Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Argonne 2010/2011 foto verslag

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2011 22:26    Onderwerp: Argonne 2010/2011 foto verslag Reageer met quote

Met een vrienden groepje maken wij eens in het jaar een battletour. Van oorsprong zijn wij allemaal meer WO II georiënteerd maar een van de deelnemers heeft een caravan in Argonne staan. Zo zouden wij ons in 2010 aan een lang weekend WO I wagen. Recent hebben wij ons tweede bezoek gemaakt. Naast de bijzondere sfeer en natuur van dit gebied zijn er genoeg fascinerende dingen van de strijd te zien. Naast de "toeristische" zaken zijn er nog de nodige authentieke locaties te vinden. Er is een selectie uit de vele foto's gemaakt en ik laat de beelden voor zichzelf spreken en korte toelichting bij de foto's geven.

2010

Servon, Duitse begraafplaats. Wat we toen nog niet wisten: Rechts achterin staat het monument wat oorspronkelijk bij de begraafplaats Pi20 stond.

Geruimde begraafplaats van Pi20, voorzien van de karakteristieke ommuring en ingang. Een locatie om even op je te laten inwerken. Het meest indrukwekkend wat we gezien hebben tijdens ons eerste bezoek. De locatie is vrij compact en in de directe omgeving heeft de strijd gewoed wat zijn sporen nagelaten heeft in het terrein.

Abris du Kronprinz. Een luxe bunkercomplex. Veel te mooie afwerking aan de binnenzijde. Gebouwen dragen markering van Pi16. Rond het complex zijn nog verbindingsloopgraven zichtbaar.

het Argonne monument. Achter dit monument ligt een krater gecreëerd door een mijn explosie. Later blijkt dit niets te zijn bij Butte de Vauquois.

De Kaiser tunnel. Het lukt ons telkens om er te komen als alles dicht is Confused . Dit zal een van de in/uitgangen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2011 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Rond de Kaiser tunnel nog genoeg sporen te vinden in het terrein. Bijzonder detail: kogel "inslag".

Verstevigd stuk loopgraaf.

Camp Moreau. Door vrijwilligers is er een open lucht museum gecreëerd. We kwamen buiten de officiële tijd voor rondleidingen. Na een kort onderhoud waaruit bleek dat we echte liefhebbers waren kregen wij toch een korte rondleiding. Het kamp zelf lag achter het front. Door e.e.a. uit te graven en na te bouwen geeft dit een goed beeld van het leven hier. In 2011 was men een bioscoop aan het bouwen (lees een houten gebouw zoals destijds aan het front). Dit heeft potentie voor het bredere publiek.

Ingang met het monument wat oorspronkelijk op de begraafplaats IR124 stond (later meer over deze locatie)

Niet geheel compleet en origineel meer. Maar wel weer op een prominente plaats.

Butte de Vauquois. Simpel gezegd een berg die door de mijn oorlog door midden gespleten is. Het wordt saai, maar ook hier moeten we een keer terug als het open is. Dit is weer zo'n locatie waar de waanzin van de oorlog duidelijk te zien is.

Zeer moeilijk op foto de omvang te laten zien. Toch een poging.

Rond de kraters is het e.e.a. hersteld. Zo zijn er loopgraven en stollenkazernes.
Naar boven
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2011 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

2011
We waren "gepakt"door het gebied en daarom zijn we terug gegaan. Dit keer iets beter voorbereid. Gedeeltelijk door dit forum en specifieke dank gaat uit naar Mudra.

Massiges. Op de heenweg zijn we hier langs gereden (Champagne westelijk van Argonne). Door de terrein hoogte (in de vorm van een hand) hebben de Duitser dit opgenomen in de verdedigingslinie.

Op de toegangsweg kom je de bijenmaagd tegen. Naar men zegt is dit beeld meegevoerd door de troepen om hier hun laatste gebed te doen voor de aanval. (Als je hier staat te kijken, komt de heer Albert Bla Bla Bla je uitnodigen om naar zijn verzameling te komen kijken. Leuk om te doen en je komt er bijna niet meer weg).

Het beeld zou geraakt zijn door een kogel, waarna een bijen kolonie zich in het beeld heeft genesteld.

Boven aangekomen merk je dat men hier hard bezig om e.e.a. toegankelijk te maken voor toeristen. Herstellen van onderkomens, loopgraven, etc. Omdat er kinderen bij waren zijn we hier niet al te lang gebleven.

Tijdens de aanval van de Fransen zijn er veel koloniale troepen ingezet. De grafstenen met mensen uit de diverse windrichtingen met hun verschillende geloven tref je aan op de begraafplaats van Massiges.

Bedtijd, morgen ga ik verder met het verslag.
Naar boven
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2011 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ravin du Genie. Hier wordt e.e.a. na- terug gebouwd (Franse zijde). Van geschut opstellingen, opslag tot een BBQ plaats.

Richting de D38 gestopt om bunkers, begraafplaats, monumenten e.d. te zien.

Iemand een idee what dit voor bouwwerk is. Speciefiek die uitstekende delen ?

Doorgereden naar het monument van Bernard Citroen. Naar ik me heb laten vertellen familie van de oprichter van het merk Citroen.

Begraafplaats IR 124. Deze is geruimd, maar we kwamen er langs. Er stond nog een oude boom. Of men wilt deze niet kappen i.v.m. het metaal in de boom of dat deze dient om een markering te maken want in de directe omgeving vonden we het enige wat door mensen handen is gemaakt. Een paar betonnen zuilen.

Begraafplaats GR123. De graven zelf zijn geruimd enkel de verlaten sokkel staat wat verloren in het bos.

De lichamen zijn door de Duitsers in WOII overgebracht naar een centrale begraafplaats. Een Duitse militair die met andere zaken bezig was kiss heeft nog een tijdsmarkering aangebracht op de sokkel.

Op de sokkel heeft een metalen tekst plaat gezeten. Deze is verdwenen. De bevestiging hiervan is nog steeds aanwezig.

We liepen door een spoor van de bosbouw machines. Mijn vriend vind een stuk van een bewerkte steen in het spoor. Toen we weg wilden gaan ontdekten we geschrift op de steen. Voordat we er erg in hadden waren we 4 delen in elkaar aan het passen. Ondanks dat het warm was hebben we een fles water gebruikt om de steen voorzichtig schoon te maken.

Uiteindelijk blijkt het om een grafsteen te gaan van Xaver Steinle. Om een lang verhaal kort te maken is de steen bij de vrijwilligers van Camp Moreau. Hier gaat een dankwoord uit naar Wim (Forum naam: Mudra) die zijn contacten heeft geactiveerd. Van de ruim 1000 personen die hier begraven zijn geweest, wordt er in het boek wat Wim heeft geschreven "Felgrau in de Argonne" precies deze persoon er uit gelicht. Toeval... of voorbestemming.
Naar boven
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2011 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bijgekomen van onze vondst zijn we de dag erop wederom wat dieper het bos ingegaan. Op zoek naar de oorspronkelijke begraafplaatsen van Pi16 en IR30.

Naast deze begraafplaatsen zijn duidelijk sporen te zien. De granaattrechters en loopgraven wisselen elkaar af. Een betonnen loopgraaf is wel erg bijzonder.

Argonne... we raken steeds meer van je bijzondere sfeer gefascineerd. Ik ga ervan uit dat we elkaar weer voor het einde van het jaar zien.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2011 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag.
Ik zie prachtige foto's van onbekende plekken. Het is er er onwezenlijk mooi.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2011 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag.
Fraai om Pi16 e.o. weer even terug te zien. Was zelf ook nog zeer kort geleden bij GR123. Fantastische vondst van die grafsteen!

T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 6:16    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 19 Mei 2011 23:33 schreef:
Mooi verslag. ...
Fantastische vondst van die grafsteen!

Hear, hear!! eerbied
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 6:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de mooie wandeling
het blijft een boeiend stuk slagveld .
@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

SCHITTEREND !!!!!
Heb je ook kaartaanduidingen en/of coördinaten van de foto's? Rolling Eyes
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

mooi verhaal.
vorig jaar ook deze streek bezocht, maar niet zo indrukwekkend beleefd als je beschrijft.

marc
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 7:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ben daar nog nooit geweest, maar die foto's zijn één grote uitnodiging om die streek eens te bezoeken.
Bedankt voor info en foto's.

Price of Glory

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag hoor !

Jullie hebben daar veel bijzondere dingen gezien, super hoor Wink

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties. Van iedere locatie op zich is een heel verslag te maken (zoals er hier op het forum al een aantal zijn). Ik heb even gedacht om een enkel topic aan GR123 en de grafsteen te besteden maar heb gekozen voor een meer algemene opzet. Dit meer als algemene indruk voor anderen wat hier te vinden is. Uit de vele foto's die gemaakt zijn heb ik van iedere site een paar eruit gehaald.

@ Binkske007: Die discussie heb ik hier al vaker gezien. Er zijn een aantal sites bij die een grote toeloop van bezoekers niet veel goeds zal doen. Openlijk publiceren ga ik daarom zeker niet doen. Aan de andere kant willen wij zelf deze locaties bezoeken en begrijp ik dat ook van anderen. Ik ben er nog niet aan uit op dit moment.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2011 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Waarvoor alle begrip. Cool
mudra

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2011 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even over de grafsteen van Xaver Steinle: ik ben bezig met het opzoeken van extra info omtrent Steinle en de acties waarin deze sneuvelde. De ruime context heb ik, maar de details ontbreken nog. Hopelijk kan ik binnen een paar weken een dossiertje/artikel samenstellen (vooral voor de mensen van Camp Moreau). Het is zoals hoger beschreven wordt, een mooie historische vondst. Spijtig dat de eigenaars van deze bossen (Belgen voor zover ik weet) x aantal jaren terug zonder enig respect (en zelfs al zijn de graven ontgraven geweest, dan nog) alles platgereden hebben (m.u.v. de sokkel). Funerair erfgoed moet met respect behandeld worden. Jammer dat dit privébos is, anders waren vroeger of nu misschien acties tot behoud mogelijk geweest. Als je oude beelden ziet van deze begraafplaatsen of reisverslagen leest uit de 20er jaren, dan moeten dit zeer mooie en zeer stemmige begraafplaatsen zijn geweest. Gelukkig rest de oorlogsbegraafplaats van Apremont (bij Borrieswalde) die nog een beetje de sfeer ademt van een authentiek "Waldfriedhof".

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2011 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend hoor! stuk voor stuk plekjes die ik graag eens in het echt zou zien voordat ze door de natuur (of eerder door menselijk handelen Mad ) voorgoed zijn verdwenen).

Helaas zie ik mezelf niet in me uppie door de bossen van de Argonne heen wandelen (lijkt me niet verstanding en mijn frans is helaas bagger Smile ), maar mocht er ooit initiatief zijn voor een FEW groepsreisje of als iemand wil gidsen dan houd ik me aanbevolen Wink

grts
Hans
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: