Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Wordt verwacht] - Kassa, kassa, reclame in WO I

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7040

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2013 19:47    Onderwerp: [Wordt verwacht] - Kassa, kassa, reclame in WO I Reageer met quote



Omschrijving :
Dit boek is nog niet verschenen en kan nog niet besteld worden.
Hoewel oorlog vaak samenhangt met een algemene economische crisis, betekent het voor sommige sectoren ook vaak big business. Wapenhandelaars en leveranciers van legeruniformen zaten niet stil tijdens 1914-1918. Maar ook minder voor de hand liggende bedrijven haalden hun voordeel uit de oorlogssituatie.

Vandaag zou geen enkele handelaar het nog durven om zijn producten aan te prijzen met oorlogsargumenten (1), maar in de Eerste Wereldoorlog draaide niemand daar zijn hand voor om. Het meest schokkende bewijs is de talrijke reclame in de oorlogstijdschriften.

Met Kassa! Kassa! bieden Anthony Langley (Antwerpen) en Bert Govaerts (Berchem) een interessante kijk op deze periode in onze geschiedenis. Langley spoorde een grote hoeveelheid reclame uit de jaren 1914-1918 op en ontdekte een verrassend diverse waaier aan oorlogsproducten:
sigaretten en alcohol maar ook grammofoons en fotoapparaten. Govaerts belicht de mechanismen achter de handel.

(1) En toch: het reclame-agentschap BOONDOGGLE (dat werkt voor klanten als Coca-Cola, Tiense Suiker, Belfius, Delhaize, Kinepolis, Rabobank, de Rode DuivelsÖ en tal van internationale prijzen won) maakt een verrassende 21ste-eeuwse vertaalslag.

ISBN nummer :
978 90 5826 967 6

Auteur :
Langley Anthony
Govaerts Bert

Prijs :
Ä 29.95
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7040

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2013 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Verschijnt vermoedelijk in september 2013.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Mirjam
Moderator


Geregistreerd op: 5-1-2006
Berichten: 3303
Woonplaats: Hoek van Holland

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2013 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Door redacteur Lambert Teuwissen


Het farmaciebedrijf van Dr. Cassell was niet te beroerd om soldaat Riordan in te zetten voor een reclamecampagne. "Vergast bij Ieper", stond er boven een opsomming van alle kwalen waarmee Riordan kampte. "Maar toen stelde mijn vrouw voor om de pillen van Dr. Cassell te gebruiken. Nu ben ik weer aan de beterende hand." Het is een beetje als een sportmerk dat pocht hoe iemand op zijn sportschoenen het brandende WTC is ontvlucht op 9/11.

Niet alleen voor Dr. Cassell, maar ook voor Parker-pennen, Wrigley's-kauwgom, Kodak-camera's en Decca-grammofoons kwam er met het einde van de Eerste Wereldoorlog, vandaag 95 jaar geleden, ook een eind aan de mogelijkheid om de oorlog te gebruiken voor reclame. Dat dit veelvuldig gebeurde, bewijzen de Belgische schrijvers Anthony Langley en Bert Govaerts met het boek 'Kassa! Kassa!'. In de Belgische plaats Poperinge is er een tentoonstelling aan gewijd.


Graantje

"De oorlog was gewoon een business opportunity", zegt Govaerts. "Het leven gaat door en ook soldaten hebben vulpennen nodig, zeep en sigaretten. Dus die bedrijven pikten een graantje mee." Dat leidde tot een sigarettenreclame met een gasmasker of een Wrigley's-advertentie met een machinegeweer dat kauwgom spuwt. "Onbeschaamd", karakteriseert Govaerts de reclame van Cassell.

Vandaag de dag zou geen bedrijf het in zijn hoofd halen in reclames zo openlijk te verwijzen naar het oorlogsgeweld. "Het was een ander paradigma. Dat sacrale karakter dat wij nu aan oorlog geven, dat ons verbiedt er reclame mee te maken, dat is iets van na de Tweede Wereldoorlog."


Schaduw

Reclame was relatief nieuw aan het begin van de 20ste eeuw, evenals deze vorm van oorlogsvoering. "Het was de allereerste oorlog waar iedereen bij betrokken was, of je wilde of niet. Daarvoor waren het meer professionele aangelegenheden van korte duur. Maar door de dienstplicht had iedereen dit keer wel een vader of een oom waarmee je contact hield. Het thuisfront kon dus meeleven met wat daar aan de gang was."

Door het langdurige karakter van de oorlog kwam er bovendien "een soort burgerlijke schaduw over het front", meent Govaerts. "Die soldaten zitten elkaar niet constant te beschieten. Er zijn lange periodes waarin men zich moet bezighouden, dus als je dan een cameraatje hebt dan kun je thuisblijvers laten zien hoe het eraan toegaat. Of je kocht een grammofoonspeler voor wat muziek."

"Elke officier zou een zakcamera van Kodak moeten aanschaffen", raadde een Italiaanse reclame daarom aan. Duitse achterblijvers kregen de suggestie lichtgevende horloges op te sturen "voor onze geliefden in het veld". Britse officieren werden verleid om waterdichte trenchcoats (!) aan te schaffen bij Burberry. "Het front was een afzetmarkt geworden."


Trots

Opvallend in het boek zijn ook reclames voor bedrijven die even niks hadden aan te bieden. Triumph-motoren bijvoorbeeld. "Onze hele voorraad is opgeŽist door het Britse leger", liet het bedrijf in 1917 trots weten. "Dat soort advertenties was bedoeld om niet vergeten te worden. Denk aan ons als de oorlog straks voorbij is, we hebben onze bijdrage geleverd."

In de loop van de oorlog ziet Govaerts in BelgiŽ een verschuiving in de reclametaal. "Op den duur was men de strijd kotsbeu en kwamen er minder patriottische symbolen of oorlogstaal. Men kiest dan voor merknamen met pax erin. Een paar Duitsers die nog willen doorgaan deponeren slogans als 'Zet door' en 'Tot de eindzege', maar dat zijn de uitzonderingen."

Manneken Pis

Govaerts viel een humoristische reclame-uiting van kort na de wapenstilstand op. "Een Brusselaar maakte een etiket met Manneken Pis in uniform. Blijkbaar was het toen tijd voor wat relativering."

Kassa! Kassa! Reclame in de Eerste Wereldoorlog - Anthony Langley, Bert Govaerts - Davidsfonds - ISBN: 9789058269676


http://nos.nl/artikel/573410-woireclames-onbeschaamd.html
_________________
Beware of half truths--yours may be the wrong half
Don't lose your temper--no one else wants it
the reverend Tubby Clayton

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
shabu
Cheffin


Geregistreerd op: 7-2-2006
Berichten: 3102
Woonplaats: Hoek van Holland

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2013 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Er is ook een tentoonstelling bij, nog te bezoeken tot 15 december:

Tandorini @ 24 Aug 2013 15:58 schreef:
2 september - 15 december 2013 ~ Kassa! Kassa! ~ Reclame tijdens de Eerste Wereldoorlog.


_________________
If any question why we died
Tell them, because our fathers lied
-Rudyard Kipling-

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group