Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hitler in Brussel tijdens WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jik

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2014 11:01    Onderwerp: Hitler in Brussel tijdens WO1 Reageer met quote

Tijdens het schrijven van een artikel kwam ik een interessante kwestie tegen die ik helaas niet zomaar kan oplossen.

In een boek van Renť Mathot lees ik dat Hitler in juli 1916 in Brussel is geweest. Ik wist daarvan, de exacte datum van een van de dagen dat hij er was moet 6 juli zijn geweest. Hij bracht o.a. een bezoek aan het museum voor Schone Kunsten.

Mathot noemt ook de plek waar hij overnachtte. Dat moet het zgn. 'soldatenhuis' zijn geweest op de hoek van de Wetstraat en de Hertogstraat. Nu zou ik graag willen weten om welk huis het gaat. Er zijn drie mogelijkheden:

Wetstraat 16, nu kanselarij van de eerste minister (ik denk echter dat het een van de andere opties moet zijn geweest).
Wetstraat 18
Wetstraat 9 (grenst aan het huis waar ooit Lord Byron sliep: Hertogstraat 51)

Heeft Mathot het mis qua locatie, dan kan het ook nog gaan om het Lambermontgebouw op de hoek van de Lambermontstraat en de Hertogstraat. Dat was nl. in WO1 in Duitse handen, naar het schijnt.

Wie heeft een idee of wie weet waar dit zogenaamde soldatenhuis was?

Siegfried Debaeke noemt in 'Hitler in Vlaanderen' overigens nog een bezoek aan Brussel. Hij zegt dat het in augustus 1917 moet hebben plaatsgevonden. Ik geloof zelf met redelijke zekerheid te mogen stellen dat dit om zijn bezoek (of alleen doortocht) van eind september/begin oktober 1917 moet gaan. Wie hier meer over weet, mag het ook zeggen! Ook als ik fout zit, natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: