Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Ardennen en de Somme

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zidane

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2011 23:11    Onderwerp: De Ardennen en de Somme Reageer met quote

Hoewel ik niet al te veel post hier lees ik wel veel, hier en op andere websites. Dankzij een welbekende website Cool www.dengrootenoorlog.nl las ik wat over de ardennen in 1914, hetgeen voor mij nog een blinde vlek was. Toen ik met mijn familie in de ardennen zat deze zomer, was het een goede reden om er op uit te trekken, en een aantal plaatsen te bezoeken. Begonnen in Anloy en eindigend vlak achter Virton. Heel erg onbekend volgens mij bij veel mensen want overal was ik helemaal alleen met een neefje dat meewilde.
Dat had ook een nadeel, want toen ik over een hele grote steen reed, en ik bang was voor schade dacht ik ooeeeiiii, nu ben ik wel heel ver van de bewoonde wereld vandaan! Crying or Very sad Maar gelukkig viel de schade mee en was het een geslaagde dag. Very Happy

En maandag nog maar eens naar de Somme geweest. Dat was niet de eerste keer, maar ja he, een dag somme dan zie je veel te weinig, dus vandaar dat ik er nodig nog eens heen moest. Dankzij het mooie weer was er in tegenstelling tot de vorige keer nu de gelegenheid om oa sheffield park en deville wood te bezoeken. Een geslaagde dag eindigend naast de kathedraal van Amiens in een prima restaurant. Dusdanig prima, dat we pas rond 21.30 De stad uitreden en nog naar zeeland moesten. Maar ach, je moet er wat voor over hebben he!
Hoewel er al ontzettend veel gepost is, wilde ik ze jullie toch niet onthouden. Van sommige objecten zijn er redelijk wat foto's, om de eenvoudige reden dat ik graag fotografeer.

Veel kijkplezier op www.picasaweb.google.nl/zidane1976

Het eerste deel onder WO I ARDENNEN en het 2e deel onder de noemer
WOI SOMME EN OMGEVING DEEL 2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2011 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant dat je de Ardennen hebt bezocht, dit is vaak een vergeten streek, maar toch rijk aan historiek, interessante begraafplaatsen en hier en daar privé-monumentjes. De strijd in de Ardennen 1914 was relatief kort maar intens en met veel bloedvergieten. Om te herontdekken...

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2011 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk dat je in de Ardennen die begraafplaatsten e.d. hebt bezocht en het hier onder de aandacht brengt. Ik was daar niet van op de hoogte.

De begraafplaatsen hebben een erg herkenbare 'Ardennense' stijl Cool

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2011 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies,

De Ardennen en de begraafplaatsen zijn zeker, vind ik toch, een 2-daags bezoek waard. Geen loopgraven, geen beton, geen rondslingerend materiaal, geen forten of redoutes, etc... maar toch interessant om te bezoeken, mits wat voorbereiding omtrent het strijdverloop. Ik schreef ooit, jaren terug, eens een artikel voor het Belgische WFA tijdschrift over deze begraafplaatsen. Ze hebben allemaal een eigen karakter en zijn anders dan deze die we gewoon zijn.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2011 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie timing zidane, ik ga er volgende week heen toevallig! Nog aanraders om te zien? Tips van anderen ook welkom. Pierre Masse met de calvaire heb ik al eens gezien overigens.

Gr P
zidane

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2011 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wim,

Ben ik met je eens, ze hebben een eigen karakter.

Pegaud,

Als je begraafplaatsen mooi wilt noemen (ik doe dat in ieder geval wel) Dan vond ik zelf die van bellefontaine mooi maar die van Neufchateau en die van rossignol mogen er ook zijn. En als we dan toch bezig zijn, die van Ethe ook wel. Die laatste vanwege de verschillende terrassen.
Het allermooiste vond ik toch wel dat de vijanden daar samen lagen.

Zoals eveneens gemeld heb ik op www.dengrootenoorlog.nl de meeste info gevonden. (Arjen Labee komt hier wel eens dacht ik, bij deze bedankt! Smile )
Voor de rest was het wat lastig info te vinden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: