Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

strijdvaardig Tielt augustus 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2011 14:56    Onderwerp: strijdvaardig Tielt augustus 1914 Reageer met quote

In het documentatie centrum van het K.L.M. te Brussel toevallig gevonden, een schrijven van Jozef De Fuster, onderluitenant van de gewapende brandweer van Tielt gericht aan de minister van Oorlog.

Mijnheer de Minister

Elken dag lezen wij in alle dagbladen de wijze raadgevingen welke vanwege onze geeerbiedige Regeering aan de burgers gegeven werden, betrekkelijk het verbod zich aan eenige vijandelijke daad tegenover de vreemde indringers over te leveren. Terzelvertijde vermeldt die mededeeling dat enkel soldaten, burgerwachten en vrijwilligers-korpsen welke door een hoofd dat zijne herkenningsteeken draagt aangevoerd wordt, de vijand mogen bestrijden. Welnu onze stad THIELT beschikt over eene werkdadige gewapende burgerwacht, maar wel over een gewapend korps vrijwillige pompiers, over de noodige kleedij en over ongeveer honderd geweeren “comblain” met voor ieder geweer omtrent 80 oorlogskardoezen.
Mocht het God en Uwe Exellentie gelieven ons in werkelijke dienst te roepen, onze streek zou alras van die vreemde ruiters verlost zijn en zij zouden er tweemaal aan denken zich in Thielt of inde omsterken te wagen. En moesten wij vallen wij zouden met Gods hulp zorgen dat een veel grooter getal onder vijanden ons naar de eeuwigheid zijn voorafgegaan. Gij kunt er op rekenen mijnheer de minister dat, indien het U gelieft ons de wapenen te laten opnemen, wij trouw en dapper zouden strijden, gehoorzaam zouden zijn aan de wetten en alle Uwe bevelen en edelmoedig na het gevecht. Wij zouden in state zijn de ijzerenwegen, staties, openbare gebouwen en diensten tegen de overmoed der vijanden te verdedigen en het vertrouwen der burgerlijke bevolking van den omtrek vervasten.
Wat ook Uw besluit weze mijnheer de Minister ik beloof UED stiptelijk te gehoorzamen, maar nogthans zou het mij grieven moets Gij ons tot werkeloosheid tegenover den vijand verplichten. Op 28 november 1908 werd ons korps ingericht en gewapend en 2 dagen later werd ik tot onderluitenant benoemd en ik hoop op 28 oost van UED de orders te mogen ontvangen mij te werke te mogen stellen.
In die hoop bied ik UED de uitdrukking mijner diepe verkleefhid en neem mij van Mijnheer de Minister

de zeer eerbiedige dienaar
(get) Jos De Fuster

Mijnheer de Minister van Oorlog Antwerpen Thielt, den 27 oogst 1914

Jozef De Fuster, onderluitenant der gewapende brandweer

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2011 17:12    Onderwerp: Re: strijdvaardig Tielt augustus 1914 Reageer met quote

mercatus @ 06 Mrt 2011 14:56 schreef:
In het documentatie centrum van het K.L.M. te Brussel toevallig gevonden, een schrijven van Jozef De Fuster, onderluitenant van de gewapende brandweer van Tielt gericht aan de minister van Oorlog.

Mijnheer de Minister

Elken dag lezen wij in alle dagbladen de wijze raadgevingen welke vanwege onze geeerbiedige Regeering aan de burgers gegeven werden, betrekkelijk het verbod zich aan eenige vijandelijke daad tegenover de vreemde indringers over te leveren. Terzelvertijde vermeldt die mededeeling dat enkel soldaten, burgerwachten en vrijwilligers-korpsen welke door een hoofd dat zijne herkenningsteeken draagt aangevoerd wordt, de vijand mogen bestrijden. Welnu onze stad THIELT beschikt niet over eene werkdadige gewapende burgerwacht, maar wel over een gewapend korps vrijwillige pompiers, over de noodige kleedij en over ongeveer honderd geweeren “comblain” met voor ieder geweer omtrent 80 oorlogskardoezen.
Mocht het God en Uwe Exellentie gelieven ons in werkelijke dienst te roepen, onze streek zou alras van die vreemde ruiters verlost zijn en zij zouden er tweemaal aan denken zich in Thielt of inde omsterken te wagen. En moesten wij vallen wij zouden met Gods hulp zorgen dat een veel grooter getal onder vijanden ons naar de eeuwigheid zijn voorafgegaan. Gij kunt er op rekenen mijnheer de minister dat, indien het U gelieft ons de wapenen te laten opnemen, wij trouw en dapper zouden strijden, gehoorzaam zouden zijn aan de wetten en alle Uwe bevelen en edelmoedig na het gevecht. Wij zouden in state zijn de ijzerenwegen, staties, openbare gebouwen en diensten tegen de overmoed der vijanden te verdedigen en het vertrouwen der burgerlijke bevolking van den omtrek vervasten.
Wat ook Uw besluit weze mijnheer de Minister ik beloof UED stiptelijk te gehoorzamen, maar nogthans zou het mij grieven moets Gij ons tot werkeloosheid tegenover den vijand verplichten. Op 28 november 1908 werd ons korps ingericht en gewapend en 2 dagen later werd ik tot onderluitenant benoemd en ik hoop op 28 oost van UED de orders te mogen ontvangen mij te werke te mogen stellen.
In die hoop bied ik UED de uitdrukking mijner diepe verkleefhid en neem mij van Mijnheer de Minister

de zeer eerbiedige dienaar
(get) Jos De Fuster

Mijnheer de Minister van Oorlog Antwerpen Thielt, den 27 oogst 1914

Jozef De Fuster, onderluitenant der gewapende brandweer

mvg. mercatus Wink

was één woordje vergeten ! maar wel een belangrijk !
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is zeker geen onbelangrijk woordje Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: