Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tussen Maas en Moezel 1914-1915

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annabel

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2013 10:12    Onderwerp: Tussen Maas en Moezel 1914-1915 Reageer met quote

Dit boek is een prachtig fotoboek met heldere afbeeldingen.
Het is een reproductie van een inmiddels zeer zeldzaam geworden historische uitgave, geeft een unieke inkijk in deze relatief onbekende frontsector.

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog trokken Franse troepen, overeenkomstig het befaamde Plan XVII, op in de richting van Elzas-Lotharingen.
De Fransen waren voornemens om, terwijl Britse troepen de Duitsers op Belgisch gebied moesten tegenhouden, zelf aan een snelle opmars te beginnen naar Elzas-Lotharingen om dat gebied, dat in 1871 tijdens de Frans-Pruisische oorlog door de Duitsers was veroverd, weer in bezit te nemen.
Dat leek te kunnen lukken want het Duitse Schlieffenplan voorzag in een tactisch terugtrekken, ja, mogelijk zelfs het tijdelijk opgeven van gebied om zelf snel de grens bij Luxemburg en België te overschrijden om dan naar Parijs op te rukken en westwaarts van Parijs om te buigen en de Franse fortengordel aan de Fans Duitse grens in de rug aan te vallen. Zoals we nu weten zou dit doel uiteindelijk niet worden bereikt en ook het Franse doel, de herovering van Elzas-Lotharingen zou nog ruim vier jaar op zich laten wachten en uiteindelijk ten koste van miljoenen gesneuvelde soldaten worden gerealiseerd.
Het zou dus allemaal anders lopen dan de Franse en Duitse plannenmakers hadden gedacht en de oorlog zou nog tot november 1918 voortduren.

Met name ook het gebied van de Vogezen zou het terrein worden van een verbitterde strijd waarin tienduizenden soldaten zouden sneuvelen terwijl er uiteindelijk van belangrijke terreinwinst geen sprake zou zijn. Hoewel er de hele oorlog door werd gevochten werd de belangrijkste strijd gevoerd in 1914 en 1915. Daarna bleef het front vrij stabiel en rustig tot dat de Amerikanen in 1918 aan de strijd aldaar gingen deelnemen en de Duitsers zich uit de Vogezen terugtrokken.

Info: Auteur: J.J.J. Andriessen en P. Pierik (red.); Uitgeverij Aspekt; €22,95; 126 pagina's. ISBN 978.94.6153.191.9
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Annabel

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2013 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een indruk van dit boek zijn enkele foto's hier te vinden: http://bit.ly/1093twQ

De foto's daar zijn geplaatst met toestemming van de uitgever!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2013 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dit boek ga ik zo spoedig mogelijk aanschaffen! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Sidney

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2013 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

En ik heb het al. Het is inderdaad een prachtig fotoboek.
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2013 4:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dan koop ik toch liever het origineel voor de helft van de prijs. Bijkomend voordeel is wellicht dat de foto's ook beter zullen zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
blindganger

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2013 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ene Annabel mag dan schrijven dat het boek heldere afbeeldingen bevat, de enige mogelijke verklaring is dan dat haar ogen beter zien dan de mijne. Het is een reprint van een historisch werk, foto's van foto's dus. Tot daar. Ik heb het vooral gekocht omdat ik dacht dat het redactioneel degelijk omkaderd was door o.a JHJ Andriessen, dé autoriteit in het Nederlands taalgebied omtrent WO I. Helderder kan ik dit niet stellen. Doch van enige redactionele omschrijving is niets of nauwelijks iets te merken. Ik had minstens gedacht dat de saillant van Saint Mihiel waar de foto's destijds werden genomen minstens wat zou gesitueerd zijn, dat de illustere figuur van von Strantz (met kleine v, heren van de redactie) toegelicht. Niets van dit alles. Daarmee wordt nogmaals aangetoond dat de uitgeverij Aspekt, er een is van merkwaardige hoogtes en onverklaarbare laagtes, even onvoorspelbaar als de verschijningsdata van haar aangekondigde uitgaven. Inkijken in Vlaamse boekhandels is er ook niet bij, zo ver reikt de verspreiding niet.
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2013 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ogen zijn inderdaad beter. In mijn recensie stond duidelijk dat de inleiding te kort was. En via diezelfde recensie kon je ook van de foto's al een indruk krijgen.

Overigens is Aspekt niet de enige, die onvoorspelbaar is met verschiiningsdata. Dat komt bij meer uitgeverijen voor. Ik heb er boeken tussen zitten, waarbij een uitloop van een jaar heel gewoon is.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Welk is het origineel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Pittig oordeel, blindganger. Ik ga het niet bestrijden want ik ken het boek, noch het origineel.
Niettemin mag "ene Annabel" natuurlijk best het oordeel hebben dat het heldere afbeeldingen bevat, je kunt het haar tenslotte niet verwijten dat ze het origineel niet gezien heeft, n'est pas?

Gr P
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 16 Mei 2013 19:14 schreef:
Welk is het origineel?

Als je op abebooks.com zoekt op 'zwischen maas und mosel' vind je nog enkele exemplaren.
Maar het goedkoopste is enkele euro's duurder als de herdruk. Waar vind jij goedkopere, AOK4?
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat het origineel “Zwischen Maas und Mosel” Armee Abteilung von Stranz betreft: de foto's werden in die tijd in boekvorm uitgebracht, waarop de soldaten konden intekenen. Dus dat waren ook al copieën, zoals wij dat in onze tijd ook kennen, wanneer er herinneringsalbums worden uitgebracht.

En voor herdruk van toch behoorlijke oude foto's (gezien het feit dat die bijna 100 jaar oud zijn) vind ik de kwaliteit tamelijk goed.
Maar het probleem zal er voor sommigen in zitten dat het geen détailfoto's zijn, maar meer foto's van een afstand genomen.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 4:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 16 Mei 2013 21:28 schreef:
Finnbar @ 16 Mei 2013 19:14 schreef:
Welk is het origineel?

Als je op abebooks.com zoekt op 'zwischen maas und mosel' vind je nog enkele exemplaren.
Maar het goedkoopste is enkele euro's duurder als de herdruk. Waar vind jij goedkopere, AOK4?

Zelfs op abebooks staat er onder meer een exemplaar aan 12 euro...
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, ik zie het. Ik zocht via google en kwam op andere resultaten.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: