Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De stèle van luitenant-kolonel Arthur de Cazenove bij Cheppy

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012 22:23    Onderwerp: De stèle van luitenant-kolonel Arthur de Cazenove bij Cheppy Reageer met quote

De stèle van luitenant-kolonel Arthur de Cazenove

Midden op een akker tussen Véry en Cheppy staat een monument ter nagedachtenis aan luitenant-kolonel Arthur de Cazenove, Chef d'état-major van de 10eme Division d'Infanterie, die hier sneuvelde op 23 september 1914.

Hij is nu begraven op de Necropole Nationale de Vauquois.

De volgende foto's zijn genomen op 26-10-2011.

De stèle ligt volkomen geïsoleerd in de akker. Ernaast is een boom geplant die nu als markant punt in het landschap opvalt.

Het monument is niet makkelijk te bereiken omdat er geen pad of iets dergelijks meer heen loopt.

De tekst aan de voorzijde.

De teksten op de overige zijdes zijn nog maar moeilijk leesbaar. Met enige moeite is hier nog zijn naam en rang te lezen.

Ik ontdekte dat ik bij een bezoek aan de begraafplaats van Vauqois op 26 april 2008 puur toevallig zijn huidige graf gefotografeerd heb:

Tommy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie vonst Tommy,

Is er nog wat meer bekent over de daden van de kolonel ?

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend, daar moet ik een keertje naar op zoek gaan. Laughing
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

Mooi dat je dit gepost hebt. Mijn laatste bezoek aan deze site dateert uit 2008, op een zeer ijzige wintermorgen. Ik heb toen de letters opnieuw wat ingekleurd voor de foto maar blijkbaar schiet er niet veel meer van over. Ik heb daarna wat zitten zoeken naar info omtrent deze geschiedenis, maar ik ben het verhaal ondertussen wat vergeten. Ik zal het eens terug oprakelen...

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb verder weinig info over deze persoon en gebeurtenissen rondom hem in WO1. Er stond ergens op internet een korte biografie van hem en zijn militaire loopbaan maar die link is inmiddels niet meer werkend.
Meer info is dus absoluut welkom!

De letters op het monument zijn inderdaad nauwelijks te lezen, zelfs niet als je er recht voor staat. Zoals de foto's al tonen is moeilijk bij het monument te komen omdat er geen pad meer is of iets wat er op lijkt. Je moet een meter of 100 dwars over het veld heen. Het draagt wel bij aan de sfeer van het eenvoudige monument, net als de boom die je, als je er op attent bent, van best ver uit de omgeving kunt zien.

Tommy
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een vondst inderdaad. Ik ben gek op dit soort vergeten en verborgen monumentjes.

Gr P
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2012 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, ik heb het één en ander terug moeten opfrissen en samenrapen en geef graag een woordje uitleg over het kader waarin De Cazenove sneuvelde. Ik hoop hiermee de post van Tommy nog wat meerwaarde te geven.
We zijn 22 september 1914, Duitse troepen hebben een poging achter de rug om Varennes in te nemen. Dit is hen echter niet gelukt. Gedurende de verdere dag vervolgen de heftige gevechten rondom en voor Varennes, Cheppy en Véry. Noordwestelijk hebben de Fransen, meer bepaald het RI76, toebehorend aan de 10° Division (onder de “bekende” Général Gouraud) Véry ontruimd .
Voor de Fransen zijn het kritieke uren, Duitse troepen zitten in Véry en belegeren Cheppy en Varennes. Daarom worden 2 tegenaanvallen opgezet, één in de vroege morgen, die in feite niet echt positief uitdraait en een tweede tegen de avond door 3 bataljons (gemengde troepen) onder leiding van de Cazenove. De Cazenove is chef d’Etat-Major van de 10° Division. Bedoeling is Véry terug te nemen, alsook het Bois Chéhémin, westelijk van Véry.
Om 17h00 start een Franse beschieting om de aanval te ondersteunen, maar het gros van de infanterie is in ruimte mate te laat bij het zich opstellen, waardoor het effect van de beschieting niet meer tot zijn recht komt. Daarbij valt langzaam de duisternis. De Cazenove wil echter niet meer wachten en start in de avond zijn opmars met een detachement, een bataljon van het RI331, één van de drie ingezette bataljons. Volgende tekst (niet van de Cazenove) illustreert de sfeer op dat ogenblik (vrije vertaling)

“De gevechten die de hele dag geduurd hebben, houden op omstreeks 19h00. De nacht is zeer donker. Gezien het de voorbije dagen nauwelijks heeft opgehouden met regenen is de grond zeer modderig. We komen nauwelijks vooruit. Tijdens deze opmars, met het kompas, door ongekende velden en braakland, blijft de vermoeidheid van de manschappen mij bij, alsook het lugubere roepen van de gewonden, het enige geluid dat wij waarnemen…”

Op die manier wordt het 23 september 1914. De Cazenove zit zuidelijk van Véry en merkt dat hij geïsoleerd zit (de andere twee bataljons hadden hun doelen niet bereikt). In de vroege morgen (na een korte rust) van 23 september vervolgt hij zijn beweging. Hij nadert Véry dat op dat moment al bezet is door Duitse troepen van het IR130. Er ontstaat een vuurgevecht.

Het IR130 beschrijft het als volgt:

“… Hauptmann Kiesow buigt zijn linkerflank iets terug om de vuurkracht van het II. Bat. beter tegen de in flank aanvallende vijand te verbeteren. Daardoor maakt hij ook het schootsveld van de MGK vrij die daardoor nu ook in het vuurgevecht flankerend kan deelnemen. De mensen van het de 1. Komp. en het III. Bat. vuren rustig, knielend en rechtopstaand, als op de schietstand. De vijand beantwoordt ons vuur. Spoedig is de vijand door het kruisvuur zo uitgedund, dat het I. en III. Bat. een tegenzet uitvoeren en de rest van de aanvallers gevangen nemen. De aanvoerder, een Oberstleutnant en zijn Adjutant, lagen dood voor onze linies.” (de adjudant was in feite niet zijn adjudant maar de bevelvoerder van het RI6/331)

Volgens de dagbeschrijving in het JMO van de 10° Division is een deel van het 6/331 kunnen terugkeren, maar over hun aanvoerder tastten ze toen in het duister:
« Du reste, du Lt. Col. de Cazenove et du com. Viguerie, on n’a plus aucune nouvelle. »

Logischerwijze zal de Cazenove daarna door de Duitsers in de nabijheid begraven zijn geweest en is hij na de oorlog opnieuw bijgezet op Vauquois. Daarover heb ik echter geen details.
die nicht mehr sind.
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2012 6:01    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig (foto)verslag en dito aanvulling!
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2012 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer interessante aanvullingen, Wim, bedankt!
Zo hebben we toch meer een beeld bij het monument midden in de akker.

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij nog een foto uit mijn "oude doos" nadat ik ter plaatse de letters wat ingekleurd had.

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de foto Wim, dat scheelt inderdaad een stuk! Ik kon er ter plekke weinig van maken. Heb je zo ook nog de tekst die op de zijde staat die niet op je foto staat? Ik haal er alleen iets met 331 R.I. uit.

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Even opnieuw mijn kleine reeks foto's bekeken... Ik heb een kleine uitsnijding gemaakt van één foto die de tekst op de andere kant iets duidelijker toont. In aansluiting op mijn beschrijving wordt op dit monumentje het 6de bataljon RI331 vernoemd. Ik heb nog geen tijd gehad om het JMO van het RI331 eens na te lezen om te zien wat daarin staat.

Ik vermeld nog graag de "afsluitende" (om het plastisch uit te drukken...) tekst op het monumentje "Vie où tu peux, meurs où tu dois" (vrij vertaald, "leef waar je kan, sterf waar je moet")

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2014 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen week gezien: de stèle van Cazenove is enkele honderden meters verplaatst en staat nu op een beter bereikbare plek naast een klein kapelletje net buiten Véry.
Het kruisbeeld op de steen is wat gegroeid en de letters zijn weer goed leesbaar.

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2014 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

Dank voor deze wetenswaardige info ! Ik wist niet dat dit monumentje verplaatst is geweest. Ik zat vorig weekend eveneens in de Argonne, ik had een ommetje kunnen maken... Bij een volgende gelegenheid...
Goed dat het op die manier een nieuwe plaats heeft gekregen.

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: