Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Boyau?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
biograaf



Geregistreerd op: 23-6-2011
Berichten: 44
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2012 10:45    Onderwerp: Boyau? Reageer met quote

De initiele benaming van de Dodengang was Boyau de l'Yser (later door de staf omgedoopt tot 'Boyau de la Mort'). Een boyau is een verbindingsloopgraaf die dus dwars op de gevechtslinies staat. De linies zijn gericht op de overkant (in dit geval de rechteroever van de Ijzer). Nu stel ik mij daar vragen bij:
de Dodengang loopt parallel met de Ijzer, hoort de benaming dus niet veranderd te worden in 'tranchée de la Mort'?
als hij inderdaad een verbindingsloopgraaf was, waar waren de linies gevestigd? Dwars tegenover de IJzer? Niet bijster handig...
bovendien werd hij doorstoken en gescheiden van de Duitse voorposten op de linkeroever. Werd hij dan niet een eerstelinieloopgraaf (met de ruiterschans aan de doorsteek?)
In dat geval is de Boyau de la Mort blijven steken in het collectieve geheugen maar niet correct.
Ik las in dit uitmuntende forum dat de Duitse voorpost zou gerenoveerd worden (in 2009). Bij mijn laatste bezoek verleden jaar stond die er maar verloren bij en was er geen doorgang gemaakt. Hopelijk komt dat in orde tegen 2014.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2012 11:46    Onderwerp: uit de Inventaris van het wereldoorlogerfgoed Reageer met quote

http://inventaris.vioe.be/woi/relict/217
stukje uit die tekst
Beschrijving
Historische Achtergrond
Na de Slag aan de Ijzer (oktober-november 1914) bezetten de Duitsers nog enkele stellingen op de linkeroever van de Ijzer. Een beduchte stelling waren de Petroleumtanks: van hieruit konden ze de Belgische stellingen in de bocht van de Ijzer ter hoogte van kilometerpaal 16 onder vuur nemen. Ook vanuit het ZO, vanaf de Minoterie, werden de Belgische stellingen bij “Poste de la borne 16” beschoten. De Belgische 3de Legerdivisie ondernam in mei 1915 enkele bloedige aanvallen op de Petroleumtanks, maar tevergeefs. Bij deze aanvallen kon evenwel wat terrein op de vijand veroverd worden, dat niet verloren mocht gaan. Generaal-Majoor Jacquet van de 3de Legerdivisie besloot dat een sappe (= naderingsgang of “boyau”) moest uitgegraven worden langs de Ijzerdijk, ten O van het verharde jaagpad vanaf kilometerpaal 16 zo'n 700m noordwaarts. Vanaf 18 mei 1915 werden de bestaande schutterskuilen en stukjes dwarsliggende gevechtsloopgraven (die om de 40 à 50m waren uitgegraven) met elkaar verbonden door het graven van de sappe. Een gevaarlijke klus, want de omgeving van kilometerpaal 16 lag voortdurend onder vijandelijk geschut. Op 27 mei ontdekte men bovendien dat de Duitsers eveneens vanaf de Petroleumtanks begonnen waren te graven, richting kilometerpaal 16, zodat beide partijen elkaar naderden tot op enkele luttele meters. Tijdens een nachtelijke aanval drongen ze zelfs door tot in het Belgische sappenhoofd. Het uitgraven van zowel de Belgische als de Duitse naderingsgang werd gestopt. Vanaf juni 1915 werd de smalle en ondiepe greppel van ongeveer 350m lang ingericht tot een verbindingsgang: “Boyau de Communication de la Borne 16 de l'Yser”. Dit werd vanaf eind '15 omgedoopt tot “Boyau de la mort”, wegens het heel gevaarlijke werk en de vele slachtoffers die er vielen. De gang werd verder uitgegraven en opgebouwd, tot ze een diepte van ca 180cm had en zo'n 120cm breed was. De wanden werden verstevigd met 'vaderlandekes' (aardezakjes). Hier en daar werd een “abri” in de wanden ingebouwd, een schuilplaats onder zware houten balken. De boyau liep in de Ijzerdijk niet echt zigzag, zoals een gewone sappe, maar tamelijk rechtlijnig. Er werden dwarswallen opgericht om zich in te dekken tegen het enfiladevuur (in de lengte). De boyau werd steeds meer als gevechtsloopgraaf (“tranchee”) gebruikt en ingericht: wanden werden verstevigd, er kwamen schietposten en schuilplaatsen, prikkeldraadversperringen… In juli 1915 werd een terugkeergang in de westkant van de IJzerdijk aangelegd, een bijna rechtlijnige gang, met daarin een houten smalspoor. Beide gangen werden steeds verder uitgebouwd: ze hadden een breedte van 150cm, met borstweringen van gemiddeld 170 à 180cm hoog. Het uiteinde van de Dodengang, slechts op enkele meters verwijderd van de Duitse stellingen, was geregeld het toneel van hevige Duitse aanvallen. Om vijandelijke invallen in de Belgische stellingen te vermijden, liet de genie van de 3de Legerdivisie op 11 oktober 1915 een dijkbres van zo'n 6m diep en 15 à 20m breed ontstaan, door de explosie van een mijn op het voorste deel van de Belgische stelling. De Belgische stelling werd dan ook onder vuur genomen vanuit drie kanten: de Bloemmolens in Diksmuide, de vijandelijke loopgraven tegenover de Dodengang en Duitse scherpschutters, die zich in de bocht van de Ijzer hadden opgesteld. In september 1915 werd gestart met de uitbouw van de “Ruiterschans” (kortweg “Ruiter” of “Cavalier” genoemd), een gevechtsstelling bestaande uit 2 evenwijdige loopgraven, waarbij de bovenste als een ruiter te paard boven de andere is aangelegd. De bovenste loopgraaf fungeerde als gevechtsloopgraaf, van waaruit men de beide Ijzeroevers onder schut kon nemen. De parallelle loopgraven werden met elkaar verbonden via ladders en trappen. De uitbouw van de Ruiter verliep niet steeds makkelijk, door het vijandelijk geschut dat vooral in mei 1916 hevig was, maar het bolwerk werd in de loop van 1916 steeds meer “geperfectioneerd” tot een oninneembare vesting. In juli 1916 werd een observatiepost geplaatst, bestaande uit sterke staalplaat, met een op de vijand gerichte kijkspleet en een periscoop, en verbonden met de bevelhebbers via telefoonlijnen. In 1917 waren er 4 stelplaatsen voor Maxim-mitrailleurs, een observatiepost en een seinpost aanwezig in de bovenste loopgraaf. Onderaan beschikte men over een stelplaats voor mitrailleurs, 2 plaatsen voor mortieren Van Deuren en drie plaatsen voor machinegeweren. Er zijn momenteel op de Ruiter 13 schuilplaatsen aanwezig, zowel in beton als in hout opgetrokken, voor het logement van de manschappen of voor het opslaan van munitie. Het uiteinde van de Dodengang, dat met wolfijzers en prikkeldraadversperringen werd beschermd tegen de zeer nabije vijand, werd in 1917 uitgebouwd tot een oninneembare vesting, waar een vijandelijke indringer als een muis in de val zou zitten. De “Muizenval”, met haar grote betonnen bunker, voorzien van stalen deuren, granaat- en schietgaten, werd met de Ruiterschans verbonden door een vibrator, een toestel die door middel van trillingen alarm kon slaan. Ze was het sluitstuk van de ontdubbelde boyau. De ruimte tussen de betonnen bunker en de 2 wachtposten werd ingericht met valkuilen en prikkeldraad en omgeven van 3m hoge muren van aardezakjes. De Dodengang was oorspronkelijk ingegraven in de IJzerberm. Om het jaagpad langs de IJzer opnieuw operationeel te maken, werd de IJzerberm in 1924 verbreed en werd het huidige jaagpad aangelegd. De site werd voor een eerste keer hersteld in 1924 en was nog herhaaldelijke keren onderhevig aan herstellingswerken, o.m. in 1962, 1973, 1981, 1995 en 1998. De originele aardezakjes werden vervangen door cementzakjes. Sommige stukken van de Dodengang en terugkeergang waren versterkt met gevlochten takken en blinderingen van balken en planken, terwijl de bodem bestond uit lange stukken hout, met dwarslatten, die als loopplanken dienden. De bodem nu bestaat grotendeels uit een betonnen vloer, net zoals de originele trappen vervangen zijn door betonnen trappen. Ook de bres, die in de IJzerdijk geslagen werd tussen de Muizenval en de Duitse bunker, werd opgevuld. De prikkeldraadversperringen zijn verdwenen.
Bronnen
Interne Informatie: Onderzoek / notities door Roger Verbeke.
Literatuur(2003): DEBAEKE S., "Het drama van de Dodengang. De hel van het Ijzerfront". Koksijde, Uitgeverij De Klaproos, 2003, 160p.
Literatuur(1995): DELEPIERE A. & HUYS M., "De Westhoek en "De Groote Oorlog": restanten, toeristen en de officiële erkenning", in: "M&L", XIV, 4 (juli-augustus 1995), pp. 50-63.
Relaties
maakt deel uit van Site van de "Dodengang"
Bron: volledig overgenomen van De Inventaris van het Wereldoorlogerfgoed
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
biograaf



Geregistreerd op: 23-6-2011
Berichten: 44
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2012 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Dragonder. Ik heb die ellenlange tekst van de inventarislijst ook gelezen maar kon er niet goed uit geraken. Het was duidelijker geweest als ze er een situatiekaart hadden bijgevoegd. Een beeld spreekt meer dan duizend woorden. Voor zover ik het zie waren de loopgraven tijdens de slag aan de IJzer gericht op de Duitse stellingen op de linkeroever (dus dwars op de IJzer) en lagen de verbindingsloopgraven dus ook parallel met de rivier. Later, toen de Duitsers Kaaskerke hadden ingenomen werd de situatie gewijzigd en werd de Dodengang dus een eerstelinieloopgraaf. Dit verklaart tevens waarom het einde ervan zo uitgebreid moest verstevigd worden, omdat die op de gewijzigde situatie niet voorzien was. Hieruit volgt logischerwijze dat er nieuwe verbindingsloopgraven gedolven moeten zijn, haaks op de Dodengang. Die zijn uiteraard verdwenen. Jammer dat het Dodengangmuseum daar geen kaart van heeft zodat we ongeveer kunnen raden waar die aansloten op de Dodengang. Misschien hadden de verbouwers die verbindingen ook moeten aangeven waar ze uitmondden. Misschien hadden ze tegelijk ook de ruiterschans kunnen reconstrueren, die tenslotte enig was in het westerse frontgebied…
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stretcher B.



Geregistreerd op: 28-10-2006
Berichten: 1033
Woonplaats: Beverst

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2012 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo biograaf,

Kijk hier eens bij mijn uitstap in 2009: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20016 bij DAG 2 dan kunt ge zien waar alles nu nog ligt .

Achter het huisje "achter" de zandzakken lagen de Petrooltanks.
De uitleg staat ook bij de foto's.

Astemblieft!

Stretcher B. poppy
_________________
"Het eerste dat sneuvelt bij het begin van elke oorlog is het gezond verstand"
A. den Doolaard
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
biograaf



Geregistreerd op: 23-6-2011
Berichten: 44
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een uitgebreid verslag! Ik was van plan dit jaar het ganse frontgebied te bezoeken maar dat hoeft nu niet meer, want ik zou toch enkel dezelfde foto's nemen. Tenzij er een en ander sinds 2009 veranderd is natuurlijk.
Mijn vraag is evenwel nog altijd niet beantwoord... Was de boyau een verbindingsloopgraaf of een eerstelijngevechtsloopgraaf? Ik weet dat de Duitsers aan de overkant de loopgraven karig bemanden om de verliezen te beperken en dat ze zich zoals gij opmerkt vooral bezig hielden met op afstand ravage aan te richten (bloemmolens, petroleumtanks). Ook dat Belgische patrouilleurs over de rivier roeiden voor verkenningsopdrachten. Dus zou de Dodengang minder te lijden hebben gehad van beschietingen en overvallen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Cnock



Geregistreerd op: 3-8-2005
Berichten: 1771
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

ik dacht dat de uitleg van Dragonder duidelijk was,

tot mei 1915 waren er daar bij de latere Dodengang slechts putten en gangen (en Kaaskerke was toen reeds lang veroverd door de Duitsers)

De Petroleumtanks aan dezelfde oever als waar de Belgen zitten waren een doorn in het oog van de Belgen en moesten veroverd worden. Frontale aanvallen waren mislukt, daarom werden bij kilometerpaal 16 de bestaande putten en gangen met elkaar verbonden en werd een nieuwe gang (Sappe) gegraven richting Petroleumtanks.

De Duitsers deden echter hetzelfde waarna beide partijen hun pogingen staakten. De Belgen versterkten het uiteinde van hun loopgraaf (ook sappenhoofd genoemd) met de 'muizenvalbunker'.
Het was dus geen verbindingsloopgraaf, maar wat je een 'aanvalsloopgraaf' kunt noemen, ( gegraven uit het eigen verdedigingssysteem richting vijand). Wanneer de Belgen stopten met graven richting vijand werd het een eerstelijnsloopgraaf

De Bloemmolens komen hier niet in het verhaal voor, bevinden zich op andere plaats aan anderere kant IJzer.

mvg,

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy



Geregistreerd op: 9-11-2007
Berichten: 9287
Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2012 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Over de "Minoterie" zie:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14780

Met luchtfoto Wink
_________________
Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group