Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Project 'Op het spoor van Kamiel'

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Op het spoor van Kamiel

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2013 21:13    Onderwerp: Project 'Op het spoor van Kamiel' Reageer met quote

Hallo iedereen,

De reden voor mijn aanwezigheid op dit forum is mijn project ‘Op het spoor van Kamiel’. In dit project probeer ik in foto’s en teksten de laatste week uit het leven van mijn grootoom Kamiel de Kezel te beschrijven. Tegelijk probeer ik via zijn verhaal ook wat aandacht te vragen voor de soldaten die sneuvelden in het begin van de oorlog, iets wat bij het grote publiek nog al te vaak wordt vergeten. Bij de Eerste Wereldoorlog denken velen immers spontaan (en terecht!) aan de gruwelen van de loopgravenoorlog. Daarbij mag echter niet worden vergeten dat deze oorlog bij het begin en het einde er van wel degelijk voor korte tijd een bewegingsoorlog was, waarbij snel grote gebieden onder de voet worden gelopen en erg veel soldaten, aan alle zijden, sneuvelen. Deze episodes uit de oorlog verdienen de nodige aandacht, want ook zij werden gekenmerkt door gruwel en onmenselijk lijden. Hoewel ik veel informatie kan vinden in boeken en naslagwerken, hoop ik dat ook jullie me met jullie expertise kunnen en willen verder helpen, waarvoor alvast mijn dank!

Kamiel werd geboren te Boekhoute op 26 september 1890. Hij gaat in dienst bij het Belgische leger in 1910 en krijgt rangnummer 16.323. Bij het uitbreken van de oorlog trekt hij op met de rest van het regiment 3e lansiers. Hij sneuvelt in de slag bij Orsmaal op 10 augustus 1914, voor hem duurde de ‘Groote Oorlog’ dus welgeteld één week! Samen met 17 kameraden rust hij nog steeds op de gemeentelijke begraafplaats van Orsmaal-Gussenhoven.

Hoofdmoot van het project vormen zwart-witfoto’s waarin ik de plekken waar Kamiel passeerde in augustus 1914 probeer vast te leggen. Daarnaast wil ik het verhaal van zijn laatste levensweek reconstrueren met teksten bij de foto’s. Kort samengevat wil ik een impressie van de laatste week uit zijn leven maken aan de hand van foto’s en teksten. Ik heb al een rudimentair beeld van de gebeurtenissen tijdens die week en ook deze twee topics bevatten al heel wat informatie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4115 http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12855 , maar ik zit nog met veel concrete vragen:

-in welke kazerne was Kamiel de Kezel ingekwartierd, in het bijzonder bij het uitbreken van de oorlog?
-wat waren de troepenbewegingen van het derde regiment lansiers tot en met 10 augustus 1914, dus welke plaatsen deden ze aan tot ze in Orsmaal kwamen?
-het derde regiment lansiers verdedigde verschillende bruggen te Orsmaal, graag zou ik proberen achterhalen bij welke van deze bruggen Kamiel precies sneuvelde en of hij sneuvelde bij de hoeve Marcoer?
-ook wil ik achterhalen of het derde regiment lansiers al slag leverde met de Duitsers voor 10 augustus en zo ja, of Kamiel aan één van deze gevechten kan hebben deelgenomen?
-daarnaast wil ik, eens ik weet welke plaatsen het regiment passeerde op zoek gaan naar plekken/gebouwen die er nog grotendeels uitzien als in 1914. Dit is erg belangrijk, aangezien de foto’s de rode draad doorheen het verhaal vormen en ik er een impressie in wil geven van plaatsen die Kamiel kan hebben gezien in die week.

Dit zijn nu mijn meest prangende vragen, maar eens mijn project vordert zullen er wellicht nog bijkomen. Iedereen met informatie over de slag bij Orsmaal en het regiment derde lansiers tijdens de augustusdagen van 1914 zou ik erg dankbaar zijn! Een belangrijke opmerking is dat Kamiels naam vaak verkeerd of op zijn Frans wordt gespeld in oude documenten, gaande van Camiel de Cesel en Camiel de Cessel tot Camiel de Kesel en Camiel de Kessel. Ook andere informatie waarmee jullie denken me verder te kunnen helpen is zeker welkom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SMH

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2013 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

In "De grote oorlog op kleine schaal" van Ruben Donvil handelt er wel een stuk over de Slag bij Orsmaal-gussenhoven.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=26345
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2013 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

En met wat geluk kan je op het gemeentehuis van Linter nog de lijvige brochure over deze slag verkrijgen (reeds lang geleden uitgebracht). Ik heb mijn exemplaar een paar jaar geleden aangeschaft, toen kostte het 4 euro geloof ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: