Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

bewoners Ieper klagen over Last Post

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 7:41    Onderwerp: bewoners Ieper klagen over Last Post Reageer met quote

Aan de ene kant begrijp ik ze wel, word volgens mij ook bijna elke avond drukker daar en niet alleen bij speciale gelegenheden.
Maar aan de andere kant, je woont bij een belangrijk herdenkingsmonument.
Het is net als dat je boven een café gaat wonen en klagen over geluidsoverlast.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131105_00825958

Mocht er iemand het hele artikel hebben, zou die het dan willen plaatsen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 7:55    Onderwerp: Re: bewoners Ieper klagen over Last Post Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 06 Nov 2013 7:41 schreef:

Mocht er iemand het hele artikel hebben, zou die het dan willen plaatsen?

Ik las het ook deze ochtend in de krant. Maar blijkbaar krijg je het gehele artikel niet te zien als je geen abonnee bent. Ga het hier nu niet in zijn geheel plaatsen (copyright), maar mss toch enkele flarden/quotes:

Oppositieraadslid Philip Bolle: "De volkstoeloop is enorm". ... "Nu is het een massaevenement met 500 tot 1000 bezoekers". ... "Ze vormen een cirkel rond de plek waar de muziek wordt gespeeld, waardoor de hele Menenpoort al een halfuur op voorhand volledig afgesloten raakt. Geen auto, fietser of zelfs voetganger kan er dan nog door". ... "Vroeger was de poort van 5 minuten voor tot een paar minuten na de plechtigheid versperd, nu dijt dat uit tot alles samen bijna een uur". ... "En dan zijn er nog de bussen die al die toeristen droppen. Vaak laten die hun motoren draaien: 's winters voor de verwarming en 's zomers voor de airco. Je zal die bussen maar voor je deur hebben, elke dag".

Jan Cardoen (directeur van het belgisch Instituut voor Veteranen): "Je kunt daar gewoon niets aan doen. Er zijn in de wereld geen 5 plaatsen met zoveel symbolische waarde rond WO I. Hier zijn 100.000en mensen gestorven voor onze vrijheid. Het getuigt van weinig respect als je daaraan begint te morrelen voor het ongemak van wat buurtbewoners. Ik denk dat ze de komende jaren beter omrijden. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Robert

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 7:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wie is 'Ieper' in het artikel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 8:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, of het nu jengelende kinderen zijn van een school, speeltuin of kindercreche, hoge beats van een jaarlijkse kermis of festival, of het plaatsen van een publiek gebouw van openbaar nut, ... er zullen altijd wel mensen zijn die zich tekort voelen gedaan en beginnen te klagen (of klacht indienen via juridische weg).
Wie hier nu "gelijk" heeft of niet, durf ik me niet zozeer over uitspreken, daarvoor ken ik de ware toedracht van het probleem niet, maar om er iets aan te veranderen: tja, wie heeft hier de oplossing voor?

2 dingen vielen me wel op aan de replieken van beide heren hierboven:

- Je zal die bussen maar voor je deur hebben, elke dag: Kunnen die bussen niet op de grote markt staan draaien zodat de last van de bewoners zo toch al beperkt wordt? Desnoods voorbehouden plaatsen maken van 19u30 tot 20u30.

- Ik denk dat ze de komende jaren beter omrijden. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?: Is dat verkeerstechnisch mogelijk? Wat denken de Ieperlingen hier op FEW van (rekeninghoudend met het feit dat de drukte van toeristen hier ook deels zal moeten passeren)?

Laatst aangepast door A. Depage op 06 Nov 2013 8:06, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 8:03    Onderwerp: Reageer met quote

Op HLN:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1735720/2013/11/06/Last-Post-zorgt-voor-chaos-in-Ieper.dhtml
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 8:09    Onderwerp: Reageer met quote

Robert @ 06 Nov 2013 7:58 schreef:
Wie is 'Ieper' in het artikel?

Feit is inderdaad hoe veralgemeend de kop van het krantenartikel is gemaakt. Het gaat hem misschien over een paar tiental inwoners die mogelijks geen enkele affiniteit met WO I hebben, maar uiteraard is het sappig om dat te veralgemenen dat de gehele bevolking van de stad Ieper tegen deze herdenking zouden zijn ...
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Wat gaat dat volgend jaar geven...
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt mij een mooie klus voor de "vroede vaderen". Ieper en omstreken zal ook (economische) vruchten rapen van de herdenkingen de komende jaren maar er is echter wel wat organisatie en reglementering nodig om alles een beetje vlot en veilig te laten verlopen. Dit zijn nog maar de repetities. Er is nog tijd om over een en ander na te denken en aan te passen maar laat ze volgend jaar maar niet afkomen dat ze het niet zien aankomen hebben...

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me de soap van de Antwerpse Sinksenfoor te worden. Yvonne blik
Enkelingen krijgen het ineens op hun zenuwen als er beweging in de keet komt. Yvonne blik
Net als naast de startbaan van een vliegveld gaan wonen... Rolling Eyes
Ze zijn er wel na de bouw van het monument komen wonen en wisten dat het, zeker bij de 100-jarige herdenking, er druk zou worden.
Wat de bussen met draaiende motoren betreft hebben ze gelijk, naar de chauffeur en/of politie stappen en vragen deze stil te leggen.
Hoevelen zouden er al naar zo'n buschauffeur gestapt zijn? Confused

Ze zijn zich dikwijls niet van kwaad bewust en zullen bij een beleefde vraag graag de motor stilleggen. (denk ik) Rolling Eyes
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Als het ik het zo begrijp, is het aangeslingerd door enkele tot tiental(len) bewoners. Beetje Zwart Piet discussie in mijn landje.

Kan me voorstellen van die bussen, als ze voor je deur de motor aan houden stinkt dat zeker. Dat is wel een goed punt. Die tourbussen zijn meestal niet de schoonste.
Maar dat valt inderdaad op te lossen door erheen te lopen.

Is er nog ruimte ergens waar ze bijvoorbeeld een parking voor tourbussen kunnen maken?

derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat er achter de lakenhallen voorbehouden plaatsen voor bussen waren? Maar het zou hem er om gaan dat die bussen gewoon hun toeristen droppen en daar ter plaatse wachten, waarschijnlijk om zo weinig mogelijk tijd te verliezen...dat zou kunnen makkelijk aangepakt worden door er een zone te maken waar bussen niet mogen stilstaan en parkeren met een verwijzing naar de parking achter de lakenhallen of eventueel andere facilteiten.
pascal
Robert

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Onderwerp werd vandaag al open getrokken tot een artikel op pagina 2 én 3 in 'De Standaard'... Confused

Feit is wel dat de cars hun passagiers aflossen aan de Menenpoort en (wellicht met draaiende motor) meestal staan te wachten voor de huizen in het Hoornwerk.
https://maps.google.nl/maps?q=Ieper,+Belgi%C3%AB&hl=nl&ie=UTF8&ll=50.851576,2.89229&spn=0.00401,0.010568&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.98111,5.410767&oq=ieper&hnear=Ieper,+West-Vlaanderen,+Vlaams+Gewest,+Belgi%C3%AB&t=m&z=17

En dat de Menenpoort voor steeds langere tijd afgesloten wordt, zal ook wel hier en daar op de zenuwen werken...

Maar het is weer typisch pers om meteen de contraproductieve toer op te gaan met de veralgemening van hun titels als 'Ieper vindt Last Post lastpost'.
Een (beperkt?) aantal mensen zal zeker hinder ondervinden van de Last Post, maar om daar meteen de hele stad onder te plaatsen?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal akkoord, Robert.
En als een plaatselijk politicus zich mengt in het debat (als dat er al is!), wordt de zaak meteen opgeblazen tot ongekende proporties.

Herinnerde je je nog dat de Haiglaan van naam zou veranderen, en dat er binnen de kortste keren in de krantenkoppen sprake van was dat de Menenpoort gesloopt zou worden ? Smile

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Het is natuurlijk een politicus uit de oppositie in dat artikel die de zaken aankaart...dat is typisch oppositievoeren...het woord nemen voor mensen met al dan niet gegronde klachten en op die manier het de meerderheid lastig maken...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het trouwens niet mogelijk zijn de straat naar de menenpoort toe verkeersvrij te maken en voorzien van wat groen? Zou toch ieper een mooie uitstraling geven bij de toeristen en de handel in die straat zou er denk ik zeker van opbloeien...
pascal
Ludo

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Aan alle klagers, er is nog wel ergens een dugout zo'n 20 meter onder de grond waar jullie kunnen verblijven. Dan weten jullie waarom deze poort daar staat.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 06 Nov 2013 21:46 schreef:
Zou het trouwens niet mogelijk zijn de straat naar de menenpoort toe verkeersvrij te maken en voorzien van wat groen?
pascal

Pascal, bedoel je de Menenstraat, d.w.z. vanaf de Menenpoort naar de Markt ? En zou je het verkeer nog wel door de Menenpoort naar binnen laten rijden, maar dan voorbij de poort onmiddellijk rechts (Kauwekijnstraat) of links (Bollingstraat) laten afslaan ? Lijkt me wat moeilijk op die manier.

Of helemaal niet meer door de Menenpoort ? Tja, dan kan men Ieper niet meer binnenrijden vanaf de oostzijde.

Aurel
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk zou ik het spijtig vinden dat de Menenpoort volledig autovrij zou worden gemaakt. Met de komst van de ring enkele jaren geleden wordt veel verkeer nu toch al via de Rijselpoort gestuurd.
Het gaat nog steeds om een poort, en die dient om de stad in en uit te gaan. Dat zullen de ontwerpers trouwens ook in gedachten hebben gehad.

Wat Robert aanbrengt ivm die bussen aan het Hoornwerk vind ik echter wel een valabel punt. Absoluut niet fijn voor de mensen die er wonen.
Enkele weken geleden reed ik om 19u40 op een zaterdag Ieper binnen via de Menenpoort... Onder de poort stond ik samen met twee andere chauffeurs gewoon stil. De politie moest de mensenmassa 'uiteendrijven' en het scheelde niet veel of dat was hen op een zachtaardige manier niet gelukt.
Moet het daarom allemaal kleinschaliger? Verre van. Moesten sommige politici in Ieper dat al willen, dan zullen ze onder ogen moeten zien dat er geen weg meer terug is. Geen tijd verliezen dus met mopperen en hoog tijd om een 'masterplan mobiliteit Menenpoort' uit te werken. Met 2014 in het vooruitzicht zal dat voor Ieper allesbehalve een overbodige luxe zijn.

Laatst aangepast door Bert op 07 Nov 2013 12:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Robert

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

De keuzes hierboven doen me helemaal denken aan de Antwerpse situatie Very Happy
Gelukkig dat we nu en dan ook eens een grapje kunnen maken, de wereld is al ernstig genoeg!
Bedankt voor je inbreng, Eric! Ik ben er zeker van dat dit ontwerp nog wel zal circuleren in Ieper ;-)
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertunnelen kan natuurlijk ook nog, vanaf de Markt.. Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

schitterend Eric Smile
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2013 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Alle credits voor die foto gaat naar Nieuwsblad.be, daar zag ik het.
Ik plaatste het alleen maar hier.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2013 0:28    Onderwerp: Reageer met quote

Er hoort een filmpje bij, kwam ik achter.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131107_00827992
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2013 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dit artikel haakt er zijdelings op in wat drukte betreft.
Hierin word goed gezegd waarom Ieper juist de drukste plek is.
Wat we eigenlijk allemaal wel weten natuurlijk.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131107_00828412

ps. ze spreken daar over artikelen over WO1. Zijn die alleen in de krant te lezen of ook digitaal?
Ger

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2013 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Maar de touristen brengen toch ook geld in het laatje.
Dit is toch ook ten gunste van de bevolking van Ieper ??
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2013 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Over geld in het laatje brengen.....
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131115_00840081
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2013 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

De Menenpoort staat er nu al sinds 1928. Degenen die er nu wonen wisten wat er elke dag plaats heeft! Confused

Ofwel voor de komende 4 ŕ 5 jaar de Menenstraat gewoon afsluiten voor alle auto/bus verkeer. Ik heb het al geregeld ondervonden hoe gevaarlijk dit straatje is. En hoeveel van die bestuurders rijden niet gewoon door Ieper?

Ge kunt Ieper ( ongeveer oostwaarts) verlaten via de korte en lange Torhoutstraart of langs de Rijselpoort.

Hoeveel centra hebben hun centrum niet geheel of gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer??
Zoals Hasselt, Genk, Brussel, Antwerpen, Brugge, Tongeren,...

Kan er aan de sportvelden (LeopoldIII laan, Zillebekevoetweg) geen grote parking gemaakt worden voor de bussen en de auto's en dan kunt ge nog koetsen, pendelbussen of dergelijke maken die ge dan kunt nemen naar het centrum?

Allemaal "pietleutigheden" beginnen weer voor de verkiezingen! Embarassed
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2013 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

De parking bij de Rijselpoort (winkelcentrum) is momenteel in aanleg.
Pendelbussen zijn er al, en komen er nog bij, hoop ik.

Iedere dag staan er ook 6 bussen of meer geparkeerd in het begin van de Oudstrijderslaan (bij station).

Ook in de Leopold III-laan is er al voorzien in een relatief grote parking. Vandaar via de voetgangersbrug naar het centrum is makkelijk en relatief kort.

Het parkeerbeleid binnen de vestingen is ook aangepakt. (Blauwe kaart, betalend, enz.)

Wie komende van Menen ergens naar ten oosten, zuiden, westen of noorden van Ieper moet, rijdt zeker niet door het centrum. (Tenzij de onwetenden.) Er zijn vlottere mogelijkheden om rond Ieper te rijden.

En wie toch door de Menenpoort naar het centrum (markt) wil, dat gaat m.i. meestal wel vlot.

Maar we zijn natuurlijk nog maar 2013. Smile

Aurel
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

Was rond 11 november in Ieper e.o. Stuk of wat locals gesproken in één of meerdere café's daar. Die ik sprak waren stuk voor stuk bewust wat er heeft gespeeld en hadden ook hun intresse. Niet alleen mannen/jongens, maar ook vlotte jonge dames waar je het in eerste instantie niet van zou zeggen.

Hieronder weer een voorbeeld hoe handig je erop in kan spelen in komende jaren.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131119_00846086

IEPER - Het provinciaal toerismebedrijf Westtoer wil alle toeristische spelers in de Westhoek klaarstomen voor de herdenking van de Groote Oorlog. Momenteel volgen uitbaters van hotels, restaurants en cafés een opleiding, maar het is de bedoeling om later ook kelners geschiedenislessen te geven.

Op uitnodiging van Westtoer leren 180 spelers uit de toeristische sector dezer dagen alles over de Eerste Wereldoorlog. Ze krijgen geschiedenislessen en leren hoe ze arrangementen rond het thema kunnen opzetten.

‘De deelnemers zijn tenslotte de gastheren waarmee de toeristen het eerst mee in contact komen’, zegt Jef Verschoore van Westtoer. ‘Het is heel belangrijk dat ze nauw betrokken zijn bij het hele gebeuren.’ Daarom volgt in februari nog een cursus voor kelners en onthaalmedewerkers. Ook zij zullen veel vragen van toeristen krijgen.
Robert

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

En nu gaan we het spektakel echt zien groeien Cool Confused
http://www.flanderstoday.eu/current-affairs/last-post-leads-traffic-chaos-ypres
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Haakt in op eerder bericht van mij. Gaat over die cursus voor horeca personeel.

Iemand de hilarische antwoorden uit Niewsblad?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131120_00848862
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 21 Nov 2013 7:25 schreef:

Ik zal ze in de loop van de dag weergeven Wink

Dit waren trouwens de vragen:

Waarom wordt de Last Post geblazen?
Wat was de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog?
Wat vieren we op 11 november?
Wanneer startte de Eerste Wereldoorlog?
Van wie zijn al die namen op de Menenpoort?
Wat is yperiet?
Vanwaar komt de naam van het plaatselijke In Flanders Fields Museum?
Welk front lag in Ieper?
Wat is de nationaliteit van de beroemde maarschalk Ferdinand Foch die in Ieper zijn eigen laan heeft?
Waarom zijn de klaprozen het symbool van de Eerste Wereldoorlog?

Mss wel iets om inspiratie op te doen voor de Winterquiz? Laughing
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 7:53    Onderwerp: Reageer met quote

Eum, bepaalde van die antwoorden ...

Als eerbetoon voor de gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog
De moord op Franz Ferdinand, aartshertog van Oostenrijk-Hongarije.
Wapenstilstand
28 juni 1914
De poort draagt de namen van Britse vermiste soldaten die om het leven kwamen in de Eerste Wereldoorlog
Mosterdgas dat voor het eerst ingezet werd in Ieper.
Van het gelijknamige oorlogsgedicht van de Canadese dokter John McCrae. Hij schreef het op het slagveld rond Ieper.
Westfront
Frankrijk
Het gedicht van McCrae gaf ze die symboolwaarde: In Flanders fields the poppies blow. Daarnaast waren de klaprozen de enige bloemen die groeiden op de omgewoelde aarde van de slagvelden.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Kom, laat ons alvast de antwoorden van sommige horecazaken niet veralgemenen zoals de gazet in functie van de hilariteit en sensatie wel doet. Het is niet omdat 1 iemand iets "stoms" zegt dat dat de algemene kennis is van een bepaalde beroepsbevolking ...

Op vraag waren dit blijkbaar gegeven antwoorden neergepend in de gazet. De vragen werden opgesteld adhv meerkeuzevragen en de antwoorden kwamen per horecazaak naar buiten:

- Het bombardement op Dresden (voor de aanleiding van WO I).
- Sint-Maarten (voor Wapenstilstand), maar dit leek eerder een grap.
- Anderen weten gewoonweg niet waarom de Britse toeristen met klaprozen rondlopen of vanwaar de naam van het IFFM komt.
- Dat van Hitler was één individu, maar als groep werd het blijkbaar wel correct aangeduid (ik wil maar zeggen hoe vertekend een krantenkop kan zijn) ... Rolling Eyes
- Eén iemand had het over 1913 als start van de oorlog (hij dacht dat het een strikvraag was refererend naar WO II - 1939-1945 globaal gezien dan).
- Ook voor de nationaliteit van Foch was het gokken geblazen
- Peter Slosse, hoofd Toeristische Dienst had wel alles juist Wink

Ik kan HNB inkijken bij de buren (vooral voor de sport), maar ben blij dat ik toch een abo heb op De Standaard, een krant zijn naam waardig ...
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zijn dan ook de correcte oplossingen volgens Westtoer ...

Bedoel, hoe kort door de bocht is dit niet?
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hij zat er al een tijdje aan te komen. Rolling Eyes
De gevechten om de Elzas kunnen ook al een aanzet geweest zijn.(Eén van de zovele)
Zeker is dat de forten van toen (Metz-Nancy-Troyon, Verdun...) gebouwd werden om den Duitsch tegen te houden, vandaar dat Moltke die omtrekkende beweging door ons Belgenlandje wilde maken. Yvonne blik
Het zou te veel aan manschappen kosten om frontaal tegen de forten te stromen, vandaar dat ze via de achterpoort wilden gaan.
De geschiedenis heeft ze uiteindelijk gelijk gegeven, neem maar een telraampje en begin de slachtoffers rond Verdun maar eens te tellen. Crying or Very sad
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 21 Nov 2013 12:04 schreef:
Dat zijn dan ook de correcte oplossingen volgens Westtoer ...

Bedoel, hoe kort door de bocht is dit niet?

Natuurlijk, maar je kan van een ober niet verwachten dat hij de hele riedel van gebeurtenissen op gaat noemen. Dan komt hij niet meer aan werken toe Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Een ober m/v is geen gids, dus ik vind zo'n antwoord als moord Franz Ferdinand al prima. Als toeristen meer willen weten, daar zijn musea voor en toergidsen.

Dat is bijna letterlijk het startschot (oei iets verkeerd gekozen woord) voor de oorlog.

Foch, dat daarin vergist word uit welk land die komt, kan ik nog mee inkomen. Je ziet een straat vernoemd naar die man en het klinkt Frans dus het kon net zo goed een Waal ofzo wezen.

Overigens heb ik al eigenlijk het idee dat horecapersoneel in Ieper al aardig wat weet. Ik tref zelden slecht geďnformeerd personeel aan.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 21 Nov 2013 13:26 schreef:
Een ober m/v is geen gids, dus ik vind zo'n antwoord als moord Franz Ferdinand al prima. Als toeristen meer willen weten, daar zijn musea voor en toergidsen.

Dat is bijna letterlijk het startschot (oei iets verkeerd gekozen woord) voor de oorlog.

Foch, dat daarin vergist word uit welk land die komt, kan ik nog mee inkomen. Je ziet een straat vernoemd naar die man en het klinkt Frans dus het kon net zo goed een Waal ofzo wezen.

Overigens heb ik al eigenlijk het idee dat horecapersoneel in Ieper al aardig wat weet. Ik tref zelden slecht geďnformeerd personeel aan.

Ik beaam dit volledig. Bovendien mogen wij "experts" er ook niet te veel vanuit gaan dat iedereen de geschiedenis van WOI zomaar kent. En je mag ook niet uit het oog verliezen dat dit artikel heus uit zijn context is gerukt, net zoals het artikel van de boze Ieperlingen over het te veel aantal toeristen in de stad.
Ik erger me soms ook aan mijn collega's op het werk als het over hun kennis over algemene geschiedenis of actuele actua gaat - hoe kan je anders het heden begrijpen als je het verleden niet kent? - maar ieder zijn eigen interesses en hobby's zeker?
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2013 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

verplaatst naar de Nieuws rubriek
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2014 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga er niet speciaal een nieuwe topic over maken, maar de kennis van sommigen omtrent WOI kent bij momenten een ongekend "hoogtepunt".

Gisteren was het Miss België en in de krant stond vandaag een zin waarmee ik niet wist of ik moest huilen of lachen. Rolling Eyes

Eén van de finalistes, een West-Vlaamse nota bene, beweerde dat de Eerste Wereldoorlog 10 jaar geleden begonnen. Ze zal zich waarschijnlijk een nulleke miskeken hebben als ze ergens opving ...
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2014 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs vroeg ik aan een schooljuf of ze wist wat er in Sarajevo gebeurd was in 1914:
antwoord: 'de eerste atoombom'
dezelfde schooljuf moest aan haar leerlingen een les besteden over 14-18, en dat bleek een groot probleem te zullen zijn, ik heb die dan maar voor haar voorbereid, (tekst en fotomateriaal)

lk wil maar zeggen, in plaats van obers te willen instrueren in 14-18 materie (daar is weer een lucratieve opdracht weg gelegd voor iemand), zou men beter aan de basis beginnen, zoals dit in UK al jaren het geval is,
dan moet ik mij ook niet meer ergeren aan de respectloze en dwaze commentaren die Vlaamse kinderen soms in begraafplaatsregisters neerpennen.

mvg

Cnock
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2014 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet zeggen dat ik ooit in school ook niet veel meer over WOI gezien heb dan dat de dappere koning albert met zijn soldaten gevochten heeft aan de IJzer en dat er op 11 november 1918 een wapenstilstand was...terwijl wij ooit uren bezig gezeten hebben over de Franse revolutie en Napoleon. We hebben ook nooit iets WOI gerelateerd bezocht terwijl ik wel twee keer in Waterloo geweest ben...
pascal
arneken

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2014 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 12 Jan 2014 8:54 schreef:

Ik ga er niet speciaal een nieuwe topic over maken, maar de kennis van sommigen omtrent WOI kent bij momenten een ongekend "hoogtepunt".

Gisteren was het Miss België en in de krant stond vandaag een zin waarmee ik niet wist of ik moest huilen of lachen. Rolling Eyes

Eén van de finalistes, een West-Vlaamse nota bene, beweerde dat de Eerste Wereldoorlog 10 jaar geleden begonnen. Ze zal zich waarschijnlijk een nulleke miskeken hebben als ze ergens opving ...

Meer kunde hierover lezen: https://www.facebook.com/neverforgetWOI
De sociale media staan er weer bol van. Mijn twitter-feed is ook niet meer te overzien.

Het grappige is dat veel mensen die er meer lachen ook zelf niet meer weten van WO1 dan "Het gebeurde 100 jaar geleden" of "Ja dat was in Ieper zeker?"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: