Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

(Artillerie???)bunker Station Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2013 18:46    Onderwerp: (Artillerie???)bunker Station Ieper Reageer met quote

Enkele jaren geleden, ontdekte ik dat er een bunjker bevind aan het station. Ik nam deze foto:

Zoals je de foto bekijkt, zie je dat de bunker gewoon verstopt zit tussen het groen en het groen heeft dorens! Dus onmogelijk om erbij te komen.

Nu ondertussen bekend werd gekomen dat er een parking aangelegd zal worden achter het station, werd het groen verwijderd en ik heb natuurlijk nieuwe foto's. Waarom? Simpel, het lot is voor mij nog onbekend over de bunker vermits daar ergens de oprit van de parking zou bevinden.

Het constructie is vermoedelijk een artillerie bunker voor een licht geschut. Je kan dit echt goed vergelijken met de Duitse artillerie bunker op de heuvel door de AustraliŽrs genoemd als "The Better 'Ole", tussen Mesen en het gehucht Quattre Rois op grondgebied Wijtschate. Een voorbeeld van de Duitse bunker op "The Better 'Ole".

Als je goed kan zien bestaat de voorkant uit een groot opening met onder de opening een laag muurtje, gericht naar de vijand. Hier bevond het geschut. We negeren eventjes de commandopost ernaast. Wat je ook opvalt is achteraan is een ander opening zonder muurtje en dit is om het geschut binnen te plaatsen. En natuurlijk opmerkelijk en typisch Duits.......dikke wanden en een enorm dikke dak. Deze is een anderhalve meter dik!. Enfin, we laten deze eens schieten want we zijn tenslotte in Ieper en niet in Wijtschate.

We bekijken eens de foto's van de bunker nabij het station van Ieper.

Opvallend veel kleiner en "goedkoper" gebouwd. Hier zie je dus wat ik zou denken de achterkant. de opening is glad, dus het werd toen erin gebouwd. Het loopt van onderen en is ongeveer een anderhalve meter hoog en breed (ongeveer heh). Wat je wellicht opviel is dat er net erboven een kleine spleet bevind. Waarvoor dit diende heb ik geen weet. Mss was erboven nog een constructie en was dit om water weg te laten lopen. Mss een machinegeweerpost of wachtpost??? Alhoewel, de constructie ging niet hoger dan dezen hoogte als je de bunker op zijn linkerzijde en bovenkant bekijkt.

De bunker is niet volledig en dit zie je hier. De bunker verloor zijn voorkant. Mss heeft de wederopbouw van de spoorwegen hiermee iets mee te maken. Of mss kapot gebombardeerd.

Ik gok dat de bunker ongeveer er zo uitzag aan deze zijde en de voorkant. Dit kan ik bepalen aan restanten die er nog liggen. De linkermuur, dat zou denk ik de voorkant zijn en de volgende voor verklaard waarom ik denk dat dit een artilleriebunker is.

en dit omdat de bovenkant ook glad is. Dus hier zat ook een opening.

Ongeveer 20 cm dik, de bunker werd gegoten en het dak bestond uit beton gegoten op golfplaten die ondersteund werden door rails van de nabij gelegen spoorweg.

Hier zie je het opvallende opening nog eens langs de voorkant. Je ziet duidelijk een muurtje die uitsteekt met daarin de opening.

Nabij lag deze vondsten. Ik vermoed iets van de spoorwegen zelf. Het is een stalen constructie die werd geklonken. Wo1? Ouder dan Wo1? of jonger? Geen idee.

Hier zie je de onteigeningen met geel aangeduid de bunker en blauw het station. Hier zou de tweede parking aangelegd worden achter het station. Wat er zal gebeuren met de bunker heb ik geen weet. Ik opende hier al een topic over en wil alle discussie over de toekomst en eventuele renovaties hier vermijden. Indien je iets wilt reageren van zijn toekomst, aub hier: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28686

Hier houden we het op verleden en zijn bestaan.

Genomen vanuit de Tulpenlaan.

Vanuit het station. Indien interesse, dit is een HLE18 van Siemens en niet van Alstorm.

Indien iemand commentaar heeft op zijn bestaan of wilt iets eraan toevoegen, kan dit natuurlijk hier! Nogmaals, over de werken is het hier: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28686

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: