Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
stuka f

|
Geplaatst: 18 Jul 2013 7:43 Onderwerp: Reservistenkrug |
|
|
Ik kocht laatst een bierpul, een zogenaamde Reservistenkrug.
Een mooie pul versierd en gepersonaliseerd aan een einjährige freiwilliger van het Chevaulegers-Regiment ,,Kaiser Nikolaus von Rußland” Nürnberg tussen 1898 en 1899.
Nu was er een minpunt aan dat de aankoopprijs ook beďnvloede; er zit een gat in de bodem!
Ik ben porselein restaurateur van opleiding en zag dit dan ook als een uitdaging, vooral omdat deze bodems gemaakt zijn van fijn relief en geëtst porselein dat wanneer naar het licht gehouden er een schaduwfiguur verschijnt; lithophane genaamd!
Nu tijdens de voorstelling van dit stuk op een ander forum, werd door een forumlid de opmerking gemaakt dat deze beschadigingen bewust werden gemaakt als de eigenaar gevallen was, als deel van een ritueel waar afscheid van de strijdmakker werd genomen!
Ik kende dit ritueel niet en ben dus op zeok gegaan naar aanwijzingen.
Ik vond op het net honderden dergelijk bierpullen enkel een paar hadden een gelijkaardige kapotte bodem....
Nu denk ik wel dat om zo'n beschadiging aan te brengen men wel moet weten waar men mee bezig is want ik denk dat heel wat bierpullen bij een dergelijke actie volledig vernield zijn geraakt....
Dat doet mij concluderen dat dergelijke pullen van overleden bierpul eigenaars toch vrij zeldzaam zouden kunnen zijn , ....indien dit verhaal klopt.
De beschadiging;
De pul;
 |
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3976 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 18 Jul 2013 8:26 Onderwerp: |
|
|
Mooie pul, interessant verhaal.
Misschien toch maar niet restaureren als dit verhaal klopt?
Alhoewel als ie helemaal in orde is....is ie ook mooier.
Moeilijke keuze als je het mij vraagt.  _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
leibhusar
|
|
Naar boven |
|
 |
stuka f

|
Geplaatst: 18 Jul 2013 14:43 Onderwerp: |
|
|
Hey Sander,
bedankt!
|< |
|
Naar boven |
|
 |
marty

|
Geplaatst: 23 Jul 2013 8:00 Onderwerp: Re: kruik |
|
|
Dag Sander,
tx voor de info!
@stuka f,
Mooie krug,... zijn echte kleine kunstwerkjes.
Mvg.,
Marty |
|
Naar boven |
|
 |
stuka f

|
Geplaatst: 23 Jul 2013 18:08 Onderwerp: |
|
|
Thanks Marty! ...en breekbaar zijn ze ook....! |
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 23 Jul 2013 20:48 Onderwerp: |
|
|
Dat verhaal over die beschadiging kan kloppen, maar het zal ws, niet overal zijn toegepast. Als je restaurateur bent, kun je hem eventueel provisorisch repareren, zodat de oude beschadiging zichtbaar blijft? _________________ "Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."
Otto von Bismarck, 1869 |
|
Naar boven |
|
 |
Ersatzbratwurst

|
Geplaatst: 26 Jul 2013 10:07 Onderwerp: |
|
|
Mooie krug met een apart verhaal. |