Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bunker in Bussum uitgraven voor publiek

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2011 11:26    Onderwerp: Bunker in Bussum uitgraven voor publiek Reageer met quote

BUSSUM – Het Goois Natuurreservaat wil een van de zestig bunkers in De Fransche Kamp uitgraven en voor publiek openstellen. Drijvende kracht achter het initiatief is de Bussumse Historische Kring.

Nog geen 30 centimeter boven de bosgrond steekt een stuk beton uit. Pakweg 40 meter verderop steekt misschien een meter van een betonnen onderkomen boven het gras uit. De twee bunkers, want daar gaat het om, vormen onderdeel van een complex van zestig bunkers die meer of minder onder het zand verscholen liggen. „De bunkers, gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog, vormen een onderdeel van misschien wel het minst bekende stukje van de Nieuwe Hollandse Waterlinie”, vertelt Klaas Oosterom, de secretaris van de Bussumse Historische Kring.

Oosterom organiseert al twee jaar historische natuurwandelingen door het gebied waar de bunkers verscholen liggen: op en bij seizoenskampeerterrein De Fransche Kamp, op de grens van Bussum en Hilversum.

Het gebied biedt een prachtig stuk natuur „met vogels als de buizend en de specht.” Als toegevoegde waarde bezit het de zestig bunkers. „De bunkers vormen een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dat was een gebied waarmee het westen van Nederland zich na de Franse tijd beschermde tegen vijandelijke legers uit het oosten. Het land kon vanaf wat toen nog de Zuiderzee heette tot de Biesbosch 30 tot 40 centimeter onder water worden gezet. Vijandelijke troepen konden dan niet zien wat er zich onder het water bevond.”

De linie werd regelmatig aangepast aan de ontwikkelingen die er waren op wapengebied. Oosterom: „Door de grote reikwijdte van het geschut moest de vestingstad Naarden op een grotere afstand worden verdedigd. In de Eerste Wereldoorlog bouwde het leger in een halve cirkel om Naarden zestig bunkers die als opvangstelling voor een terugtrekkend leger kon dienen, maar ook als uitvalsbasis voor een aanvallend leger.”

De bunkers werden stuk voor stuk bedekt met zand, zodat ze voor vijandelijke troepen nauwelijks zichtbaar waren. Het was de bedoeling dat de bunkers door middel van een 8 kilometer lange en 2 meter diepe loopgraaf met elkaar verbonden werden. „Toen er in november 1918 een einde aan de Eerste Wereldoorlog kwam, was er 1 kilometer van de loopgraaf gereed”, weet Oosterom.

Anno 2011 valt er van de loopgraaf niets meer te bekennen, maar de bunkers liggen er nog altijd als stille getuigen. „De bunkers zijn of door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog of pas na de oorlog volgestort met zand en de ingangen zijn dichtgemetseld.”

Het is de bedoeling dat één bunker wordt uitgegraven, inclusief een stuk loopgraaf. „Van een bank hebben we 3000 euro gekregen. Van een provinciaal fonds hopen we 4000 euro te ontvangen. Dat zou voldoende moeten zijn om het zand uit de bunker te zuigen en er een stalen deur voor te hangen.”

Het enige wat nog ontbreekt is een vergunning, maar dat is volgens Oosterom een kwestie van tijd. „Het uitgraven van de bunker en het toegankelijk maken voor het publiek sluit naadloos aan bij de aanwijzing in 2009 van de Nieuwe Hollandsche Waterlinie als rijksmonument. Wat wij hier doen, leidt bovendien tot een verbetering van de bestaande toestand. Dat kan nooit op bezwaren stuiten.”

Reformatorisch Dagblad, gisteren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2011 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal er eens gaan kijken. Woon er vlak bij.
Nooit geweten overigens. Mijn partner bracht er haar jeugdvakanties door.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Het schiet al aardig op in de bunker

BUSSUM - Het toegankelijk maken van een van de zestig bunkers op de Fransche Kamp zo goed als geregeld.

Vorige week maandag werd begonnen met de werkzaamheden. Het betreden van het bouwwerk uit de Eerste Wereldoorlog wordt onderdeel van de “bunkerwandelingen” van de Historische Kring Bussum. Vanaf wanneer dat kan, is nog niet bekend. Op het terrein staan zo'n zestig bunkers uit hetzelfde tijdperk.

Jaap van Hassel van de Historische Kring legde de werkzaamheden vast op video:
http://www.bussumsekrant.nl/Lees/12400/het-schiet-al-aardig-op-in-de-bunker

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Historische Kring Bussum maakt kazemat toegankelijk
Gepubliceerd op 20 september 2011 12:51 PM

BUSSUM - De Historische Kring Bussum is begonnen met het uitgraven van een van de kazematten bij camping De Fransche Kamp. De schuilplaats annex loopgraaf zal deel gaan uitmaken van de rondleiding die de vereniging houdt in het gebied.

De zestig kazematten in het gebied rond camping De Fransche Kamp zijn nooit gebruikt. Sterker nog, ze zijn nooit afgemaakt, vertelt Klaas Oosterom van de Historische Kring Bussum.

,,Men wilde in de Eerste Wereldoorlog een loopgraaf van acht kilometer aanleggen tussen ’s-Graveland en Huizen. We voerden weliswaar geen oorlog, maar voor de zekerheid wilden we ons kunnen verdedigen. In die loopgraven zouden dan schuilplekken moeten komen, dat zijn de bunkers die er nu liggen.’’ Maar de oorlog was voorbij nog vóór de loopgraaf werd aangelegd, dus die kwam er nooit.’’ Maar daar komt nu verandering in, zegt Oosterom. ,,We graven er eentje uit en maken er een klein stukje ’loopgraaf’ aan vast, zoals het bedoeld was.’’ De keuze viel op een kazemat niet te dicht bij de weg, maar wel op de route van de rondleiding. Voor het uitgraven van de schuilplaats, het vrijmaken van de ingang, het verwijderen van het zand en het maken van een stalen toegangsdeur heeft de historische kring drieduizend euro ontvangen uit het Coöperatief Rabofonds en nog eens vierduizend van de provincie Noord-Holland. ,,Volgens onze beramingen en de offertes is dat precies genoeg, mits er niets verkeerd gaat’’, laat Oosterom weten.

De vereniging hoopt dat de werkzaamheden vóór oktober klaar zijn.
http://historischekringbussum.nl/cms/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=2

Naar boven
Limburgse Jager

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2011 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heb daar in dat bos, het Spanderswoud, veel gespeeld als kind. Ben geboren in Hilversum, dus vlakbij. Liggen inderdaag veel bunkers maar wij hadden geen idee van wie en waarom. Dachten dat de Duitsers die gebouwd hadden. Volgens iemand die zei dat hij er wat van wist gebruikten de Duitsers ze ook als opstelling voor luchtdoelgeschut. Op niet te grote afstand vind je namelijk verschillende kazernes/opslagplaatsen in Bussum en Hilversum. Mooi dat het nu duidelijk wordt, ga in november als ik in Nederland ben even kijken daar.

Dick
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2011 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 09 Feb 2011 13:24 schreef:

Foto's!! Cool poppy poppy poppy
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2011 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 07 Okt 2011 11:21 schreef:
Fixbayonetbunny @ 09 Feb 2011 13:24 schreef:

Foto's!! Cool poppy poppy poppy

Misschien een leuk uitstapje met de kinderen. Woon er vlakbij.
Ik ga mijn best doen, binnen 2 weken.
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Awel, ik heb de foto's gemaakt vandaag in het mooie weer Laughing
Nu nog even uitvogelen hoe ik die op het forum kan knallen

Iemand enig idee hoe dit aan een digibeet uit te leggen??
(lees: op kleuternivo uitgelegd zodat ik het ook begrijp)

Overigens viel het uitgraven tegen. Men is er mee bezig maar er valt nogal weinig te zien. Wel zeer mooi foto's gemaakt al zeg ik het zelf
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 15 Okt 2011 19:28 schreef:
Awel, ik heb de foto's gemaakt vandaag in het mooie weer Laughing
Nu nog even uitvogelen hoe ik die op het forum kan knallen

Iemand enig idee hoe dit aan een digibeet uit te leggen??
(lees: op kleuternivo uitgelegd zodat ik het ook begrijp)

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=25509

Hoop dat je ermee verder kunt poppy
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2011 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga mijn best doen, een dezer dagen
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2011 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Fbb heeft me de foto's gestuurd, ik plaats ze in 2 keer

Leuk
Smile poppy

Laatst aangepast door Finnbar op 16 Jul 2012 9:14, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2011 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Krijg ze niet meteen groter Sad
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2011 7:55    Onderwerp: Reageer met quote

Toch bedankt!
thumbs up

Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2011 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Heel graag gedaan.

Was meteen een mooie boswandeling met vrouw & kinderen
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2011 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de foto's. Ziet er intressant uit. Zal ook eens een keer gaan kijken.
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2011 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 26 Okt 2011 10:21 schreef:
Bedankt voor de foto's. Ziet er intressant uit. Zal ook eens een keer gaan kijken.

Zeker doen. Bij de parkeerplaats de richting inslaan naar de seizoenskampeerplaats. Je komt dan langs een speeltuintje en als je dan het pad volgt paralel aan de autoweg kom je er vanzelf na ca. 10 minuten lopen.
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012 20:25    Onderwerp: Burgemeesters openen historische bunker Reageer met quote

Quote:
BUSSUM - De burgemeesters van Bussum en Hilversum hebben vrijdagmiddag gezamenlijk een opgeknapte bunker op de Fransche Kamp geopend.

De bunker werd tijdens de Eerste Wereldoorlog gebouwd als schuilkelder, maar is nooit gebruikt. Rond de Tweede Wereldoorlog werden alle 60 schuilkelders in het gebied afgesloten en volgestort met zand. Een van die bunkers is nu leeggegraven en toegankelijk gemaakt.

De bunker maakt vanaf dit najaar ook onderdeel uit van een historische natuurwandeling die de Historische Kring Bussum hier voor publiek organiseert.

http://www.bussumsnieuws.nl/Lees/20331/burgemeesters-openen-historische-bunker
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Duiker

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2012 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te weten. Als ik een keer in Nederland ben ga ik daar zeker eens kijken. Heb nooit geweten dat die bunkers daar lagen.
Dezelfde soort bunker ligt ook vlakbij fort "aan de vechte" dacht dat dit fort zo heet, bij Utrecht.
Je kunt ze zien vanaf de A12 snelweg.

Anton
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2012 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het heet Fort bij Vechten, en moest samen met het Fort Rijnauwen de Houtense vlakte verdedigen. Aan de andere kant van de snelweg staan er een paar die bij fort Rhijnauwen horen, maar die zijn niet goed te zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Duiker

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2012 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er bepaalde bezoektijden of dagen voor die bunker?
Of is daar niets van bekend?
Inderdaad Mirjam nu je het schrijft weet ik het weer Fort bij Vechten.

Anton
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: