Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

2e Jagers te Voet, IIe Bataljon : waar in 1915, 16, 17, 18 ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2013 18:44    Onderwerp: 2e Jagers te Voet, IIe Bataljon : waar in 1915, 16, 17, 18 ? Reageer met quote

Enkele jaren geleden probeerde ik meer te achterhalen over mijn grootvader (Alberic Blomme, °1891, oorlog overleefd) in W.O. I. Sindsdien weet ik dat hij in het 2e Regiment Jagers te Voet, IIe bataljon, 2e compagnie zat.

Over zijn wedervaren in 1914 ben ik intussen wat meer ingelicht door het boek van Willy Breton, Un Regiment Belge en Campagne - Les fastes du 2e Chasseurs à Pied, Parijs - Nancy, 1916.
In 1914 lag die eenheid aan de IJzer.

Maar over de daaropvolgende jaren (1915-18) heb ik helemaal niets. Ik heb al wat rondgedwaald op het Forum, maar zonder resultaat.

Ik vind het vooral frustrerend omdat ik weet dat hij in die periode ook in mijn dorp (Boezinge) moet gelegen hebben. (ergens in 1916 ? waarschijnlijk Lizerne, Steenstrate, het Sas).

Mocht iemand ook opzoekingen gedaan hebben over een familielid in dezelfde eenheid, en mijn vraag kunnen beantwoorden, dan zou ik dat sterk appreciëren.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dragonder

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2013 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

ik val steeds in herhaling, maar het helpt jullie verder:
je kan ook via het Centrum voor Historische Documentatie (CHD) van de Krijgsmacht gaan
wat heb je nodig :
uiteraard naam en voornaam van de persoon
plaats en datum van geboorte
eventueel zijn onderscheidingen
en als het kan de militaire graad (soldaat -ooffr of offr)
dit verzend je naar
Centrum voor Historische Documentatie (CHD) van de Krijgsmacht
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat 1
1140 Evere
of kijk naar het e-mail adres www.mil.be
info formulier invullen en versturen via é-mail
na ong een week krijg je een melding van wat zij gevonden hebben.
en zij zullen mssn doorsturen via het legemuseum
mvg Marc
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2013 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

als je iets gekregen hebt bvb het dossier , geef je wederervaren door zo kunnen onze forumleden ook jouw relaas volgen
mvg Marc
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2013 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Marc,

Ik had het misschien in m'n openingsposting moeten zeggen, maar het dossier van mijn grootvader heb ik dus. (Een 4-tal jaar geleden toegezonden door Xavier VT. 8 pp.)
Daaruit kan ik niet halen waar hij zat.

En ergens vond ik het wat "misplaatst" om hogerop te informeren wat het oorlogswedervaren was van een heel bataljon alleen maar op basis van mijn nieuwsgierigheid naar één persoon.

Maar ik probeer het dus toch.

Bedankt.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: