Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Eerstesteenlegging bezoekerscentrum aan Ganzenpoot

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2014 17:36    Onderwerp: Eerstesteenlegging bezoekerscentrum aan Ganzenpoot Reageer met quote

Eerstesteenlegging bezoekerscentrum aan Ganzenpoot in Nieuwpoort

Persbericht

“Ik heb me aangemeld toen ik 41 was. ’s Avonds kreeg ik een geweer in handen. Ik die niet van soldaten hield. Ik schilder mijn tranen, mijn miserie, mijn hoop, mijn woede zoals ik vroeger mijn vreugde, mijn fantasie, mijn liefde, mijn lust schilderde. Het gaat niet goed, want ik ben doordrongen van miserie, mijn krachten zijn te zwak. Laten we op onze tanden bijten, we moeten ze laten zien dat we artiesten zijn, vrije mensen, en dat zij alleen maar door hun aantallen en hun macht bestaan.”

De Belgische oorlogsvrijwilliger-schilder Alfred Bastien schrijft dit in november 1914, bij het begin van de stellingenoorlog aan de IJzer. Bastien is beroemd geworden door het reusachtige IJzerpanorama, waarvan een kopie hier een prominente plaats zal krijgen.

Quote:
Dames en heren,

Hier, op deze plaats,
hier aan het sluizencomplex met zijn zes waterlopen die op dit ene punt samenkomen en via sluizen en stuwen in verbinding staan met de IJzermonding,
hier aan de Ganzenpoot wordt op 29 oktober 1914 geschiedenis geschreven.
Hier wordt het Westfront geboren.

Het nachtelijk openzetten en sluiten van acht sluizen door het vernuft en de kennis van twee simpele mannen - Karel Cogge, de Veurnse opzichter bij de Noordwatering en de Nieuwpoortse binnenschipper Hendrik Geeraert - zorgen na enkele dagen voor de overstroming van de vlakte tussen de IJzer en de spoorweglijn Nieuwpoort-Diksmuide.

De Duitse opmars richting Noord-Franse havensteden Duinkerke en verderop naar Calais en Boulogne, komt hier op 2 november 1914 tot stilstand; de slag om de IJzer is voorbij.
De bewegingsoorlog valt stil, de stellingenoorlog is begonnen.
Het IJzerfront zal vier jaar lang niet meer veranderen.

Dames en heren,

Een meer zinnebeeldige plek om kennis over de onderwaterzetting van het noordelijke Westfront op te doen, bestaat er niet.

Geen wonder dat het bezoekerscentrum, ‘Westfront Nieuwpoort’, waarvan we de straks de symbolische eerste steen metselen, in de studie ‘100 jaar Groote Oorlog’ werd aangeduid als een van de 5 strategische projecten. De andere bevinden zich in Ieper, Poperinge, Zonnebeke en Diksmuide.

Zoals de burgemeester al toelichtte, moet de bezoeker hier in oktober niet alleen het verhaal van de onderwaterzetting en de rol van het sluizencomplex kunnen herbeleven. ‘Westfront Nieuwpoort’ moet de passant ook uitnodigen om ander oorlogserfgoed in de regio te gaan verkennen en als uitvalsbasis dienen om de jachthaven en de toeristische attracties in Nieuwpoort en omgeving te bezoeken.
Samen met het gerestaureerde monument hierboven dat binnenkort toeristisch toegankelijk zal zijn, moet Nieuwpoort één van de trekpleisters worden van de herdenking ‘100 jaar Eerste Wereldoorlog’.

Het is dan ook een (driedubbel) groot genoegen om als Vlaams minister van Toerisme en Onroerend Erfgoed én als coördinator van het herdenkingsproject ‘De Groote Oorlog’ samen met u de werkzaamheden aan het bezoekerscentrum officieel te mogen starten.
Ik wil de stad Nieuwpoort gelukwensen met haar initiatief en de Regie van Gebouwen danken voor haar inschikkelijkheid om het monument (voor een symbolische canon van één euro per jaar) in erfpacht te geven aan de stad.
Ik wil ook de architecten en het aannemingsbedrijf Artes, dat reeds naarstig aan het metselen is, in de hulde betrekken.

Ik zei het al: dit bezoekerscentrum is één van de vijf strategische projecten die we realiseren met financiële middelen uit het Impulsfonds ‘100 Jaar Groote Oorlog’. Op die manier willen we de overblijfselen van de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek duurzaam bewaren en in stand houden, en nóg beter toegankelijk maken en ontsluiten voor binnenlandse en buitenlandse bezoekers.
Het verheugt mij te kunnen zeggen dat dit project een toonbeeld is van samenwerking tussen de lokale, federale, provinciale en Vlaamse overheid en ook een model van samenwerking is tussen erfgoed en toerisme.
Ik heb dan ook niet geaarzeld om het bezoekerscentrum voor 1 miljoen vierhonderdzesentwintigduizend euro te subsidiëren.
Voor de restauratie van het Albert I-monument heb ik met mijn Agentschap Onroerend Erfgoed 1 miljoen driehonderddertigduizend euro veil.

Dames en heren,

Levende getuigen van Wereldoorlog I zijn er niet meer.

Maar de Groote Oorlog blijft zichtbaar aanwezig in militaire begraafplaatsen, in musea, in loopgraven, in bunkers, in monumenten en in de vele andere oorlogsrelicten.
De Groote Oorlog leeft ook voort in de vertellingen en brieven die soldaten ons hebben nagelaten, en die hartroerend zijn verwerkt in boeken zoals ‘Oorlog en Terpentijn’ van Stefan Hertmans.
Vlaanderen investeert voor de herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I echter niet alleen in ‘stenen’; in musea, in bezoekerscentra, in begraafplaatsen, in autoroutes,…
Vlaanderen investeert niet alleen in monumenten, relicten en landschappen.
Vlaanderen investeert ook in verdieping en herdenking.
Voor 15 belevingsgerichte evenementen in Vlaanderen en Brussel heb ik voor dit en volgend jaar 6,7 miljoen euro uitgetrokken. Een nieuwe oproep voor evenementen in 2016, 2017 en 2018 is zopas gelanceerd. Vanaf deze maand kunnen tot 15 maart aanvraagdossiers worden ingediend.

Voor evenementen in West-Vlaanderen is dit en volgend jaar 3 miljoen driehonderdeenenzeventigduizend euro gereserveerd. Het cultuurtoeristisch programma Gone West van de provincie dat op 17 oktober in Nieuwpoort opent met het Lichtfront, krijgt 1,5 miljoen euro. Nieuwpoort zal ook een atelier herbergen waar 600.000 gepersonaliseerde beeldjes kunnen worden gemaakt als herinnering aan de gesneuvelden op Belgische bodem uit Wereldoorlog I.
Voor dit kunstproject ‘Coming World/Remember Me’ met Koen Vanmechelen mocht ik in november jl. op World Travel Market in Londen het eerste beeldje vorm geven.
Nieuwpoort is ook startplaats van enkele wandelpaden die Grote Routepaden heeft uitgestippeld langs sporen van de Eerste Wereldoorlog.
Deze stad is ook een halte op de IJzerfrontautoroute.
U hoort het: Nieuwpoort wordt een belangrijke herdenkingsplaats.
Maar de herdenking van de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog zal niet beperkt zijn tot de Westhoek en de grotere Vlaamse steden. Op het gebied achter de IJzer na, was Vlaanderen in 1914-1918 immers bezet gebied.
Met de slagzin ‘De Groote Oorlog. Om nooit te vergeten’, ‘La Grande Guerre en Flandre. Pour ne jamais oublier’, ‘Flanders Fields. A place to remember’, ‘Flanders Fields. Ort der Erinnerung,’ heeft Vlaanderen de ambitie om vanaf volgend jaar ten minste 500.000 mensen op een gastvrije, serene en kwaliteitsvolle manier te ontvangen zodat zij de herdenking van de Groote Oorlog op een waardige en betekenisvolle manier kunnen beleven.
Vlaanderen is het aan zichzelf verplicht, maar ook en vooral aan de slachtoffers van de Groote Oorlog om alle bezoekers gastvrij en waardig te ontvangen. Vlaanderen is het aan zichzelf, maar ook en vooral aan de doden van de Groote Oorlog verplicht, aan die herdenking een passende, zinvolle en serene invulling te geven.
De Groote Oorlog – The Great War – La Grande Guerre: onder die naam blijft de oorlog van 1914-1918 tot op vandaag in de collectieve herinnering voortleven.

Nooit voordien waren zoveel landen en volken – driekwart van de wereldbevolking – nooit voorheen zoveel militairen in een gewapende strijd verwikkeld. Van de 65 miljoen gemobiliseerde soldaten, vonden er meer dan 9 miljoen de dood op een van de oorlogsfronten. Naar schatting 550.000 van hen sneuvelden in de Vlaamse velden.
Voor wie het zou vergeten zijn: morgenavond begint op VRT de prestigieuze WO I-reeks ‘In Vlaamse Velden’. Ook dit monument diende als decor. Ik wil de openbare omroep danken voor het gevolg dat hij gaf aan mijn oproep in de vorige regeerperiode.
Dames en heren,
Vlaanderen heeft gekozen voor herdenkingen waarbij sereniteit en respect voor de geschiedenis, voor mens, landschap, natuur en cultuur prioritair zijn. Herdenkingen die kaderen in het concept Toerisme+. De zeven basisprincipes van ons herdenkingstoerisme zijn: respect, gastheerschap, toegankelijkheid, meerstemmigheid, verdieping, internationalisering en de vredesboodschap.
Herdenkingen waar Vlaanderen, en bij uitstek ‘Flanders Fields’ (de Westhoek), gepositioneerd wordt als dé regio in Europa waar het verhaal van de Eerste Wereldoorlog beleefd kan worden met een universeel menselijke boodschap van vrede.
Om de bezoekers vanuit Vlaanderen te laten vertrekken met de nog sterkere overtuiging, dat oorlog nooit vrede brengt.

Dames en heren,
Ik wil eindigen met het stadsbestuur van Nieuwpoort en al wie betrokken is bij de realisatie van dit project nogmaals te feliciteren. Ik ben ervan overtuigd dat het ‘Westfront Nieuwpoort’ zijn rol als toonaangevend herinneringsoord en belangrijke bestemming van front- en herdenkingstoerisme ten volle zal spelen.
Ik wens de aannemer en in een latere fase de bvba Madoc - die zal instaan voor de museale inrichting van het bezoekerscentrum – een succesvolle afronding van de werkzaamheden toe.

https://geertbourgeois.n-va.be/toespraken/11-januari-2014-eerstesteenlegging-bezoekerscentrum-aan-ganzenpoot-nieuwpoort

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jatas

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2014 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

tijdens de openwervendag van 11 mei kan dit bezocht worden

Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: