Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gerard graaft naar schatten WOI
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 11:03    Onderwerp: Gerard graaft naar schatten WOI Reageer met quote

Gerard graaft naar schatten WOI

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/maart/27/gerard_graaft_naar_schatten_woi

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg eens een keer niks...

Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zwijgen kan niet verbeterd worden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Duiker

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zwijg mee.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
barthas

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Gerard ziet ze vliegen en vliegt ooit zelf ook een keer door de lucht. En volkomen kritiekloos wordt alles wat deze man uitkraamt neergepend. Wat een onnozelheid, van twee kanten.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Runderen zijn niet uit te roeien... (zucht...)

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Limburgse Jager

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mompel de mompel
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Rolling Eyes
en ik maar jaren preken geven.... puke
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Wat wordt die man precies verweten?
Het feit dat hij roekeloos op gevaar van eigen leven op en onder de grond snuffelt en niet kijkt naar een granaat meer of minder?

Hoe ken je trouwens het verschil tussen een on- en gevaarlijke granaat? Of moet elke granaat in se als gevaarlijk bestempeld worden? Hoe gaan de verzamelaars hier op het forum mee om als ze spullen ontdekken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Branco12

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind zoeken op zich niet gevaarlijk maar wel als je gaat graven, maar als je iets gevaarlijks vind of ziet liggen proberen niet aan te komen,politie bellen en DOVO komt dan
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Die man speelt met zijn leven. Eén keer zo'n obus verkeerd raken met je schopje en het is einde verhaal. Dat is geen verwijt, dat is een constatering na lezing van dit bijzonder oppervlakkige verhaaltje.
silentknight

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Eerlijk gezegd dat ik dat reeds jaren geleden enkele "richtlijnen" waren opgesteld zodat zomaar hier of daar gaan graven niet meer mogelijk is.
Of heb ik het mis ???
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Richtlijnen houden idioten niet tegen..... Yvonne blik

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2013 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verzamel al jaaaaren maar heb nog nooit één spade in de grond gestoken.
Als gewezen artilleur weet ik als geen ander hoe gevaarlijk op scherp gestelde munitie is.
Zeker als ze niet ontploft zijn en 100 jaar op of onder de grond liggen.
Na die tijd worden ze zeer onstabiel en kan de minste trilling noodlottig worden.
Deze kerel (en nog vele andere "diggers") mogen hun schop voor mijn part steken waar de zon niet schijnt.
Ik vind het leuk om ook eens iets te vinden, maar zal nooit doelbewust een bos gaan uitkammen.
Bij ons is voor zulke mensen een spreuk : "Ik heet Alexander, alles voor mij en niks voor een ander".
Zalig de armen van geest..... Yvonne blik
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2013 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 07 Apr 2013 18:04 schreef:
Rolling Eyes
en ik maar jaren preken geven.... puke
grtz,MMM poppy

Daar staat tegenover dat door het waarschuwen er ook users, meelezenden zijn die wél gestopt zijn met graven of met munitie 'spelen'

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2013 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 07 Apr 2013 18:45 schreef:
Het feit dat hij roekeloos op gevaar van eigen leven op en onder de grond snuffelt en niet kijkt naar een granaat meer of minder?

Hoe ken je trouwens het verschil tussen een on- en gevaarlijke granaat? Of moet elke granaat in se als gevaarlijk bestempeld worden? Hoe gaan de verzamelaars hier op het forum mee om als ze spullen ontdekken?

Dit is mijn bescheiden mening, daar hoeft niemand het mee eens te zijn en eigenlijk hoeft ook niemand zich daaraan te storen.
Graven, met 'piepstokken'werken op slagvelden, zeker op de velden waar nog jongens moeten liggen die nooit teruggevonden zijn, is als roeren in een graf.

Weet je, de afgelopen jaren hoor ik steeds meer "jamaar het zijn wél de hollanders die in grote getale de velden komen stropen, niet alleen de westhoek, maar ook Argonnen, Verdun, Somme" En ik kon het me eigenlijk niet voorstellen...
Wat de een uit piëteit met rust wordt door een ander gesloopt. En voor wat?
Er gaat op dit moment veel geld om in de zgn bodemvondsten, en het zal nog wel erger worden.
Ieder z'n ding, maar het mijne is het niet Smile

Naar boven
Fulco

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2013 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 08 Apr 2013 10:21 schreef:
Daar staat tegenover dat door het waarschuwen er ook users, meelezenden zijn die wél gestopt zijn met graven of met munitie 'spelen'

En om de meelezers van het het gewraakte stukje te waarschuwen, heb ik eronder een kleine (wellicht iets te scherpe) reactie geplaatst.
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 08 Apr 2013 10:27 schreef:
Graven, met 'piepstokken'werken op slagvelden, zeker op de velden waar nog jongens moeten liggen die nooit teruggevonden zijn, is als roeren in een graf.

En met name dat is het meest afkeurenswaardig.
Dat mensen zich graag willen opblazen zal mij roesten. Maar je verlustigen in grafvondsten vind ik verkeerd. Let wel: ik heb het niet over de mensen die op het veld gespen, scherven etc. vinden. Wel over degenen die daarvoor speciaal de aarde openen.

Waarom zijn het speciaal "die Hollanders" die komen graven? Dat is zeker niet mijn ervaring. Mensen met schoppen en detectors die ik tegenkom in Vlaanderen of N.-Frankrijk spreken in de meeste gevallen een andere taal of ander accent dan het Nederlands-van-boven-de-rivieren.
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Erik de Bruin @ 09 Apr 2013 13:40Waarom zijn het speciaal "die Hollanders" die komen graven? Dat is zeker niet mijn ervaring. Mensen met schoppen en detectors die ik tegenkom in Vlaanderen of N.-Frankrijk spreken in de meeste gevallen een andere taal of ander accent dan het Nederlands-van-boven-de-rivieren.[/quote]

Dit is mijn ervaring ook. Ik maak ook nogal eens frontwandelingen. Zonder piepstok of schop uiteraard (en ja als ik een balletje of een scherf of een gesp uit de grond zie steken steek ik hem ook in mijn zak) en kom doorgaans geen Kaashoofden tegen...
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
het bestempelen van gevaarlijk of niet word meestal overgelaten aan mensen die "daartoe bevoegd zijn",houders van een brevet van explosieven technieker...of "ontmijner" in de volksmond genoemd,ik weet niet of dit heerschap tot die categorie behoord Smile
Dat hij rustig rondspit terwijl er geen onschuldige bijstaanders zijn...het zal me worst wezen en U misschien ook.
Maar meestal worden deze vondsten meegenomen naar huis om ze aan nader onderzoek te onderwerpen,soms loopt dat met een knal af ipv een sisser.. Surprised
Dus ,indien de persoon in kwestie niet ergens in Uw buurt woont...what the hell.. Rolling Eyes
Indien Uw opmerking ironisch bedoeld was dan heb ik de tekst verkeerd ingeschat Embarassed
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
milleke

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil nu geen polemiek starten, maar wat is het verschil met dit topic waarbij een zoeker/verzamelaar word afgekraakt en
een ander topic waarbij een verzamelaar van bodemvondsten (waarschijnlijk ook een zoeker) gewoon word gevraagd om voorzichtig te zijn?
Ik ben trouwens geen zoeker, wel even geweest vroeger, maar enkel op akkers en gestopt toen ik een granaat gevonden had (die trouwens mooi is aangemeld via de politie).
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 09 Apr 2013 18:56 schreef:

Indien Uw opmerking ironisch bedoeld was dan heb ik de tekst verkeerd ingeschat Embarassed
grtz,MMM poppy

Het was een opmerking uit onwetendheid en interesse om die onwetendheid om te buigen in kennis Wink
Maar dank alvast voor de uitleg Smile

Ik ben trouwens in de verste verte geen "digger", al wat mij interesseert zijn boeken Wink wat niet wegneemt dat ik wel curieus ben in andermans interesses of hobby's...
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nogeens nagedacht over grondvondsten naar aanleiding van deze discussie. Persoonlijk heb ik niets met dit oud roest en ik heb er ook geen enkel stuk van. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
Tijdens de afgelopen FEW-meet heb ik twee particuliere museums bezocht die vol lagen met dit oude roest. Aardig om aan te zien, en de meeste bezoekers hebben het volgens mij wel gewaardeerd.
Alleen vraag ik me nu af wat het verschil is tussen deze museum-eigenaars en die Delftenaar die nu door de meesten de grond in geboord is (ja, ik deed zelf ook mee!).
Hoevelen van jullie zouden niet graag zijn verzameling bezoeken, al woont hij dan niet in Vlaanderen of Frankrijk? Ik kom er niet uit. Let wel, ik ben er niet voor om allerlei munitie van een slagveld te graven, of zomaar op te rapen. Dat is een andere zaak.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dit ruikt naar een nieuwe discussie van de maand Wink

Wanneer wordt de grens van "tresorhunting" overschreden? Bij gevaar van eigen leven? Bij het omspitten van de grond? Bij het betreden van een afgeschermd stuk land? Bij het te koop aanbieden van spullen voor eigen gewin? ...

Volgens mij is de lijn erg flinterdun en zal dit voor elk forumlid anders liggen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2013 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Goed gezien, ik verplaats het onderwerp daar naartoe Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2013 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Het afgelopen najaar werd er bij opgravingen in de buurt van het voormalige kamp Amersfoort (wo2) een rol prikkeldraad gevonden.
Quote:
Geld verdienen moeten we allemaal. Ook het Nationaal Monument Kamp Amersfoort, dat een tentoonstelling moet financieren. Maar de manier waarop is een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten.
Het Kamp was van plan om vanaf morgen stukjes prikkeldraad uit de Tweede Wereldoorlog te verkopen. Het kamp was toen een gevangenis van de Duitse politie; er zaten meer dan 35.000 gevangenen. De organisatie wilde 50 stukken verkopen als 'herinneringsplankjes'. Die moesten 10 euro kosten.
Een smakeloos plan, vinden organisaties zoals het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Dat kreeg het bestuur van Kamp Amersfoort ook te horen en daarom is vanmiddag na spoedoverleg besloten om het prikkeldraad toch niet te verkopen.
Mensen die erom vragen, kunnen het nog wel krijgen, meldt Kamp Amersfoort: "Een aantal oud-gevangenen of hun familieleden hebben aangegeven dat zij graag het prikkeldraad als tastbare herinnering willen ontvangen, daarom is besloten de beperkte oplage vanaf nu alleen beschikbaar te stellen aan bezoekers die er specifiek om vragen."
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2013 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Heftiger zal deze discussie worden als meneer niet uit kijkt en topic verandert in:
"Gerard GROEF naar schatten uit WO1"

ps. dat hoop ik dus niet voor hem en ook niet voor alle andere die met dit soort oorlogstuig te maken heeft in vrije tijd of beroepsmatig.

barthas

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2013 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Lingekopf, de mensen uit Nantillois ken ik niet, maar Jean-Paul uit Romagne draagt een duidelijke anti-oorlog boodschap uit met zijn museum. Die boodschap heeft Gerard niet, die krijgt alleen een kick van het graven. Natuurlijk heeft Jean-Paul gezocht, maar met graven is hij allang gestopt, dat deed hij in zijn jonge en onbezonnen jaren. Twee weken geleden liep ik met hem over een akkertje in de buurt van Romagne en vond, gewoon bovenop het zand, een Amerikaanse helm. Ik kan je vertellen dat dat een bijzonder moment was, ook al was het ding zo plat als een dubbeltje.
barthas

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2013 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Verder voel ik geen enkele behoefte de verzameling van Gerard te bekijken. In Romagne wordt een fascinerend verhaal verteld in een omgeving die behoorlijk geteisterd is door oorlogsgeweld. Elke keer weer als ik daar ben verwonder ik me over dat verhaal.

En inderdaad, ik ben niet objectief.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2013 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hetzelfde gevoel bij de uitleg van Barthas, ik kon het niet beter verwoorden. Rolling Eyes
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2013 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, die verzameling van "gerard" is eigenlijk een verzameling oud roest zonder verhaal, om reden dat hij op allerlei verschillende plaatsen gaat graven en het opgegravene uit zijn context trekt. In andere musea hoort zelfs bij het kleinste stukje metaal een verhaal. bijvoorbeeld in het museum van Verdun ligt een stuk van een haan van een kerktoren met de vermelding dat dit afkomstig is van 1 van de vernielde dorpjes. Dan kan je naar dat dorpje gaan, de plaats van de kerk bezichtigen en je hebt je verhaal...leg je zo een stuk van zo een kerkhaan bij "gerard" dan heb je gewoon een mooi stukje metaal...
pascal
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2013 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 11 Apr 2013 18:16 schreef:
Inderdaad, die verzameling van "gerard" is eigenlijk een verzameling oud roest zonder verhaal, om reden dat hij op allerlei verschillende plaatsen gaat graven en het opgegravene uit zijn context trekt. In andere musea hoort zelfs bij het kleinste stukje metaal een verhaal. bijvoorbeeld in het museum van Verdun ligt een stuk van een haan van een kerktoren met de vermelding dat dit afkomstig is van 1 van de vernielde dorpjes. Dan kan je naar dat dorpje gaan, de plaats van de kerk bezichtigen en je hebt je verhaal...leg je zo een stuk van zo een kerkhaan bij "gerard" dan heb je gewoon een mooi stukje metaal...
pascal

Mee eens. Een bodemvondst zonder bijbehorend verhaal is bijkans waardeloos. Zo vond ik enige tijd geleden stom toevallig tijdens een wandeling op de Somme een half stuk van een ontplofte fuse (die hier op FEW werd gedetermineerd door MMM & Tony als zijnde Engels). Die ligt thuis in een mooi potje met de vindplaats erop. Voor den eeuwigheid bewaard en MET vindplaats. Een nogal klein en onbeduidend fragment maar met de vindplaats erbij (Boon Ravine) voor mij veel meer waard dan een spectaculair stuk zonder achtergrond.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2013 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Even kijken of ik het begrijp...
Oud roest opgraven of oprapen van slagvelden van een slagveld is dus een vreselijke daad en moet ten strengste worden afgekeurd. Tenzij:
-je jong en onbezonnen bent, dan wordt het je later vergeven;
-je de zaak tentoonstelt met een "anti-oorlog-boodschap";
-je vrienden hebt bij WO1-geďnteresseerden;
-je in de omgeving woont van de vindplaatsen.

Ik weet nog steeds niet of ik het wel begrijp.... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 11 Apr 2013 18:43 schreef:
Oud roest opgraven of oprapen van slagvelden van een slagveld is dus een vreselijke daad en moet ten strengste worden afgekeurd. Tenzij:

Volgens mij gaat het erom of je (onschadelijke) dingen opraapt die je ziet liggen of dat je met een prikstok in de grond gaat peuren. Dat laatste lijkt mij in ieder geval niet de bedoeling. Het oprapen van bollekes of een scherf lijkt mij niet zo'n punt.
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 11 Apr 2013 18:43 schreef:

Ik kan niet meer dan je gelijk geven. Ik zie het verschil ook totaal niet. Hoe denken ze dat fie museums vol komen zonder te graven met een piepstok. Het is redelijk hypocriet. En ja. Ik heb een piepstok. En nee die gaat niet het slagveld op. Maar ik heb in Romagne genoeg rond gestruind en heb ook gezien dat ze met bulldozer brandpaden maakten bij le mort homme en dat daarna de schedels boven kwamen zonder opgeruimd te worden.

Degene die beweerd dat hij nog nooit wat heeft meegenomen zijn schaars. En wat heeft vrede met oorlog te maken? Net of dat iedereen die geinteresseerd is in WO 1 of WO 2 of welke oorlog dan ook een vredesprediker is. Sorry maar daar geloof ik niet in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
barthas

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dus Lingekopf heeft in zijn jeugd nooit iets doms gedaan? Ikke wel hoor. Gerard lijkt mij een rijpe volwassene die gewoon doorgaat met zijn niet zo slimme acties. Uit het museum in Romagne stappen geregeld mensen naar buiten die tijdens het verblijf een hele andere kijk op oorlog hebben gekregen. Dat is wat waard lijkt me. Vergelijk het eens met de dagelijkse Last Post in Ieper. Je zou kunnen zeggen dat je van zoveel eerbetoon bijna zin krijgt om in de loopgraven te kruipen en een kogel door je kop te krijgen. 'A soldier known to god'. Andere manier om te zeggen dat je in duizend stukjes geblazen bent of langzaam verzopen in een granaattrechter en nooit teruggevonden. Laat dan maar de voorwerpen van het slagveld zien zoals ze zijn. Stukje realistischer, al is de realiteit nooit te benaderen, in welk museum dan ook. Hypocriet om te zoeken en ze daarna tentoon te stellen met een educatief doel? Dat vind ik niet, ik ken die gast uit Romagne inderdaad een beetje. Maar dat is aan een ieder om een oordeel over te vellen.
awol

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

in het museum van Romagne worden ook bodemvonsten te koop aangeboden!

Wie verdiend er dan aan de oorlog!?!

Gerard is mischien niet handig bezig met het opgraven van bommen en ander roestig tuig. Hij doet dit niet met het oogmerk om eraan te verdienen.
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heel Ieper drijft op de Eerste Wereldoorlog. En ook in het Ossuaire van Douaumont worden fijne goodies verkocht. Bovendien zeg ik nergens dat er in Romagne niets verdiend wordt. Als je fulltime een museum runt, zal er toch brood op de plank moeten komen. Gerard moet doen wat hij niet laten kan, ik probeer alleen een subtiel verschil in drijfveren aan te geven. Waarschijnlijk is Gerard een hele aardige man en er is hier niemand die hoopt dat hem iets overkomt.
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

barthas @ 12 Apr 2013 15:25 schreef:
Vergelijk het eens met de dagelijkse Last Post in Ieper. Je zou kunnen zeggen dat je van zoveel eerbetoon bijna zin krijgt om in de loopgraven te kruipen en een kogel door je kop te krijgen.

Een beetje een rare vergelijking...maar goed, ik kan me juist heel goed voorstellen dat er mensen zijn die bij het zien van de spullen van Jean-Paul en Maarten Otte denken: dat wil ik ook! Die er juist door aangemoedigd worden.
Waarmee ik niet de doelstelling van beide heren in twijfel trek, in tegendeel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

barthas @ 12 Apr 2013 16:30 schreef:
Gerard moet doen wat hij niet laten kan, ik probeer alleen een subtiel verschil in drijfveren aan te geven. Waarschijnlijk is Gerard een hele aardige man en er is hier niemand die hoopt dat hem iets overkomt.

Misschien dwaalt hij hier wel rond op FEW Wink

Ach, die man is passioneel met zijn hobby bezig, net zoals zovele hobbyisten in welke passie dan ook. Of onze vriend dat nu met of zonder piepstok doet, tja, de meningen zijn verdeeld. Nu op het strand zie je ook vaak dergelijke individuen zoeken naar iets waardevols (zou naar het schijnt illegaal zijn in Nederland?). Maar beweren dat zij geen respect hebben, lijkt me een kromme vergelijking, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen (en daar bedoel ik niet noodzakelijk de heer Gerard) Wink
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2013 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

barthas @ 12 Apr 2013 16:30 schreef:
Heel Ieper drijft op de Eerste Wereldoorlog. En ook in het Ossuaire van Douaumont worden fijne goodies verkocht. Bovendien zeg ik nergens dat er in Romagne niets verdiend wordt. Als je fulltime een museum runt, zal er toch brood op de plank moeten komen. Gerard moet doen wat hij niet laten kan, ik probeer alleen een subtiel verschil in drijfveren aan te geven. Waarschijnlijk is Gerard een hele aardige man en er is hier niemand die hoopt dat hem iets overkomt.

Wat mij aangaat, ik vind dat verschil in drijfveren zo subtiel dat ik het niet meer zie. Verzamelen en verkopen? Verzamelen om te verkopen? Verzamelen en je dubbelen verkopen? Of alleen verzamelen?
Als ik het artikeltje over Gerard nogeens na lees denk ik aan een oudere liefhebber die zelf heel goed weet waarmee hij bezig is en waarvan hij moet afblijven. Hij loopt een zeker risico, zoals elke verzamelaar van dit soort materiaal. Maar ik lees niets opschepperigs.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2013 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Brigitte de Vries, mede-eigenaar van Romagne14-18 wil graag haar mening kwijt over bovenstaande reacties en vraagt mij dan ook onderstaande tekst namens hen te plaatsen:

Quote:

Jean-Paul heeft aan de boeren van Romagne toestemming gevraagd of hij op hun land mocht zoeken als ze geploegd hebben.En die toestemming heeft hij unaniem gekregen,dit gaat al 17 jaar goed.Ze respecteren elkaar. Zo heeft Jean-Paul samen met de demineurs al veel gevaarlijk spul uit de akkers laten weghalen. En anderzijds ;is er een nieuw akkertje geploegd bellen de boeren hem weer op.

Het zonder toestemming oprapen en meenemen van objecten op andermans grondgebied is diefstal en kan beboet worden. Ook heeft hij afspraken met de gemeente en de ONF!

De spullen die hij vindt stelt hij tentoon in zijn museum. Zo krijgen de objecten een historische en educatieve functie. En die "Vredeprediker" is toevallig wel officieel bevoegd voor het geven van les,door het ministerie van onderwijs

Oh ja,we zijn gewoon ingeschreven bij de chambre de commerce (kamer van koop handel)en betalen gewoon belasting en alle vele andere kosten die bij een bedrijf horen.

We zijn als één van de weinige geheel op norm en legaal bezig zijn.Het doet mij verdriet dat er zo over ons gepraat wordt na al die lange jaren van hard werk

Groet Britt

Zelf wilde ik even toevoegen dat we trots zijn op wat we doen en dat de boodschap die wij doorgeven gisteren naar 3 scholen ging, volgende week naar 6 en in de loop van het seizoen nog naar tientallen.....Dus ik denk dat wij goed werk doen.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2013 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ophemelen van 'amateur-ontmijners' nooit goed gesnapt... Kijk ik iets over het hoofd als ik het normaal vind dat een amateur van die gevaarlijke rommel gewoon moet afblijven? Ze zijn er 1. niet voor opgeleid en 2. niet voor verzekerd.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2013 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 16 Apr 2013 22:24 schreef:
Brigitte de Vries, mede-eigenaar van Romagne14-18 wil graag haar mening kwijt over bovenstaande reacties en vraagt mij dan ook onderstaande tekst namens hen te plaatsen:

Quote:

Jean-Paul heeft aan de boeren van Romagne toestemming gevraagd of hij op hun land mocht zoeken als ze geploegd hebben.En die toestemming heeft hij unaniem gekregen,dit gaat al 17 jaar goed.Ze respecteren elkaar. Zo heeft Jean-Paul samen met de demineurs al veel gevaarlijk spul uit de akkers laten weghalen. En anderzijds ;is er een nieuw akkertje geploegd bellen de boeren hem weer op.

Het zonder toestemming oprapen en meenemen van objecten op andermans grondgebied is diefstal en kan beboet worden. Ook heeft hij afspraken met de gemeente en de ONF!

De spullen die hij vindt stelt hij tentoon in zijn museum. Zo krijgen de objecten een historische en educatieve functie. En die "Vredeprediker" is toevallig wel officieel bevoegd voor het geven van les,door het ministerie van onderwijs

Oh ja,we zijn gewoon ingeschreven bij de chambre de commerce (kamer van koop handel)en betalen gewoon belasting en alle vele andere kosten die bij een bedrijf horen.

We zijn als één van de weinige geheel op norm en legaal bezig zijn.Het doet mij verdriet dat er zo over ons gepraat wordt na al die lange jaren van hard werk

Groet Britt

Zelf wilde ik even toevoegen dat we trots zijn op wat we doen en dat de boodschap die wij doorgeven gisteren naar 3 scholen ging, volgende week naar 6 en in de loop van het seizoen nog naar tientallen.....Dus ik denk dat wij goed werk doen.

Ik heb me ook op geen enkele wandeltocht met JP ongemakkelijk of onveilig gevoeld, JP (en Maarten) geven heel goed aan wat er gevaarlijk is of kan zijn.

Ik zou met een Gerard-achtige echter nooit of te nimmer de velden mee opgaan.

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik dit las, moest ik aan deze topic denken.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130425_00555960
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2013 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,.... Rolling Eyes
grtz,MMM poppy
Naar boven
the dugout

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

1 ding begrijp ik niet in het artikel uit het Nieuwsblad :
Onnozelaar prutst aan mortiergranaat en brengt deze hierdoor tot ontploffing (tot zover volg ik het nog) waarna... de DOVO de granaat blijkbaar een tweede maal tot ontploffing brengt Confused
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2013 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

the dugout @ 27 Apr 2013 7:36 schreef:
1 ding begrijp ik niet in het artikel uit het Nieuwsblad :
Onnozelaar prutst aan mortiergranaat en brengt deze hierdoor tot ontploffing (tot zover volg ik het nog) waarna... de DOVO de granaat blijkbaar een tweede maal tot ontploffing brengt Confused

Hoi,
Het kan soms gebeuren dat de volledige lading springstof niet volledig heeft "gewerkt" en er zo nog een gedeelte aanwezig is in de rest die niet "gefragmenteerd" werd en bij een niet afgevuurde mortiergranaat zit in de staart dan nog de "voortstuwingspatroon" .
De springstof die overblijft is dan nog "onstabieler" en "frictiegevoelig" !
Dus als er een mogelijkheid is om de restanten op een veilige manier ter plaatse te vernietigen...ipv van ze naar een vernielingsterrein te transporteren en het daar te doen.
De beslissing hierover ligt bij de "ploegchef" na overleg met zijn teamleden en de plaatselijke "instanties".
Het inschatten van zoiets is moeilijk te herleiden uit een krantenartikel..de pers kennende... Rolling Eyes Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
the dugout

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2013 6:56    Onderwerp: Reageer met quote

MMM bedankt voor de verduidelijking! Smile
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Om te antwoorden op de vraag: Hoe gaan de verzamelaars hier op het forum mee om als ze spullen ontdekken?

Met muni: foto's nemen en zoizo laten liggen, hangt ervan af waar we die dingen vinden, maar als het niet in de buurt van een weg ligt bellen we ook geen ontmijningsdienst, want ik kan je verzekeren, de hoeveelheden muni die we elke fieldtrip spontaan tegenkomen, daar kan je dan gelijk ook een hele dag naast staan bellen dan.

Met niet in de buurt van een weg bedoel ik: half vergeten stellingen in reusachtige bossen, of onder de grond in van die gangenstelsels. (onze fieldtrip-area is Frankrijk uiteraard)

Overige niet ontplofbare vondsten: Foto's nemen en als er iets in nog zeer goede staat is dan overweeg ik het om het mee te nemen.

Vroeger daarentegen namen wij ook alles mee dat los lag, inclusief muni. Toen ik 16 jaar was, mijn zotte jeugdjaren, vond ik er met kameraden niets beter op dan wat kogeltjes leeg te maken en het kruit te drogen om nieuwe "bommetjes" te maken. Enfin het begon met kogeltjes... Met een opgegraven 8.8cm Flak uit den tweede wereldoorlog heb ik mijn levensles geleerd, hier is het verkeerd afgelopen en ik het de mega sjance gehad dat ik dit nog kan navertellen.

We hadden op het internet opgezocht hoe je zo iets moet "leegmaken", na veel geprul en gekul, rekening houdend met de kristallen die een vonk kunnen veroorzaken, ging het toch mis. PSSSSSHHHHHHTTT, heel men kelder vol stinkende buskruit rook (want we waren dit dan ook nog in de kelder aan het doen, men vader zat erboven rustig teevee te zien en het is een rijhuis, dus de straat had ook gelijk weg kunnen zijn...)

en dan kwam het he, die stilte... ik hoorde men eigen hartslag tekeer gaan als een waanzinnige, men kameraad sloeg witter uit dan de verf op de muur, terwijl we dat smeulende ding vol afgrijnzen aan het bekijken waren... Wat nu? is het gedaan? moet ik dat laten liggen of ontploft dat dan helemaal?!!! en dan werd het ijs gebroken door men vader: TOM! wat zijn jullie aan het uitsteken? dat stinkt hier zo?!!! Waarop ik met den bibber in men stem zei dat we wat los buskruit aan het branden waren om het effect hiervan te zien, wat een beetje stonk... Waarop ie zei: "Ophouden daarme" en verder niet kwam kijken...

Nadien dat ding samen met alle resterende granaten en stuff ASAP in een nabijgelegen (fort)vijver gaan zwieren en sindsdien hebben we geen muni meer aangeraakt. (we dierven toen ook niet naar dovo bellen of naar de politie)

Ik ben nu 28 jaar en das allemaal al lang verleden tijd maar ik raak nog steeds geen muni aan, zelfs niet om ffie goed te leggen! Kogeltjes daarentegen nog wel, maar die neem ik ook niet meer mee. Nog een foto in de hand en that's it. Schrapnel en lege hulzen durven we nog wel eens vastnemen, maar zeker en vast geen geladen muni met de koppen der nog op. hetzelfde voor mortieren en handgranaten, zo'n linke soep allemaal !!!

Tja! Jeugdzonden he... ik heb een prachtige jeugd gehad, ik woon tegenover een oud Brialmontfort waar de passie ook begonnen is maar mede daarme ook veel oerdomme dingen begaan (achteraf zie je dit pas in natuurlijk).

Hopelijk leer je allemaal gelijk mee uit mijn levensles, opdat we nog lang bunkers mogen kunnen fotograferen!

Als ik dan zo van die dingen lees van die mensen die granaten opgraven, dan denk ik dat die mens zijn leske nog niet geleerd heeft (en hopelijk voor hem ook nooit zal hoeven te leren uiteraard). Om maar te zwijgen voor de gevolgen van de brave buurman die in zijn fauteuil een boek zit te lezen... Want zoals zo vaak zijn meestal derden de grote slachtoffers van zo een ramp.

Yvonne blik

met vriendelijke groet,
Tom "Bunkerfreak" Oliviers
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: