Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vraagje over Commonwealth vermisten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Britse Leger en de Commonwealth eenheden Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2012 15:17    Onderwerp: Vraagje over Commonwealth vermisten Reageer met quote

Ik las vandaag een blog van de Britse historicus Roger Moorhouse. Hij heeft een aantal boeken geschreven over WOII en hij organiseert en begeleidt reizen naar relicten van WOII in voornl. Duitsland.

Nu schreef hij over de vermisten van de Commonwealth in België en Frankrijk en wat me opviel was het volgende:
Quote:
Totting up the figures from those four memorials (Thiepval, Menenpoort, Tyne Cot, Dud Corner Cemetery) all within a few miles of each other in northern France and Belgium, one quickly reaches nearly 200,000, a large proportion of the total estimated 500,000 British and Commonwealth "missing" of World War One. (according to Fabian Ware's study of 1937)

It is still staggering to me that an army can 'lose' half a million men in a war. Of course, there are many unnamed graves on the Western Front, but they account for only around 180,000 of the missing, leaving nearly 330,000 - a third of a million men - completely unaccounted for. Where are their bodies? Were they atomised by shellfire? Or simply sucked deep into the Flanders mud? We just don't know. I appreciate that French and Belgian farmers are constantly turning up war material and bones with their ploughs - we saw some of their 'iron harvest' stacked at the edge of a field - but 330,000 men? 330.000 skulls, 660,000 femurs and tibias... Simply astonishing.

http://historian-at-large.blogspot.nl/2012/10/the-missing-of-world-war-one_4.html

Ik ben eens gaan googelen op deze cijfers maar kan nergens iets duidelijks vinden of deze cijfers kloppen. Kan iemand mij helpen aan een link oid?

Als ze kloppen, is de vraag die Moorhouse stelt m.i. ook intrigerend: wat is er met de resten van deze mannen gebeurd?

poppy

Laatst aangepast door Mirjam op 08 Okt 2012 18:51, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2012 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of het direct een antwoord is op de vraag, maar toch dit...
(En ik vereenvoudig wat bij het aanronden en afronden van de aantallen).

De Memorials to the Missing in het Ieperse (Ploegsteert, Tyne Cot, Mening Gate) tellen samen ong. 100.000 namen.

Dit betekent niet dat deze 100.000 geen graf hebben. De helft ongeveer heeft wél een graf in een van de begraafplaatsen in de omgeving van Ieper. Maar dan een naamloos, als "A soldier of the Great War - Known unto God".

En dat laat dan inderdaad nog een totaal van 50.000 die nog ergens te velde liggen, of die soms - om het wat oneerbiedig te zeggen - omgeploegd geworden zijn. Of een zeldzame keer gevonden worden en een (naamloos) graf krijgen op een begraafplaats.

O ja, dit geldt alleen voor de CWGC-gesneuvelden. Er zijn natuurlijk ook nog de Fransen en Duitsers.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2012 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je antwoord Aurel.

Ik bedacht me inderdaad ook dat er natuurlijk veel onbekenden wel begraven zijn. Maar 50.000, alleen in dat kleine hoekje van België, die nog niet gevonden zijn....

In april waren we aan de Somme, en vonden op een omgeploegde akker een onherkenbaar stukje bot.
Zo vaak als er een granaat bovengeploegd wordt en aan de wegkant neergelegd wordt, zo vaak zal er ook wel een bot naar bovenkomen, lijkt me. Alleen om nu daarvoor meteen de instanties in te schakelen om verder te zoeken is niet te doen natuurlijk.

En idd, dit zijn alleen de Engelse/Commonwealth cijfers. Als je Belgen, Fransen, Duitsers, Italianen etc daar bij optelt....
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2012 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

En wat te denken van de mannen die omgekomen zijn door het instorten/opblazen van tunnels en dugouts. Of mannen die door granaten uiteengereten zijn....Waar ooit meer een compleet skelet van gevonden zal worden.

http://ww1relics.com/
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn ook veel vermisten die eerst begraven zijn, maar waar de begraafplaats door latere oorlogsomstandigheden volledig werd vernield...
pascal
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Derwisj, maar die worden toch al gerekend op herdenkings monumenten zoals Menenpoort?

Ooit was er een militair, is even voorbeeld WO2, die 50 jaar na D-Day terug kwam om daar te herdenken. Hoe hij er precies achter kwam weet ik niet, wel dat hij op een gegeven moment bij zijn eigen graf stond.
Als ik me niet vergis, was hij na D-Day vermist ofzo of terug gegaan ivm verwondingen en een ander werd voor hem aangezien en zo begraven. Hij was ook geëmigreerd naar een totaal ander deel van de wereld.
Is bizar verhaal, maar dit zou ook enkelen uit WO1 zijn overkomen. Dubbele of verkeerde telling van lijken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Britse Leger en de Commonwealth eenheden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: