Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Esneux, 5 augustus 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in BelgiŽ Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
The Tommy

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2011 21:14    Onderwerp: Esneux, 5 augustus 1914 Reageer met quote

Voor een artikel ben ik op zoek naar de Belgische eenheden die op 5 augustus 1914 betrokken waren bij de gevechten met de Duitsers om Esneux. Het gaat daar met name om de brug over de rivier de Ourthe die van strategisch belang was voor de omsingeling van Luik en de mogelijkheid om de aanval verder door te zetten op fort de Boncelles. Voor wat betreft de Duitse regimenten heb ik het een en ander kunnen vinden maar voor wat betreft de Belgische eenheden die later ook op 6 augustus in de omgeving van fort de Boncelles en omgeving hebben gevochten, heb ik nog geen idee.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Overigens andere informatie in tekst dan wel afbeeldingen is uiteraard ook welkom.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
abn

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2011 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

The Tommy,

Delen van het 2de lansiers en het 9de Linie.

groeten,
Bert
Naar boven
The Tommy

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het antwoord. Ik zou graag meer over de regimenten te weten komen. Is u bekend waar ik dat vinden kan op internet of waar ik terecht kan voor meer informatie?
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2011 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat er noch van het 2de lansiers, noch van het 9de linie een gedetailleerde regimentsgeschiedenis bestond.

Om (misschien) meer over Esneux te vinden, zal je naar het documentatiecentrum van het Legermuseum in Brussel moeten gaan.

groeten,
Bert
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2011 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan misschien ook eens nagaan of esneux een stadsarchief heeft...daarin kan dikwijls wel nog eens relevante info gevonden worden...
Of nagaan of er een heemkundige kring is...
pascal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in BelgiŽ Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: