Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Red Roses

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 10:12    Onderwerp: Interview met Red Roses Reageer met quote

Personalia:

Usernaam:
Red Roses

Leeftijd:
62. Mijn vader zei altijd: “Eén jaar ouder dan mijn tanden.” ;-)

Beroep:
Met pensioen en tegelijk heel actief. ‘Stond’ vroeger in het middelbaar onderwijs.

WO1 algemeen:

Waar komt je interesse voor wereldoorlog 1 vandaan?
In onze streek (hartje West-Vlaanderen) kun je niet niét geïnteresseerd zijn in de Grote oorlog, me dunkt.

Verder zijn er nog een paar verklaringen:

• als tienjarige scholier en onderwijzerszoon moest ik op 11 november ooit de krans aan de plechtige baron overhandigen – ik kon hem niet dragen, néén, niet de baron – om die neer te leggen aan het gesneuveldenstandbeeld in ons dorp

• een opa langs vaders zijde heb ik nooit gehad. Mijn grootvader ‘sneuvelde’ einde april als dagloner (opgeëist)”langs den openbaren weg” in de “onbewoonde gemeente Leke” (vlakbij Diksmuide) op 28 april 1918. Mijn vader was toen een baby van hooguit 100 dagen.
Vandaag ben ik zelf de gelukkige opa van drie kleinkinderen.

• In mijn geboortedorp staat op de sokkel van het gesneuveldenstandbeeld: “Welk nut ligt er in het storten van ons bloed?” Die vraag intrigeert me al heel mijn bewuste leven.

• Mijn opa langs moederszijde was vluchteling tussen einde 1914 en 1915 in Mobberley (Manchester). Omheen die vluchtelingentijd situeert zich de geboorte van mijn jongste tante (1913) en mijn moeder (1916). Hoe dat precies zat moet ik nog zien uit te vissen. (Zie ook mijn vraag op ons FEW).

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Uiteindelijk: het antwoord op die éne vraag: HOE?

Hoe komt zo’n oorlog in godsnaam tot stand?

Hoe kunnen verstandige, rationele betrokkenen zich laten verleiden in zo’n oorlogsmachine te stappen?

Hoe kan men geloven dat oorlog zo’n oorlog finaal ook oplost? Hoe denkt men vervolgens dat de vertechnisering van zo’n oorlog (gifgas, tanks, vlammenwerpers, vliegenierskorpsen, you name it…) een doorbraak kunnen brengen en de overwinning kunnen forceren?

Hoe raakt zo’n oorlog ooit op een elegante manier opgelost, met een compromis dat voor alle partijen ook écht aanvaardbaar is?

En hoe valt achteraf zo’n verlies aan mensen en aan middelen te verantwoorden, als je terugblikt?

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, doe je aan modelbouw?
Militaria: een paar (drinkfles, soda-waterfles, een paar bewerkte granaatkartetsen, 1 mortiergranaat, paar ontstekingskopjes, 1 zalfpotje, tegen winterhanden en –tenen).

Anders niets, alleen een paar 1000 boeken, vooral over de oorlogsgeschiedenis in het algemeen.

Verder nogal wat (persoonlijke) oorlogskronieken geschreven door ‘deelnemers’ (meestal Frankrijk, Duitsland, België, elders), brievenboeken en dichtbundels (flink wat daarvan).

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Eigenlijk iets heel kleins.

Eind oktober 1918 schrijft de soldaat dichter Wilfred Owen een brief (zijn laatste, maar dat wist hij niet) naar zijn moeder Susan. Hij zit bij zijn makkers in de kelder van het boswachtershuis in een Noord-Frans dorpje. Hij laat zijn moeder weten: ik voel me heel rustig en knus. Die-en-die zitten grollen te vertellen, een zit de aardappelen te jassen en laat ze pats-boem in het water vallen zodat wij met z’n allen kletsnat raken. Maar één ding, ma: je kunt je niet dromen dat je omringd zou zijn van een clubje maten als deze hier!

De volgende dag steekt Owen op een vlot het Sambre-Oisekanaal over om zich bij zijn maten te voegen.
Met één droge Duitse knal wordt hij neergelegd.
Het is 3 of 4 november 1918. Eén week voor de wapens zwijgen.

Heb je een aardig verhaal dat met WO1 te maken heeft en dat je zelf hebt meegemaakt
Toch al wat jaren geleden waren we met een groep leerlingen op Tyne Cot, kort voor 11 november, op een Vredestocht. Tussen de gravenrijen door schreed (hij stapte niet) een helemaal in bruine tartan geklede reus van een Schot, die het lamento “Flo’rs of the Forest” speelde op doedelzak. We zagen ook een zwaar “bedecoreerd” mannetje op een rolstoel driftig wijzend naar de plot, de rij en het grafsteentje dat hij zonodig meteen wilde terugzien. Inderdaad: het ging dààrover.

Zijn er WO1-onderwerpen waar je meer dan gewoon in geïnteresseerd bent?
Getuigenissen dus. In boekvorm (omdat het niet anders meer kan), of, indien mooi en dus waardig geënsceneerd in de vorm van een kunstproductie (bv. The Great War van Hotel Modern) of tentoonstelling.

Bezoek je wel eens het voormalige front? En zo ja wat is je favoriete deel ervan?
Jawel. Ik maak daarbij geen enkel onderscheid. Alleen de omgeving al volstaat om mij helemaal in the mood te krijgen. En dat is ongetwijfeld voor veel andere FEW-users ook het geval.

Ben je nog op andere manieren actief binnen het WOI wereldje?Ik ben lid van verschillende organisaties (VIFF, Vrienden Talbot House, Britse en Duitse herinneringsorganisaties, …). Ik schrijf ook, o.m. voor VIFFflash en andere, bv. de Edmund Blunden site (www.edmundblunden.org)

Welk personage bewonder/fascineert je het meest tijdens WOI?
Alle gewone soldaten, ook de vele onbekenden, die gewoon deden wat van ze werd verlangd, en die dat dus deden, regardless.

Mocht je als jongeman/vrouw geleefd hebben tijdens WOI: Welke taak zie je voor jezelf weggelegd? (medische sector, marine, luchtvaart, loopgraven, cavalerie, ...)
Misschien iets in de medische sector. Ofwel een gewone piot zonder kapsones, die doet wat van hem gevraagd wordt. Een soortement oorlogschroniqueur misschien. Of, laat me even dromen: een vliegenier die de dwaasheid van de mensen overvliegt en er het zijne van denkt / bij mijmert. Of néén: een quartermaster-sergeant, die een bouillonnetje uitschept voor de jongens die het tot nader order weer een tijdje overleefd hebben.

Hoeveel tijd spendeer je per week ongeveer aan deze hobby?
Niet in te schatten. Toch best wel veel: zeker iedere dag toch algauw zo’n uur of 2.

Over FEW:

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
Weet ik intussen niet meer. Zie rubriek leeftijd: dat zal dus beginnende Alzheimer zijn. Weten jullie trouwens wat Alzheimers voornaam is? Néén. Wel, zo begint dat dus…

Wat zijn je favoriete onderwerpen/ is je favoriete topic?
Ik maak geen onderscheid. Ik heb erg graag de rubrieken nieuwe boeken en de foto van de maand. Daar zitten steevast echte kunstwerken tussen!

Wat vind je van de manier waarop het forum wordt geleid?
Met initiatief, desnoods ijzeren hand (au, die dialect-escapade…) en met oog voor structuur. Ook hou ik van het initiatief om bestaande topics nieuw leven in te blazen en eens weer ter inspiratie aan te bieden.

Bezoek je wel eens forum-meetings en zo ja, wat vind je ervan? Neen. Tot nu toe (nog) niet, vanwege te druk (o.m. reizen, de kleinkinderen…)

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Ik zou niet weten wat (niet) of waarom. Nu geen dikke nek krijgen.

Mis je dingen of onderwerpen?
Voorlopig niet. Maar toch is dit een goeie doordenker.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Gekissebis om niks. Ik zie graag positieve smileys en aanmoedigingen van / voor leuke, frisse, vernieuwende initiatieven.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum wilt betekenen?
Toch wel die van een aanbrenger van af en toe iets wat relevant is of kan zijn. Als ik er veel vroeger op ingestapt was, had ik mijn leerlingen graag zien inloggen op het forum met hun bevindingen, vragen, suggesties. Ook al was dat, gezien het vak waarin ik ze liet werken (en dat was Engels), niet evident geweest. Misschien was een link met een Engels forum al bij al logischer geweest.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Ik wuif mezelf liever geen complimenten toe.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Misschien wel eens met Aurel S., die ik nog als Digger heb bezig gezien. Of met mijn DOVO-kameraad uit Oostende. Of met Binkske.
Maar in principe met iedereen. Met een jonge user, bv.

Moesten we eigenlijk eens doen (liefst met een klein groepje dan).
En ik hou erg veel van de buzz en de gezellige drukte op ons forum, day after day after day. Iedereen hoort er dus bij. Zonder uitzondering.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Liefst nog steeds actief. Want, eerlijk gezegd, ik vrees wel wat voor een overkill en overfill tussen 2014 en 2018, waarna ik dus wat vrees voor het zwarte gat der vergetelheid…

Buiten FEW:

Andere hobby’s buiten WO1:
Kleinkinderen, wijn, lekker ( & niet te calorierijk…) eten, reizen, muziek, lezen en schrijven, mijn gezin én de kleinkinderen

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
MUM- the collection (60 Definitive Hits) en Bastille, de CD waaruit de track Pompeii komt. Maar was ben en blijf een onverbeterlijk Beatleszot en Pink Floydfan.

Wat was je allerleukste vakantie?
Turkije (Antalya, 6 weken geleden). Màgisch!

Wat vind je de beste plek om te wonen?
‘k hèn Brugge (die Scone) in mijn herte. De schoonste stad van ’t land.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
“There’s a crack in everything. That’s where the light comes in” (Leonard Cohen).
En: “The sessence of tyranny is the denial of complexity.”

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview!!! Laughing
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Annabel

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad mooi interview, het biedt interessante blik achter het personage Red Roses.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk, leuk!!! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Knap 'virtueel gesprek'.
Ik zou je wel eens op een meet willen tegenkomen. Cool
Magneet

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een ongelooflijk leuk interview! Toen ik het las kreeg ik de neiging in de auto te stappen en een goeie pint met je te drinken Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi onderbouwde monoloog, RR Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daar sluit ik me geheel bij aan! Leuk, origineel mens ben je. En maak je geen zorgen over dikke nekken, laat dat maar aan ons noorderburen over. vlag zwaaien schater

Gr P
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Red Roses! Leuk om je zo iets beter te leren kennen!

Greetz, Margreet Cool poppy
Karijn

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2013 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview! Smile
Naar boven
Memory

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2013 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Erg leuk intervieuw!
Toch altijd leuk om iemands reden tot interesse te zien!

Groet,
Alex
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: