Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Terug van mijn inmiddels 3e trip naar de Argonne

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 0:38    Onderwerp: Terug van mijn inmiddels 3e trip naar de Argonne Reageer met quote

Inmiddels ben ik alweer voor de derde maal afgereist naar de Argonne.

Het doel was ditmaal gericht op 2 zaken

1: Het vinden van het monument van de begraafplaats het GR123: Wim heeft me hiervoor voorzien van de nodige instructies, waarvoor dank, want ik zat een paar km te zuidelijk te zoeken Smile Tevens wees hij me op de locatie van de resten van de begraafplaats van het RER 73 (het monument daarvan staat nu (gedeeltelijk) bij Camp Moreaux.

2 Afdalen in het dal waar ooit het Romerlager heeft gelegen. Dit is een heerlijk steil, dichtbegroeid dal, zonder echte toegangsweg, dus het is een echte klauterpartij. Eeen en ander wordt niet vereenvoudigd door het feit dat de uitsparingen waar de hutten hebben gestaan nog zeer prominent aanwezig zijn.

Dag 1 was de aankomst en ik was reeds om kwart over twee aanwezig in Montfaucon (Bij le Coq d'or van Marc en Elfi), de reis was lekker rustig afgezien van het feit dat ik weer dwars door Luik ben gereden ipv erom heen. Na wat bijgepraat te hebben (en Marc's verzameling nog eens te hebben bewonderd) werd ik gewezen op een nieuw prive museum + B&B in Nantillois, namelijk dat van Maarten en Didi. Dus daar gelijk maar eens heengetogen, waar ik niet alleen Maarten trof maar ook nog eens Rob van Zanten en zijn vrouw.

Onder enke fotos van zijn museum

Affuit van een mg, een zeer recentelijke vondst

Oud amerikaans grafkruis

Impressie van zijn vondsten van de afgelopen 3 jaar, Maarten hoeft niet perse de bossen of akkers in, hij vind het ook in zijn tuin en omgeving Smile

Als afsluiting nog even de Butte Montfaucon over gewandeld.

Dag 2 stond in het teken van de "afdaling", het weer was wederom uitstekend en heeft me de nodige zweetpareltjes opgeleverd Cool (maar dat geeft niks ik kan wel een paar kilootjes missen)

Het Romerlager lag dicht achter de Kronprinzbunker en is behoorlijk steil. wat de afdaling zeer moeizaam maakte. Eerlijk gezegd is Mei al te laat om dit te doen ivm de begroeiing, maar uiteindelijk ben ik toch een heel eind gekomen (ik gok 2/3). Om het dal heen lopen (waar ook nog diverse lagers lagen was niet zo heel zinvol omdat de bodem van het dal net zo dichtbegroeid was, maar ik ben er week eem stuk omheen gelopen uiteindelijk alwaar ik nog een mooie loopgraaf tegen kwam en iets waarvan ik vermoed dat het een mortierput is geweest of anders een plek van een grote barrack, maar aangezien dit op de top van de helling lag leek me dit onwaarschijnlijk.

Aan de zuidelijke zijde van het dal zie je een vertekening op de IGN kaart die niet natuurlijk is. Dit blijkt een oude (toegangs) loopgraaf te zijn geweest, maar is als entry punt niet bruikbaar aangezien ze vol met takken is gegooid. Vlak na dit loopgraaf echter kon ik mezelf toch naar beneden worstelen via een restant aarde tussen twee uitsparingen van hutten, daarvoor was een plateauthe..rince repeat... Overal zie je resten metaal, flessen en zelfs een dakpan of twee en de uitsparingen zijn zeer prominent aanwezig..Leuk om te zien! Als kers op de appelmoes lag daar zo ineens voor mijn voeten een metalen (inmiddels platte) duitse drinkbeker uit 1915, die staat natuurlijk nu in mijn verzameling..maar genoeg geschreven..foto's!

Aan de rand van het dal.

Net aan de afdaling begonnen, dan kom je ineens zo'n gat tegen (waar zou dat van zijn gweets, het is heel mooi vierkant en diep, lijkt me geen afvalput?

Zo steil dus, linksboven nog net een uitsparing zichtbaar

Overal blik en zooi

En toen kon het niet meer verder, onder me ligt nog een plateau met hutten, maar doorgaan was silly geweest, het had de weken ervoor veel geregend en het was te glad om solo door te gaan (ik heb mijn bejaarde moeder maar niet precies verteld waar ik precies geklauterd heb, die vind deze hobby toch al niet zo'n goed idee Embarassed )

De oude toegang tot het dal

terug omhoog en oostelijk een stuk rond het dal gelopen (naar waar ik vermoed dat het minenlager lag, hier zou je het dal makkelijker inkunnen maar dan ben je tegenovergsteld van het Romerlager.

Uitsparing helemaal bovenop de helling, mortierstelling of put waar grote hut heeft gestaan?

Nog heel fraai aanwezig loopgraaf

Ik kon deze dag natuurlijk niet afsluiten zonder even langs de voormalige begraafplaats van het PI20 en de blinkzentrale Walhalla te gaan.

Daarna nog even naar Four de Paris

En de duitse begraafplaats Cheppy

Aan het begin van de avond ben ik ook nog even samen met Marc Cote 304 opgeweest (Marc heeft op dit moment een stevige niersteen, beterschap Marc!!), alwaar de ONF zo vriendelijk is geweest om met zwaar materieel brandgangen te maken en dat levert een schat aan loden schrapnel balletjes, oud niet ontploft tuig en allerhande los schroot op (zo vond ik nog twee ringen van een tijdonsteker (de bovenstent en diegene daaronder) alsmede diverse gespjes, een kogel en een franse drinkfles (die laatse met dank aan Marc want het is eigenlijk zijn vondst)

Dag 3: Op zoek naar de 3 voormalige begraafplaatsen in de Noordelijke Argonne. Alleen die van het het GR123 is nog herkenbaar, maar de andere twee zijn: RER73 en IR67, beiden slechts herkenbaar door her en der wat betonresten. Zelfs de restanten muur van het IR67 zijn zo goed als verdwenen en liggen nu als losse hopen tussen de bramen.

Monumet RER73 nu bij camp moreaux (het mist een hele trap, maar is in iedergeval gered..een kleine zegen)

Een heel klein bunkertje in het bos

De laatste resten van de begraafplaats van RER 73

Het monument (de sokkel) van de begraafplaats van het GR123

Liefde in de 2e wereldoorlog op een monument van de 1e wereldoorlog...

Loopgraaf net ten zuiden van het GR123, in een ander privebos, heel anders beheerd

Anonieme steen op de voormalige begraafplaats van IR67

Laatste restanten van de muur rond de begraafplaats IR67

Om de dag af te sluiten..langs Harazee

http://rampy.lambik.com/argonne%2022-5%20tm%2025-5/images/dsc03579.jpg

Franse begraafplaats Harazee

Daarna moe maar voldaan teruggekeerd naar de B&B. Daar stopte een nederlands echtpaar laat in de middag voor een kop koffie , zich totaal onbewust van wat zich hier in 14-18 heeft afgespeeld. Ik heb deze mensen nog een en ander verteld (ook over Butte Montfaucon), waarna Marc me later fijntjes adviseerde om van mijn hobby een beroep te maken en daar te gaan gidsen..zal waarschijnlijk nooit gebeuren, maar ach wel een leuk idee zo ansich (en zeker een compliment ook Smile )

Vrijdag weer naar huis ..het was een geslaagde trip!

Dank aan Maarten om me te pushen ook de laatste van de 3 begraafplaatsen te zoeken..alhoewel er nog zo weinig van is ben ik inderdaad blij er te zijn geweest (het reetje en het hert wat mijn pad kruiste waren een mooie bonus)..Marc voor de impromptu trip cote 304 op en de franse veldfles en Elfi voor de wederom heerlijke maaltijden die de inwendige mens zeer goed deden na al het gewandel.

Last but not least:

Jan en Lenie gefeliciteerd met de recente opening van B&B Arara in Montfaucon en Maarten en Didi met de recente opening van B&B 14-18Nantillois in Nantillois!

Alle (na een hele hoop deleten) foto's zijn te vinden op mijn spielerij website..linker menu: "Argonne mei 2012"

Ennuh ik realiseer me dat ik de forum trip 2012 daar niet heb staan speechless ..die staat op picassa

groetjes
Hans

PS: Foto's van de bodemvondsten volgen later.
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's

Mei is dan misschien een beetje laat maar je hebt nog voldoende gevonden, volgens mij.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag weer Hans!!

Leuk dat je de plek van het Romerlager hebt bezocht, deze staat al een tijdje op mijn verlang lijstje. Mooi dat het nog zo herkenbaar is waar het kamp gestaan heeft.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hsmeets

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

@Price of glory: Het jaargetijde is eigenlijk alleen een probleem in de loofbossen Smile, de naaldbossen ging nog best

@Shabu: Het was zeker de moeite waard, de hellingen van de hutten zijn lastig te bereiken en dat verklaard ook waarom er maar zeer weinig mensen komen. Als je op het pad aan de rand van de vallei staat sta je namelijk nog een stuk te hoog, maar naar de eigenlijke rand is het wel relatief vlak.

PS: Ik begreep van Marc dat de Mudra quelle (pionier quelle?) langs de D66 in de U bocht nabij Binarville zo goed als vernietigd is. Daar schijnt een boom op te zijn gevallen. Ik heb daar helaas niet heen kunnen gaan, maar ben nieuwsgierig of er nog iemand recentelijk is geweest?
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 29 Mei 2012 12:30 schreef:
@Price of glory: Het jaargetijde is eigenlijk alleen een probleem in de loofbossen Smile, de naaldbossen ging nog best

Ja dat klopt helemaal Hans, ik ben net zelf terug van 2,5 week wandelen in de bossen, opzoek naar beton.
Het is nog net te doen maar een of twee maanden eerder zou denk ik wel beter zijn.
Maar ja het is nu wel aangenaam kamperen en maart en april kunnen nog behoorlijk koud zijn.
Overigen had ik nu ook een nacht (nabij Munster) met -2 graden, brrrrr !!!

http://www.ahwk.fr
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

hehehe ik loop al een tijdje te bedenken dat ik aan moet pappen met iemand die in de argonne een stuk prive bos heeft. Dan kan ik daar mijn hangmat en tarp spannen..en dan back to basics Cool, ik heb gelukkig een slaapzak die tot min 5 kan hebben
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Weer mooie dingen gezien, Hans! Altijd weer boeiend om te zien.

RampantBunny @ 29 Mei 2012 12:30 schreef:

PS: Ik begreep van Marc dat de Mudra quelle (pionier quelle?) langs de D66 in de U bocht nabij Binarville zo goed als vernietigd is. Daar schijnt een boom op te zijn gevallen. Ik heb daar helaas niet heen kunnen gaan, maar ben nieuwsgierig of er nog iemand recentelijk is geweest?

Mijn meest recente bezoek bij de genoemde Quelle is eind februari dit jaar geweest, er lag toen wel een boom(pje) om vóór de bron welke bij mijn bezoek daarvoor nog overeind stond:

Maar je ziet, de bron is hier nog gewoon intact.
Wie weet wat er in de tussentijd gebeurt is, ik hoop van harte dat de fontein nog in één stuk is...

Tommy
Naar boven
Hans Briaire

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan berichten dat de Mudra Quelle er op 4 mei nog net zo uitzag als op de foto van Tommy!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mudra

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Hans,

Mooi verslag, bedankt voor het posten. En inderdaad het is momenteel niet het meest geschikte moment om de bossen ginder te verkennen. Niet alleen wegens de overvloedige groei van alles, maar ook omwille van onze kleine stekende vrienden. En ik ben blij dat de Duitse bron nabij het Mudra Lager (de bron staat eigenlijk in het Pi13 Lager) er nog helemaal staat. Het zou zonde zijn mocht die vernietigd zijn. Ik ben zeer onlangs nog de plaats gepasseerd, maar heb de bron niet bekeken.
Ter info nog (zonder pedant te willen doen): het monument RIR73 stond op de begraafplaats van het IR124, die tot eind 1915 ginder de meeste van hun doden hebben begraven. Het RIR73 heeft later de begraafplaats ten dele benut voor hun doden en er tevens een monument op geplaatst. Maar de begraafplaats is officieel die van het IR124.
Wat betreft dat gat: er waren in die buurt (eigenlijk meer ten zuiden van het Römerlager) en verder in deze bossen richting Varennes een aantal ondergrondse "Stollenlager" waarvan enkele nog "open" zijn. Ik herken het gat niet meteen (niet dat ik alle gaten ken natuurlijk), het lijkt me eerder een schacht, dus waarschijnlijk niet meteen de ingang (meestal gang onder 45°) van dergelijk Stollenlager.

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2012 1:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wim,

Dank voor de aanvullende info en maak je geen zorgen pedant te zijn!! Dit soort extra info maakt deze (schamele) restanten voor mij alleen nog maar meer waardevol.

Het gat was inderdaad aan de zuidelijke zijde van het dal, dus dat verklaard het inderdaad dan wel

PS: En inderdaad onze stekende vrinden, inclusief een teek Mad hebben hun uitstekende best gedaan Smile
marty

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 29 Mei 2012 13:41 schreef:
hehehe ik loop al een tijdje te bedenken dat ik aan moet pappen met iemand die in de argonne een stuk prive bos heeft. Dan kan ik daar mijn hangmat en tarp spannen..en dan back to basics Cool, ik heb gelukkig een slaapzak die tot min 5 kan hebben

Ideetje voor een volgende meet en dit op maagdelijk WO1-grond??
Btw, mooi verslag.

Mvg.
Marty
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2012 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

marty @ 06 Jun 2012 12:21 schreef:
RampantBunny @ 29 Mei 2012 13:41 schreef:

Ideetje voor een volgende meet en dit op maagdelijk WO1-grond??
Btw, mooi verslag.

Mvg.
Marty

Zeker een idee wat mij betreft maar ik vermoed dat gedurende een meet het merendeel een B&B prefereerd (inc het heerlijke eten .. van het weekend heb ik de hangmat en tarp combo uitgeprobeerd op een NTKC terrein en ik ben verkocht aan deze manier van kamperen..maar dat is een beetje of topic puh

Zoals beloofd bij deze nog een foto van de bodemvondsten van deze trip, waarbij de duitse mok (rechts) uit 1915 uit het romerlager toch wel mijn absolute favoriet is

Helveticus

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2012 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

@ RampantBunny:

I hope that you will be caught next time when you take away things from the battlefields.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: