Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zoektocht naar familieleden!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Saint-Ghislain

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2011 17:07    Onderwerp: Zoektocht naar familieleden! Reageer met quote

Een vriendelijke groet aan de forumgemeenschap hier! Ik heb al gemerkt dat hier veel relevante informatie gevonden kan worden en heb daarom besloten me te registeren.

Ik ben op zoek naar informatie over Belgische (oud-)strijders van de Eerste Wereldoorlog in mijn familie. In het bijzonder over zij die de familienaam Deserf, Geleyns of Wittemans dragen en afkomstig zijn uit Vlaams- en Waals-Brabant.

Op dit forum vond ik ook al de naam "Alphons Geleyns" uit Rotselaar, vermoedelijk al een verwant.

Ik zou meer te weten willen komen over hun leven, hoe ze als soldaten in de "Grooten Oorlog" terecht zijn gekomen (loting, beroepsmilitair,...), wat ze gedaan hebben en waar,...

Eenieder die mij kan helpen... Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
belg1914

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2011 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Over de "Geleyns", geboren in Rotselaar en begraven in Grasheide (deelgemeente van waar ik woon) heb ik nog wat extra info als je wil.
PS hij zou gesneuveld zijn in Keerbergen, juist over de grens met Grasheide, maar men zou hem op grondgebied Grasheide gelegd hebben, omdat men niet wist wat te doen met het lijk. De Grasheidenaren hebben hem dan maar begraven op hun kerkhof.

ik zal eens tussen mijn documentatie zoeken
Naar boven
Saint-Ghislain

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2011 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

belg1914 @ 22 Jan 2011 17:44 schreef:
Over de "Geleyns", geboren in Rotselaar en begraven in Grasheide (deelgemeente van waar ik woon) heb ik nog wat extra info als je wil.
PS hij zou gesneuveld zijn in Keerbergen, juist over de grens met Grasheide, maar men zou hem op grondgebied Grasheide gelegd hebben, omdat men niet wist wat te doen met het lijk. De Grasheidenaren hebben hem dan maar begraven op hun kerkhof.

ik zal eens tussen mijn documentatie zoeken

Bedankt! Ik wacht met grote nieuwsgierigheid op meer nieuws!
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Alfons Geleyns, °Rotselaar, 30-1-1887, soldaat biuj de derde carabiniers, gesneuveld op 25-9-1914 (eerst begraven rond de kerk van Grasheide, daarna overgebracht op het nieuwe kerkhof. Jarenlang was het graf dé plaats waar de oudstrijders naartoe trokken om hun gesneuvelde strijdmakkers te gedenken en te huldigen.

Denise Cornelis uit Grasheide herinnert zich: "De soldaat die op Grasheide begraven ligt, is ergens in de Korte Welvaartstraat gesneuveld. Hij werd jarenlang door de oudstrijders herdacht. Tante Mitje zorgde telkens voor een bloemstuk van witte chrysanten en eikenbladeren. De fanfare trok na de mis naar het kerkhof en speelde de Brabançonne als eerbetoon."
Volgens Jan de Vocht werd de man dood aangetroffen op de hoek van de Bakestraat en de Putse baan, schuin tegenover café Klein Kontich (grondgebied Keerbergen).

Oud burgemeester Jos Jennen stond erop dat het graf onderhouden werd en gehuldigd werd. Er is actief gezocht naar de familie van Geleyns, maar tevergeefs.

OP 4 september 1928, ter gelegenheid van Grasheide kermis, was er een dodenhulde op het graf. Het sermoen van pastoor Lavrijsen leidde tot incidenten met aanwezige Vlaams-nationalisten. Ward Hermans, een van de leidende figuren nam buiten de kerk het woord om het betoog van de pastoor te weerleggen.

Tot in de jaren 70 werd er op 11 november hulde gehouden (daarna waren de meeste oudstrijders zelf gestorven).

Dit alles komt uit het boek "Grasheide 1905-2005"
Naar boven
Saint-Ghislain

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk bedankt, mijnnheer! Ik durf het haast niet vragen, maar ga het toch doen uit nieuwsgierigheid. Weet u ook meer over die "3e Carabiniers"?
Naar boven
Saint-Ghislain

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze informatie gevonden over de 3e Karabiniers in 1918:

http://poelkapelle.wimme.net/3deKarabiniers

Wat deden ze in Keerbergen aan het begin van de oorlog in 1914? Was Alfons de enige gesneuvelde daar?
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Eind september 1914 waren er alleen de 1ste en 2de karabiniers; 3de is later opgegaan in 1ste karabiniers en 4de is opgegaan in 2de karabiniers.

Waarom was soldaat Geleyns in die buurt wanneer hij sneuvelde?
uit het boek "l'histoire des régiments de carabiniers" uit 1933 (onmisbaar werk als je interesse naar de karabiniers gaat-bijna onvindbaar-vond het bij De Slegte voor 75 euro!)

Du 17 au 24 septembre, les deux régiments de carabiniers gardent l'intervalle fort de Lierre-fort de Koningshoyckt, dan sle 3ième sector de la Position fortifiée d'Anvers. Les troupes au repos conservent leurs cantonnements et travaillent à l'organisation des défenses dans les intervalles des forts.

Hij zat dus op een 10 km van Keerbergen.....
Naar boven
Saint-Ghislain

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

belg1914 @ 25 Jan 2011 18:17 schreef:
Eind september 1914 waren er alleen de 1ste en 2de karabiniers; 3de is later opgegaan in 1ste karabiniers en 4de is opgegaan in 2de karabiniers.

Dit begrijp ik niet. Eind september 1914 sneuvelde soldaat Geleyns toch als soldaat van het 3de Regiment Karabiniers?

Weet u toevallig ook waar ik een register met de soldaten en eventuele extra (biografische) informatie van het 3de Regiment Karabiniers zou kunnen vinden?
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2011 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

heb het misschien wat onduidelijk gezegd: bij het begin van de oorlog waren er vier karabiniersregimenten; na de vele verliezen tijdens de twee uitvallen werden er eind september 1914 slechts 2 regimenten behouden (3 ging op in 1), (4 ging op in 2). Hij sneuvelde dus als karabinier van 3de regiment, een weekje later werden de regimenten samengevoegd.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: