Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Carabinier of Carabinier-Cyclist?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tube

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2011 10:32    Onderwerp: Carabinier of Carabinier-Cyclist? Reageer met quote

Bij telefonische vraag naar inlichtingen over legerdossier in het legermuseum-Brussel van mijn overgrootvader, had de persoon aan de andere kant van de lijn het over 'Carabiniers-Cyclisten' als de eenheid waartoe overgrootvader behoorde.
Bij het ter plaatse raadplegen van zijn dossier, weken later, vond ik nergens vermeld dat het om "Carabiniers-Cyclisten" zou gaan, enkel "Carabiniers de forteresse" 6e Divisie, 1e Carabiniers, IIe bataljon, 4e compagnie.
Nu las ik ergens dat elke 4e Cie van de carabiniers tot cyclisten werden omgevormd.
Mijn overgrootvader (°1879)behoorde tot de 'militielichting 1899' en diende ook aan het front bij het 1e carabiniers van aug.1914 tot aug. 1915, en van aug.1915 tot febr.1919 bij de Genie te Gainneville-Le Havre.
Voor de reconstructie van zijn oorlogsgeschiedenis maakt dit een heel verschil.
Weet iemand meer?Alvast dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2011 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog nooit gehoord dat er Karabinier-Cyclisten bij de vestingstroepen behoorden..... Confused

Ik zou dus een berekende gok wagen om te zeggen dat hij een 'gewone' karabinier was vermits de vestingstroepen een defensieve taak hadden, namelijk het bezetten van de intervallen.

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tube

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2011 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Aan Nico, bedankt voor je antwoord, het moet inderdaad een gewone carabinier geweest zijn, vermits de cyclisten niet tot de 6e legerdivisie behoorden, zoals de eenheid van mijn overgrootvader.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2011 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

De vestingkarabiniers lagen in 1914 bijna in mijn achtertuin, ze bezetten de intervallen in de 3e sector van de vesting Antwerpen in de omgeving van Lier.

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: