 |
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jempie
Geregistreerd op: 19-9-2005 Berichten: 404 Woonplaats: Brugge-België
|
Geplaatst: 16 Nov 2013 19:31 Onderwerp: soorten luchtschepen |
|
|
Tja :
Je hebt in feite vier types luchtschepen
De starre luchschepen : met skelet zoals de Zeppelin...(duraluminium), de spies en Schutte Lanz bv (houten skelet)
De halfstarre luchtschepen, die hebben dan een metalen raamwerk of structuur onder de gasballon (Gross, Lebaudy,enz...)
Fan heb je de onstarre of soepele luchtschepen : daar is meestal een luchtballonnet ingebouwd om de gasballon in vorm te houden...
Er is in feite een vierde categorie, nl de hybride luchtschepen, die normaal in rust zwaarder zijn dan lucht ...men noemt deze normaal in het Engels HTA/LTA luchtschepen ..Heavier Hhan Air/Lighter Than Air-luchtschepen...
Deze maken gebruik van o.a hulpmidelen zolas vleugels en /of liftschroeven..bv
Het is niet altijd zo dat men altijd een bepaald luchtschip zomaar in de meest logische categorie indeelt...
De soeple luchtschepen bv : de Americaanse "Metalclad ZMC-2 , volledig uit duralumiium dus ook de gasballon, wel die wordt onder de Blimps ingzdeeld (soepele luchtschepen!)
De Rose (1901) bv in Parijs is zo'n Hybride (2 liftpropellers, de Bot Lallemand ((1910-11) in Luneville Frankrijk bv had een liftpropeer, Hetzelfde voor de Bradski (1901)) die had ond r de gondel ook een liftpropeller, en nog een tal van andere, maar die beschouwde men destijds niet als hybride luchtschepen....Die horzontale propellers dienden dus om het luchtschip omhoog te stuwen bv, kon ook om snel te dalen gebruikt worden (hoogteregeling)
Normaal heeft men het k dus over de 3 hoofdcategorien..soepele (onstar, halfstar en starre (met skelet) ... |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|