Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Herinneringsmedaille Oud-Stuivekenskerke?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 0:10    Onderwerp: Herinneringsmedaille Oud-Stuivekenskerke? Reageer met quote

Hoi Hoi!

Enkele dagen geleden kreeg ik een kleine batch medailles binnen.
"Allemaal van Wereldoorlog 1" luidde het oordeel van mijn moeder. Ze had het gekregen van een oudstrijder die ze "toch maar op overschot had" ... Een leuke aanvulling aan de collectie dat wel. Helaas kon de brave man me niet veel verder helpen. Hij had ze gekregen van iemand, maar van wie nu ook weer? "Ach, de leeftijd é manneke, de leeftijd."

Onderzoek leverde mij al het volgende op.

1: Ereteken van den Arbeid 2de klasse (x2), Voor 25 jaar in dienst
2: Herinneringsmedaille 1914-1918

1 van de 2 was dus al zeker WOI. Het ereteken van den Arbeid is een civiele onderscheiding die men na 25 jaar verdienstelijk dienst te leveren kan verkrijgen. (Binnenkort kunnen we dit waarschijnlijk allen krijgen met het opschuiven van ons pensioen, maar soit!)

Maar er was nog deze 3de medaille dat, hoewel overduidelijk post-WOI, een duidelijke link naar WOI en de Belgische strijdkrachten vertoonde.

Weet er iemand waarom en aan wie deze onderscheiding is uitgereikt? Ik vermoed dat het iets te maken zal hebben met gevechten dat er op die datum plaatsvonden, maar voorlopig vond ik nog niets terug. Gezien het ,denk ik, een onofficiële medaille is, heb ik niet veel hoop, maar wie weet!

Alvast Bedankt!

Vriendelijke Groet
Arne
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
arneken

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben net te laat met het aanpassen van mijn bericht, maar ik denk dat ik het raadsel een beetje heb kunnen oplossen. De vierdaagse van de ijzer word blijkbaar rond dat tijdstip georganiseerd. Helaas helpt de affiche van 1999 mij niet veel verder, maar kan het zijn dat men deze medaille daarvoor kreeg?

http://www.mil.be/vierdaagse/gall/index.asp?LAN=nl&FILE=gall&ID=51021&IDT=51051&IDS=0&PAGE=2
Scorpion

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dag arneken,
Dit ziet er modern spul uit met een neklint. Ik denk hier meer aan een souvenir van jogging of wandeling. Het lijkt zeker niet op een medaille van de Driedaagse van de Ijzer.
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Scorpion

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hello again Arneken,
Aansluitend afbeeldingen van de medaille Vierdaagse van de Ijzer, verschillende jaartallen

groeten,
Jef
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Scorpion @ 14 Feb 2012 9:10 schreef:
Dag arneken,
Dit ziet er modern spul uit met een neklint. Ik denk hier meer aan een souvenir van jogging of wandeling. Het lijkt zeker niet op een medaille van de Driedaagse van de Ijzer.
Jef

staat er trouwens geen "drukfout" op?
Stuivkenskerke..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Scorpion

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

oei :oops: , ik zie dat ik Driedaagse geschreven heb.... bedoel je dit? Het moet inderdaad Vierdaagse zijn, maar dit heeft m.i. niets te maken met de medaille, dacht ik.
Beste groeten,
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, bedoelde de vergeten "e" in Stuivkenskerke Embarassed
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Viel me ook al op, Finnbar Smile

Dus geen medaille verbonden aan de vierdaagse, dat kunnen we wel besluiten denk ik.

Hmm het lijkt er inderdaad meer en meer op dat het een medaille is dat ergens voor een plaatselijk evenement is gemaakt.
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 13:32    Onderwerp: Re: Herinneringsmedaille Oud-Stuivekenskerke? Reageer met quote

arneken @ 14 Feb 2012 0:10 schreef:

Weet er iemand waarom en aan wie deze onderscheiding is uitgereikt? Ik vermoed dat het iets te maken zal hebben met gevechten dat er op die datum plaatsvonden, maar voorlopig vond ik nog niets terug...

Ik vraag me wel af welke gevechten er toen nog hebben plaatsgevonden daar Embarassed
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012 14:51    Onderwerp: Re: Herinneringsmedaille Oud-Stuivekenskerke? Reageer met quote

Finnbar @ 14 Feb 2012 13:32 schreef:
arneken @ 14 Feb 2012 0:10 schreef:

Weet er iemand waarom en aan wie deze onderscheiding is uitgereikt? Ik vermoed dat het iets te maken zal hebben met gevechten dat er op die datum plaatsvonden, maar voorlopig vond ik nog niets terug...

Ik vraag me wel af welke gevechten er toen nog hebben plaatsgevonden daar Embarassed

Goeike ... Rolling Eyes

Ik doelde dus eerder op de 20 augustus dan de 1999.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: