Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Adinkerke begraafplaats

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RVaneerdewegh

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 11:36    Onderwerp: Adinkerke begraafplaats Reageer met quote

Mijn zoektocht naar het graf van soldaat Paul Alphonse Vaesen blijft zonder succes. Hij zou VOORLOPIG begraven zijn te Adinkerke. Nu heb ik achterhaald dat omstreeks 1920 of begin 20-er jaren een aantal (nummers variŽren) grafstenen gebruikt zouden zijn voor de aanleg van een verharde weg aldaar. Weet iemand of er een lijst is opgemaakt van die gebruikte grafstenen? Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat men zo kort na het einde van die oorlog zo weinig respekt heeft getoond voor de slachtoffers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat hier over de heldenhulde zerkjes van Vlaamse gesneuvelden.

In een notendop:

Officieel is het verhaal dat de zerkjes waarvan dat de families niet expliciet vroegen om ze te laten staan, werden vervangen door de officiŽle Belgische grafzerken vanaf de jaren '20.

Het cement van deze zerkjes werd verbrokkeld gebruikt om de weg naar de begraafplaats te verharden, wat door de Vlaamsgezinden werd beschouwd als grafschennis door het nog grotendeels Franstalige Belgische leger.

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com

Laatst aangepast door Niko op 08 Feb 2012 11:53, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 11:51    Onderwerp: Re: Adinkerke begraafplaats Reageer met quote

RVaneerdewegh @ 08 Feb 2012 11:36 schreef:
Mijn zoektocht naar het graf van soldaat Paul Alphonse Vaesen blijft zonder succes. Hij zou VOORLOPIG begraven zijn te Adinkerke. Nu heb ik achterhaald dat omstreeks 1920 of begin 20-er jaren een aantal (nummers variŽren) grafstenen gebruikt zouden zijn voor de aanleg van een verharde weg aldaar. Weet iemand of er een lijst is opgemaakt van die gebruikte grafstenen? Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat men zo kort na het einde van die oorlog zo weinig respekt heeft getoond voor de slachtoffers.

Paul Vaesen werd oorspronkelijk begraven in De Panne, graf 8/135.
Hij werd geboren te Neerpelt op 22/12/1891, misschien werd zijn lichaam naar zijn geboortedorp overgebracht en daar herbegraven.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: