Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nieuwsblad: negatief artikel re-enactment

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 7:37    Onderwerp: Nieuwsblad: negatief artikel re-enactment Reageer met quote

Niet zo'n vrolijk op het digitale Nieuwsblad, mocht er iemand het hele artikel hebben gelezen dan heb ik de vraag: "hoe was dat?"

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140120_00938645

IEPER - ‘Gekostumeerde mannen die de Eerste Wereldoorlog naspelen, zijn nep en horen thuis in het theater, niet op de historische slagvelden. In Ieper zijn ze niet welkom’, zegt Jef Verschoore (CD&V), eerste schepen van de oorlogsstad. De re-enactors slaan terug: ‘We zijn toch maar mooi vol­geboekt voor dit jaar.’
Met originele kostuums en wapens veldslagen naspelen op het historische slagveld. Dat is re-enactment. Een hobby die in dit herdenkingsjaar een beetje hip is. Vlaanderen telt acht grote re-enactinggroepen. Dit jaar doen ze tien grote evenementen en een veelvoud aan kleinere evocaties, in Vlaamse velden. Maar in Ieper zijn ze niet welkom.

De Ieperse schepen Jef Verschoore, bevoegd voor de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog, krijgt er kromme tenen van. Zijn reactie leest u in Het Nieuwsblad van dinsdag 21 januari. Daarin is ook de tegenreactie van de re-enactors te lezen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik post straks een klein repliekje. Ik fronste toch eventjes de wenkbrauwen toen ik het las. Ik vraag me echt af waarmee sommigen bezig zijn in Ieper, Ieper (!) nota bene. Erg respectvol komt de heer schepen niet over, integendeel. Het is ronduit beschoft ook al heeft hij een vrije meningsuiting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

"Voor mij is re-enactment hetzelfde als cowboy en indiaan spelen: allemaal nep. Historisch van totaal geen waarde, wat die hobbyisten ook mogen beweren. Hun toneeltjes kunnen nooit de gruwel van WOI tonen. Eerdere oorlogen waren gevechten van man tot man, die je ŕ la limite wel kunt naspelen. Maar 14-18 was de eerste oorlog die collectief met vuurwapens is gestreden. Die re-enactors kunnen nooit de duizenden doden en gewonden door kogels en bommen tonen. ... De soldaten ploeterden hier kniediep door de modder. Re-enactors spelen de oorlog na op een weide. En ik durf te wedden: als het regent, gaat hun spektakel niet door. Het getuigt van weinig respect voor de oorlogsslachtoffers. Bij ons zijn ze niet welkom", dixit Jef Verschoore, Iepers schepen bevoegd voor oa. toerisme en de WOI-herdenking. Na wat opzoekwerk ook wat mandaten in de regio die te maken hebben met de herdenking van WOI ...

Ook burgemeester Jan Durnez is geen voorstander: "Ik sta huiverachtig tegenover te veel theatraliteit. Ik zal elke aanvraag tot dit soort activiteiten zeer kritisch bestuderen".

De reactie van de vereniging van re-enactors is bijgevolg maar pover, maar de vraag is of hier wel veel commentaar op gegeven moet worden. Ik stel me gewoon de vraag vanwaar dit ineens komt? Afgunst? Een vete? Ik heb ook weinig zin om me te tooien als re-enactor, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet prachtig kan vinden of op zijn minst respect toon voor wat deze mensen doen. Ik vind het een erg rare redenering van iemand in die functie. En waarom uitgerekend nu moet hij daarmee op de proppen komen? Naast de te vele toeristen is dit een 2e maal dat ""Ieper"" er nogal bekaaid van af komt.
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 21 Jan 2014 8:38 schreef:

Ik heb ook weinig zin om me te tooien als re-enactor, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet prachtig kan vinden of op zijn minst respect toon voor wat deze mensen doen. Ik vind het een erg rare redenering van iemand in die functie.

Helemaal mee eens, Depage. Als "armchair historian" (en ambtenaar!) houd ik mij verre van alles wat met lichamelijke inspanning te maken heeft. Dat wil echter niet zeggen dat ik deze mensen hun hobby misgun. Integendeel.

Ik denk en verwacht dat hier andere overwegingen spelen, hetgeen wordt uitgespeeld, danwel uitgevochten (no pun intended), over de ruggen van de re-enactors...

Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat ik het een heel kinderachtige reactie vind van zowel Verschoore als Durnez.

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een beetje "se tirer une balle dans son propre pied".Maar dar verbaast mij niet als u zie de politiek kleur van die mensen van Ieper. Ook,het is toch binnekort de verkiezing, wij moeten iets van die mense horen!
Niko

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Korte reactie:

Die goede man - en bijgevolg een groot deel van het grote publiek - weet eigenlijk niet wat de hobby eigenlijk inhoudt....

Ongeveer de helft (of meer?) van de tijd wordt door de re-enactors die het goed menen, besteed aan OPZOEKINGEN, hetzij over de uniformen, drill, de eenheden en de acties van deze eenheden op zeer nauw gebied (regiments- en compagnie-acties) of het breder vlak (een slag, een divisie in die slag), en het vervaardigen van de juiste uniformen/attributen.

Waarschijnlijk zal elk re-enactor die het echt meent met zijn hobby, meer weten over de geschiedenis dan meneer de schepen van feestelijkheden, dus is het inderdaad fameus onder de gordel.

Om een voorbeeld te geven, mijn kennis over de Belgische uniformen helpt onze heemkring voort bij het juist dateren en identificeren van foto's die ons werden bezorgd voor onze publicatie....

En wil die mens nu echt dat we tegenover elkaar in een loopgraaf gaan zitten om op elkaar te schieten met onklare of replica wapens (cfr. de nieuwe wetgeving)?

Bij ons in de groep ligt het in de bedoeling het dagelijkse leven van de soldaten weer te geven; veelal in een kampement. Wij re-enacten eenheden, geen oorlogen.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
belg1914

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2014 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Prima verwoord, Niko
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik krijg kromme tenen van politiekers die zich niet bij de politiek houden. Yvonne blik
Engelse re-enactors zijn het hele jaar welkom in Ieper.
Je mag geen herdenking zien in Ieper of er lopen Britse re-enactors rond.
Ik vind het knap dat ze er zijn, maar ja, Ieper haalt de meeste inkomsten van de Britten.
"Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt".
Ik vind het eerder een idiote man, samen met de burgemeester die elke aanvraag uitvoerig zal bestuderen.
Dan laat ik Ieper nog liever links liggen bij mijn volgende bezoeken in de regio (waar ik telkens behoorlijk wat euro's achter laat).
Bende populistische kerels die willen opvallen voor de verkiezingen, hopelijk krijgen ze klappen. Yvonne blik Rolling Eyes
Niko

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik krijg de kriebels van de heersende mentaliteit, tegenwoordig.....Iedereen wil vooraan staan en zo veel mogelijk roem en poen verdienen aan de herdenkingen....

Slechts één woord voor: LIJKENPIKKERIJ

In onze groep hebben we de koppen bij elkaar gestoken, en we hebben drastisch gesnoeid in de evenementen en hredenkingen waar we aanwezig zullen zijn. We voelen ons er stukken beter bij. We ketsen systematisch zo veel mogelijk nieuwe aanvragen af.

We vragen trouwens ook nog steeds hetzelfde: koffie en een boterham....

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dus Niko, als ik het goed voor heb, kom je voor een boterhammeke en een koffietje bij mij thuis een dag in het salon zitten??? Embarassed
Ik doe er nog koffiekoeken bovenop dan. Laughing
Flauw grapje hoor, ik weet het. Rolling Eyes
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag een volledig artikel in De Morgen, 'k heb het tussendoor eens overgetypt.

"Klein beetje oorlog in Ieper"
Stadsbestuur wil geen re-enactors op grondgebied zien.

Het is een klein beetje oorlog tussen het stadsbestuur van Ieper en de re-enactors die de Groote Oorlog willen herdenken met het naspelen van veldslagen. 'Die gruwel kan je niet naspelen. Het getuigt werkelijk van geen respect voor de mensen die hier het leven lieten.'

"Laat het me duidelijk stellen: re-enacting is géén element van de herdenking", zegt Iepers burgemeester Jan Durnez (CD&V). Jef Verschoore, schepen bevoegd voor de herdenking van een eeuw Grote Oorlog geeft zijn partijgenoot gelijk: "OP zich hebben wij niets tegen re-enacting. Iedereen doet het in zijn privéleven wat hij wil. Maar dat er nu voortdurend wordt gedaan alsof re-enacting noodzakelijk is voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog: wij vinden dat totaal niet.Integendeel."

In Ieper hebben ze het feit dat er nu bij hoogdringendheid een Koninklijk Besluit komt dat het tijdelijk bezit e ngebruik van historische wapens door buitelanders mogelijk maakt. "Alle wapens die wij in Ieper tentoonstellen zijn wettelijk gekeurd en doorstaan alle verplichtingen. Waarom zetten de ministers nu voor die toneelspelers zomaar de poort open? Dat is unfair tegenover de musea", meent Verschoore.
Volgens burgemeester Jan Durnez liggen er momenteel geen vraen op tafel van re-enactors. "Mondeling hebben er wel enkelen bij mij geďnformeerd. Ik heb hun vragen onmiddellijk afgeblokt", verduidelijkt schepen Verschoore. "Touroperators hebben ons ook ooit aangeboden toneeltjes op te voeren voor de toeristen. Ook dat hebben we geweigerd."

Voor de vrede

En dan maakt Verschoore zich kwaad. "Hoe willen ze dat overigens naspelen? De Soldaten ploeterden hier tot aan hun knieën dor de modder. Re-enactors spelen de oorlog na op een droge weide. ik durf er zelfs geld op te verwedden dat hun spektakel niet doorgaat als het regent. Dat allemaal getuigt van weinig respect voor de slachtoffers en hun nabestaanden."
Marc Van Riet, lid van de re-enactinggroep Fort Liezele en spreekbuis van de sector betreurt de houding van Ieper. "Ze hebben een beeld dat niet klopt. Dat is spijtig, maar we respecteren hun mening."
Hij zegt dat hun activiteiten wel historische waarde hebben en dat ze al maanden opdrachten weigeren omdat het hele jaar al is volgeboekt.
"Ik heb er geen probleem mee dat ze her en der brengen", verrast de burgemeester. "Ik zag zo'n groep re-enactors ooit aan het werk in Wervik. Ze toonden hoe ze leefden in een Romeins kamp. en ja, sommigen deden dat goed. maar ons punt is: laat ons heel sereen zijn met wat te maken heeft met de Eerste Wereldoorlog."
Schepen Verschoore knikt: "Laat ze elders tonen hoe ze vroeger koffie dronken". En dan herpakt de schepen zich: "Wij willen geen oorlog met de re-enactors. Wij zijn voor de vrede."
Naar boven
Tombe

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we wel wezen.

De Schepen heeft recht op zijn mening.
Zelf als stampt hij tegen (sommige) schenen.

Er zijn mensen die de historische waarden willen benadrukken, anderen dan weer het toeristische en sommigen zullen er aan verdienen.

Iedereen heeft waarschijnlijk zijn mening, opinie en waardeoordeel over wat de anderen doen. Niets mis mee, zolang we maar respectvol met elkaar omgaan.
De oorlog eindigde op 11 november 1918, laten we het zo houden.

Groetjes T
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

In Ieper hebben ze het feit dat er nu bij hoogdringendheid een Koninklijk Besluit komt dat het tijdelijk bezit e ngebruik van historische wapens door buitelanders mogelijk maakt. "Alle wapens die wij in Ieper tentoonstellen zijn wettelijk gekeurd en doorstaan alle verplichtingen. Waarom zetten de ministers nu voor die toneelspelers zomaar de poort open? Dat is unfair tegenover de musea", meent Verschoore.

Deze zin verraad het doel van die mening. Die Scheepen zijn boos dat Zonnebeke een re-enacting week end oorganiseerd, en dat sommige "buitelander" zullen mischien kommen. Terwijl in Ieper nieks gebeurd.
Sins een paar maanden, het is een ruzie tussen alle die gemeente, zoals Nieupoort tegen Diksmuide; Diksmuide tegen Ieper, Ieper Tegen.... Enz (zoals in Verdun, of aan de somme).
Resultaat, geen coordinatie voor iets die kon leuk zijn geweest, verspilling van geld.....en verbod van re-enacting. Mooie 100 verjaardag!
Ik heb echt spijt van die verjaardag, 10 jaren geleden, waren wij rustig, in onze hoek, vrij, rustig en niemand kom ons vervelen. Ik echt dat voorbij is.
Niko

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2014 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Spreekbuis van de sector ????????? Embarassed

Yeah, right...... Rolling Eyes

Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2014 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wel Niko dat is eens goed gezegd. Ik las ook dat hij schepen was van feestelijkheden, misschien toch al een rode neus?
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2014 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Erger en erger.

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/samenleving/eerste-wereldoorlog/opinie-re-enactment-van
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dirk, ik denk dat j link er niet volledig staat...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 0:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dads Army...
L'Armée de Pčre...
Vaters Armee...
Papa's leger...

Allemaal serieuze legertjes, en leuk om naar te kijken Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

En nu?

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/samenleving/eerste-wereldoorlog/opinie-re-enactment-van-eerste-wereldoorlog-neigt-naar-militarisme-interesse-voor-wapengekletter-en-bewondering-voor-militaire-tactiek/article-4000507281068.htm
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Schoeters Dirck @ 24 Jan 2014 9:46 schreef:
En nu?

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/samenleving/eerste-wereldoorlog/opinie-re-enactment-van-eerste-wereldoorlog-neigt-naar-militarisme-interesse-voor-wapengekletter-en-bewondering-voor-militaire-tactiek/article-4000507281068.htm

Uit het artikel
Quote:
Volwassen mannen die soldaatje spelen: het getuigt niet meteen van goede smaak om dat hier en nu te doen, hoe maniakaal identiek hun uniformen en schietijzers ook zijn aan die van toen - historische correctheid moet niet worden verward met respect voor het verleden. Aan de andere kant: er kan mijns inziens nooit genoeg aandacht zijn voor de en onze geschiedenis, en daar kan ook ‘levende geschiedenis’ misschien wel deel van uitmaken.”

Levende geschiedenis is een uitstekende manier om aandacht te geven aan de geschiedenis.
De re-enactors laten hierdoor zien hoe men toen leefde en hoe de uniformen en wapens er uitzagen. Je krijgt zo een veel beter beeld dan van alleen foto's uit die tijd.
Om dat dan 'maniakaal identiek' te noemen, dan begrijp je het volgens mij niet helemaal Confused

Ik ken twee veteranen uit WOII; een Engelsman en een Amerikaan, en allebei vinden ze het fantastisch dat er mensen zijn de uitbeelden hoe zij toen leefden en overleefden. Ze vinden het getuigen van respect, ook naar hun overleden kameraden. Zij houden hun herinnering levend, ook als de veteranen er straks zelf niet meer zijn om er over te vertellen.

Zelf heb ik een aantal jaren bij een re-enactors club gezeten die de DDR periode uitbeeld. Daarbij heb ik maar één keer een negatieve reactie gekregen van een bezoeker. De mensen vinden het juist mooi om te zien hoe men toen leefde en om de wapens, wagens, apparatuur en uniformen te zien.

Uiteraard heeft iedereen recht op zijn eigen mening, en moet het re-enacten, zeker van die gruwelijke tijd, met respect gebeuren.
Maar deze twee mannen staan totaal niet open voor andere meningen heb ik het idee.
En dat is toch zonde.

http://ww1relics.com/
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik me afvraag: wordt er een (klein) centje verdiend aan re-enactment of is dit op puur vrijwillige basis? Zijn er andere vergoedingen (bvb verplaatsing, verzekering, maaltijden, ...).

Bedankt
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al zei, wij vragen een hapje en een drankje bij deelname aan herdenkingen.

De rest is voor eigen rekening.

Ik kan en wil enkel spreken over onze eigen groep..... Cool

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik schockerende vind, het is die extreem gespreek van die scheep en burgemeester van Ieper.
U mag u meining hebben over iets of wat, wij zijn democraat. U mag dat niet graag hebben, maar tot bijna het toegang naar plaats omdat u reenactor bent en zo ons verminder als kinderen en zo voort!Ook op een openbaar plaats (litteraire ontbijt) dat is toch echt straf! Het is (bijna) een vorm van discriminatie.
Zou die zelfde meneer het zelfde doen voetbal, wat zou met hun gebeurd.Zie what is gebeurd in Antwerpen een paar manden geleden.Maar dat ze zou nooit durven!
Ik stel mij vraag op basis van die feit of wij (de re-enactor) zou geen klacht indien tegen die mensen voor een soort discriminatie!
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe re-enacting puur vrijwillig. Als het organisatie will mij iets geef voor het diesel, ok. Maar het is puur door passie voor het geschiedenis!
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Schoeters Dirck @ 24 Jan 2014 13:01 schreef:
Maar het is puur door passie voor het geschiedenis!

Ik denk dat je daar precies de kern van het re-enacten weergeeft Smile

http://ww1relics.com/
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Deze quote moest nog bij het vorige bericht.

Quote:
Ongeveer de helft (of meer?) van de tijd wordt door de re-enactors die het goed menen, besteed aan OPZOEKINGEN, hetzij over de uniformen, drill, de eenheden en de acties van deze eenheden op zeer nauw gebied (regiments- en compagnie-acties) of het breder vlak (een slag, een divisie in die slag), en het vervaardigen van de juiste uniformen/attributen.

Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

De acteurs moeten doorgaan! Maar neem mij niet kwalijk als ik met een glimlach naar hun optredens kijk... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2014 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft iemand de link van dit topic al doorgegooid naar de beide Ieperse 'volksvertegenwoordigers'?

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2014 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het haalde zelfs het 20uur journaal op Nederland.

http://nos.nl/video/602905-hoe-herdenk-je-10-miljoen-doden.html
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2014 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige zondag ben ik naar het Fort van Liezele geweest (zie verslag elders).

Daar liepen re-enactors rond die deden alsof het 26 januari 1914 was ipv 2014.

Die mensen waren enthousiast, ze doen het met hart en ziel.

Wat kan daar op tegen zijn?

Ik (en m'n bejaarde ouders, die mee waren) heb er van genoten!

Laat de re-enactors vooral hun gang gaan, zo blijft de geschiedenis leven!

Mvg,

Jos
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: