Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vliegveld Wortegem

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michiel21

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2013 11:05    Onderwerp: Vliegveld Wortegem Reageer met quote

Ik vroeg mij af of iemand van jullie mij wat meer zou kunnen vertellen over een vliegveld in Wortegem (nabij Oudenaarde) tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik ben via via aan het tijdschrift "Cross & Cockade Journal - The Society of World War 1 Aero Historians" geraakt. Het betreft een uitgave uit 1962. Hierbij is er sprake van Kampfstaffel 21 die vlogen vanop het vliegveld in Wortegem. Ik heb de locatie al kunnen achterhalen, het zou om een veld gaan tussen de Kruishoutemseweg en de Oudenaardseweg en er zouden vandaag nog sporen van te zien zijn in het veld (met name 2 betonnen constructies).

Verdere info is zeker en vast welkom! Ik ben niet zo thuis in de "lucht".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Scorpion

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2013 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Die twee betonnen constructies + bakstenen bouwvallig gebouw zijn van een Duitse WOII radarpost.
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Tandorini

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2013 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zijn de restanten van twee Wurlitzer radars en een Freya radar, dat werd bemand door vrouwen, de bewakers waren mannen. Het station stond onder het commando van het vliegveld van wevelgem. Het gemetste gebouwtje was voor de stroomvoorziening (dieselgroep). Er was ook een amunitiekelder,Flak e.d.
Ongeveer 20 houten barakken waren ook aanwezign die tijdens de bevrijding werden geplunderd door burgers.

Meer info: http://www.bunkergordel.be/14.026%20Duitse%20Radarpost%20Wortegem%20Petegem.htm
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
http://tandorini.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Michiel21

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Via verschillende mondelinge bronnen, was ik ook op het spoor van WO II gekomen. Maar de info op de site bunkergordel en het verhaal van de vrouwen had ik nog niet gehoord.

Weet iemand of er in Wortegem tijdens WO I een vliegveld zou geweest. De piloot die aan het woord komt in het artikel spreekt over "Worteghem" en dat hij logeerde in "Oudenarde". Zou het kunnen dat het vliegveld op dezelfde locatie van de radar was en dat de Duitsers in WO II gewoon hun locaties van WO I terug innamen om tactische/strategische redenen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Er was geen vliegveld in Wortegem, wel een te Kruishoutem (Jasta 29 en 56).
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
http://tandorini.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Scorpion

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Michiel,
Ik heb er vroeger nog van gehoord, maar ik vind voorlopig vind niets terug.
U moet ook weten voor het landen van vliegtuigen er enkel een vlak stuk weide voldoende was.... .En een vlak stuk weide is nog geen vliegveld, misschien was een uitwijklandingsplaats?
jef
Naar boven
Michiel21

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het interview werd gedaan met een zekere Prof. Kurt H. Weil. Ik vermoed dat het om deze man gaat http://www.nytimes.com/1992/01/08/obituaries/kurt-weil-96-dies-professor-at-stevens.html

In het interview zijn ook foto's uit zijn eigen album toegevoegd en bij twee foto's vermeldt hij "Worteghem".

Het citaat gaat als volgt: "In September 1917, I was finally released from the Artillerie-Fliegerschule-Ost and transferred to Flanders. I was asked to report to Kampfgeschwader 4, OHL (Oberste Heeresleitung) which at that time consisted of six Staffeln (Flights) located around Ghent in Belgium. It was just about to strike its tents and move forward towards the Ypres Front. It was around Oudenarde, in Flanders, where our Staffel was located when I arrived there. I had been sent to Kampfstaffel 21, which was at Worteghem outside of Oudenarde. This was the Staffel with which I stayed until the end of the war."

Waarschijnlijk heb je gelijk Scorpion en gaat het om een simpel stuk vlakke weide, vanwaar er tijdelijk werd gevlogen.
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Michiel,
Het is me niet vreemd... maar heb verscheidene werken geraadpleegd zoals: Jasta pilots- Casuals German air Service-Jasta War Chronology ( van Franks/Bailey/Duiven), Independant Force ( Rennles),French Air Service War Chrionology ( Bailey/Cony) The sky their Battlefield (Henshaw)Air War Flanders 1918 (Jackson), Above Flanders Fields (Pieters), Handbook German military & naval aviation 1918, RAF Squadrons van Halley , een ander RAF werk van Jefford, Germany's First Air Force 14/18 (Kilduff), Fliegertuppe 1&2 ( AE Ferko)en mijn briewisseling met Stuart Leslie ( Bruce -Leslie collection).
Nergens vermelding van Wortegem. Ook niet op Trench Map sheet 29. Alle vliegvelden staan er nochtans op, dichtsbijzijnde Kruishoutem zoals eerder vermeld door Tandorini, maar geen Wortegem....
en toch heb ik de klok horen luiden, maar waar de klepel hangt is een andere zaak....
groeten,
Jef
Naar boven
Michiel21

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2013 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor jullie opzoekingen en informatie. Indien ik via via misschien toch iets meer te weten kom, dan post ik het hier. Maar vermoedelijk zal het dus maar een tijdelijke locatie geweest zijn.
Naar boven
Michiel21

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2013 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek "De Slag aan de Schelde 1918" van Dr. J.-P. Deweer er nog eens bijgenomen en op p. 166 schrijft hij over een reservevliegveld te Wortegem. Indien Wevelgem buiten gebruik zou zijn, zouden de Duitse piloten hier kunnen landen. De vraag is daarmee opgelost. Het reservevliegveld bevond zich in een driehoek ten noordwesten van de weg Wortegem-Kruishoutem, de hoeve "Te Wallem" en de hoeve van "Van Cauwenberghe".
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2013 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u Michiel. Ik heb dat boek ook in mijn verzameling...en nu weet ik waar de klepel hangt Smile
groeten,
Jef
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: