Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Les Spéciaux van de 3e Divsie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Théophile

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2013 17:01    Onderwerp: Les Spéciaux van de 3e Divsie Reageer met quote

Dag allen,

Zou iemand mij wat meer uitleg kunnen geven over "Les Spéciaux" van de 3e Legerafdeling.

Het zou moeten gaan over een speciale compagnie vrijwilligers die uiterst gevaarlijke opdrachten moesten uitvoeren.

Maar dat is ook alles wat ik tot hier toe kan vinden.

Mondelinge overlevering in de familie zou erop wijzen dat mijn overgrootvader hier misschien zou kunnen bijgezeten hebben. ("hij zat bij 't Peloton Spéciale dat overal werd ingezet als den Duits ging aanvallen")

In het guldenboek staat hij echter als Wachtmeester in wat ik denk een rijkswachtuniform, maar er staat ook bij dat hij bij de 12e Linie zat.
12e Linie zat bij de 3e Divisie als ik het goed heb en na wat gegoogle botste ik dan op die Spéciaux.

Mijn overgrootvader heette Théophile Sleeuwagen en staat in het gulden boek van 34-35 p.202

Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Théophile

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013 11:26    Onderwerp: Gedenkplaat korporaal Mardaga (Les Spéciaux) Reageer met quote

In de inventaris onroerend erfgoed staat bij de gedenkplaat van Mardaga het volgende:

Georges Mardaga was een 23-jarige universiteitsstudent. Hij werd korporaal in het 12de Linieregiment en "patrouilleur" bij "Les Spéciaux" van de 3de Legerdivisie. “Les spéciaux” waren vrijwilligers voor gevaarlijke opdrachten, die in een speciale compagnie ondergebracht waren. Mardaga sneuvelde in Oud-Stuivekenskerke op 14 december 1914, bij een poging om de Reigersvliet te controleren. Hij werd bij de toren begraven, waarschijnlijk op het gemeentelijke kerkhof, dat zich nog naast de toren bevond. Na de oorlog werd zijn lichaam niet teruggevonden, want het terrein was omwoeld en bezaaid met brokstukken en puin. In 1968 bracht de vzw Vrienden van het OLV-hoekje een wit stenen kruis aan boven de gedenkplaat, ter nagedachtenis aan allen die in deze omgeving het leven lieten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: