Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

gefusilleerde soldaat

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Omer

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2013 19:37    Onderwerp: gefusilleerde soldaat Reageer met quote

Hallo,
ik heb een prangende vraag. Ik heb misschien nog niet verteld dat mijn hobby zoeken is met een metaaldetector. Geen zorgen, ik respecteer de deontologische code van mijn hobby. Ik ben woonachtig in het Pajottenland en zoek vooral in deze mooie streek. Via mijn hobby ben ik terecht gekomen bij een bejaard koppel. De oude vrouw wist me een verhaal te vertellen (welke haar moeder regelmatig vertelde) over een jonge Duitse soldaat welke tijdens WO1 gefusilleerd is door zijn eigen makkers in Galmaarden. De soldaat was volgens haar "zot" geworden. Mijn mening is dat deze jongen "shellshock" had zoals verschillende jongens. Mogelijks werd zijn geestestoestand door zijn meerderen als "verraad" beschouwd en tekende hij hierdoor zijn eigen doodvonnis. Na de "moord" op deze jongen werd hij ter plaatse begraven. De dame leek sterk overtuigd van haar verhaal en ging met mij naar de plaats waar deze soldaat werd gefusilleerd. Ze kon de plek perfect aanduiden. Dit omdat ze in haar jeugd op een boogscheut ervan gewoond had. De plaats is volgens haar nog niets veranderd sinds haar kindertijd. Om te verduidelijken het betreft een weide met een naastgelegen bos. Een paar dagen na het gesprek begaf ik me met mijn metaaldetector naar de aangeduide plaats en begon ik met biepen. Na ongeveer 10 min had ik een duidelijk signaal. En wat vond ik... een huls. Na controle via gekende fora bleek het om een huls te gaan afkomstig van een Duits geweer uit WO1. Toeval of niet???? Ik dien er bij te vermelden dat ik niet verder ben blijven zoeken omdat het niet zo veilig was op deze plek. Volle zomer en een stier welke zijn koeien beschermde op deze weide maakte me duidelijk dat ik niet welkom was ;-). Ik weet dat het een sterk verhaal is en dat sommige misschien gaan denken" diene "Omer" is zeker een fantast " maar welke voordeel zou ik eruit kunnen halen door mezelf belachelijk te maken??? Mijn vraag is: is er in BelgiŽ informatie gekend waardoor ik het verhaal van deze dame kan staven. Kan ik bij bepaalde Belgische en/of Duitse officiŽle instanties terecht om meer te weten te komen over deze terechtstelling? En het allerbelangrijkste zijn er bevoegde diensten welke eventueel opgravingen doen indien alles zou kloppen en deze soldaat nog steeds daar begraven ligt. Want ik weet echter niet of deze soldaat later is opgegraven door het Duits of ander leger.
Ik wens er nogmaals bij te vermelden dat ik geen grafschender ben en het me enkel maar om te doen is deze persoon een normaal graf te geven en eventueel zijn familie te laten verwittigen.
Ik moet ook nog zeggen dat ik via het forum DVVL de raad gekregen had deze vraag vooral te richten aan Patrick Van Wanzeele lid van " de diggers"

Grtn,
Omer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2013 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou erg twijfelen aan dat verhaal...de duitsers fusillerden al weinig, en dan nog in galmaarden, zover achter het front...dat zou denk ik al om een serieus misdrijf moeten gaan...
Trouwens, metaal detecteren volgens de deontologische code van de hobby...wat versta je daar dan onder? Je weet toch dat er een wetgeving terzake is, die weinig toelaat en door alle metaalzoekers aan hun laars gelapt wordt?
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2013 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er even nog over nagedacht, en ik denk dat je niet zelf mag gaan graven als je vermoed dat er daar iemand begraven ligt. Je zou denk ik moeten met je vermoedens naar de politie gaan en hen ervan overtuigen dat daar iemand zou begraven liggen...en indien die niets doen, eventueel de deutsche bund fur kriegsgrabefursorge inschakelen, maar in beide gevallen zal je denk ik wat meer bewijs moeten voorleggen dan een vermoeden...
pascal
Omer

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2013 7:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Pascal,

maak je maar geen zorgen. Ik ben zeker niet zinnens van eigenhandig deze persoon ( als hij er al ligt ) op te graven. Het is daarom dat ik deze vraag op dit forum plaatste om meer info te krijgen.
Mijn vermoeden wordt ergens wel bevestigd omdat een verantwoordelijke van de VZW Natuurpunt uit de regio voor mij al op de hoogte was van dit feit, maar niet wist waar het zich juist had afgespeeld. Hij is reeds geruime tijd op zoek naar de plek.
En wat betreft "de deontologische code", ik weet ook wel dat er zich onder ons personen bevinden welke het niet zo nauw nemen en er met de grove borstel doorgaan en "nighthawk" spelen. Maar ik kan enkel voor mezelf spreken dat ik eerbied heb voor wat er onder grond ligt en opmerkelijke vondsten aanmeld aan het CAI. Naast het zelf opgraven, werk ( lees biepen en mee opgraven ) ik ook samen met een archeologische dienst.
Omtrent de wetgeving kan ik enkel melden dat er in Vlaanderen een gedoogbeleid is omtrent het zoeken met de metaaldetector. Algemeen beschouwd geldt de regel dat men niet onder ploegaarde mag opgraven zonder vergunning.

Toch bedankt voor je reactie en ik denk dat ik mijn beste Duits zal mogen bovenhalen Wink

Grtn,
Omer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2013 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Maar natuurlijk...het is mensen toegelaten een vijvertje in hun tuin uit te graven...en als je dan per ongeluk op zoiets stoot, nou ja, daar kan je dan ook niets aan doen...dan is het natuurlijk de politie verwittigen...want je hebt een skelet opgegraven...dan zullen ze zich wel haasten. Maar als je een "vijvertje" gaat uitgraven zie dan dat je niet van zwartwerk verdacht wordt... Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: