel doorsteekt heb je aan de rand een mooi zicht op het Bois de Cernay waar zo hevig strijd is geleverd. Meteen wordt ook het strategisch belang van deze kleine hoogte duidelijk. De Aisnevallei kon zeer goed ingekeken worden en de Franse pogingen tot doorsteek waren daarom destijds aartsmoeilijk.

die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: