Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Overgrootvader en fort de Hollogne 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sander1

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2011 18:52    Onderwerp: Overgrootvader en fort de Hollogne 1914 Reageer met quote

Ik ben volop bezig met research over mijn over-grootvader.

Nu ben ik te weten gekomen, wat zelfs ons Bomma niet wist, dat hij gevangen-genomen is door de Duitsers op het Fort de Hollogne s'morgens op 16 Augustus 1914.
(De commandant van het fort gaf zich over nadat het nabije fort compleet verwoest werd door de Duitse bombardementen en het moreel hierdoor erg laag was bij de soldaten in het fort Hollogne en het eigenlijk zelfmoord was om er te blijven verdedigen).

Maar het rare is, op de andere papieren van mijn overgrootvader, staat zijn dienst-tijd aan het front, en achter de eerste linie, soldij, datum's, enzoverder allemaal op. Gedurende de hele 'grote oorlog'!
Er staat wel een vermelding bij dat hij krijgsgevangen is genomen op die 16 augustus.
Hij heeft 8 frontstrepen verdiend, dat is het maximale in WW1, dus langs is hij niet in gevangenschap geweest ofzo? Zelfs tot 1919 staan er vermeldingen in, toen ging hij met pensioen, hij was al in dienst vanaf 1908!
Bij het 3e leger 14e linie (vervoerskorps).
Wat hij daar 'in het fort' deed lijkt mij ook een raadsel, maar naar't schijnt waren ze omsingeld, en ik denk dat al de resterende manschappen daar, ongeacht regiment en dergerlijke, in het laatste fort dat nog rechtstond te Luik, zich klaarmaakte om het tot de laatste man te verdedigen zodat de terugtrekkende troepen naar Antwerpen meer tijd kregen om beter te hergroeperen en om zich voor te bereiden op de aankomende Duitse aanvallen de weken daarop.

Wat is nu mijn vraag?
Simpele vraag, maar blijkbaar een niet zo simpel antwoord:

Wat was er gebeurd met de krijgsgevangen van Fort Hollogne op die 16 Aug 1914?

Werden deze niet naar een 'kamp' gedreven zoals in WW2?
Of werden ze enkel ontwapend en 'vrijgesteld'?
Ik vind daar niets van terug...
Misschien is hij wel kunnen ontsnappen kort na de overgave?
Ik weet het niet...
Ik heb verhalen vernomen dat er Belgen in het begin van de oorlog naar Nederland zijn terug getrokken (in burger kledij) omdat ze omsingeld waren en zich zo over Nederland verplaatste naar de kust, en zich daar weer aansloten bij hun eenheid.
Maar dat staat volgens mij los van krijgsgevangenschap...?

Heeft er hier iemand veel verstand daarvan?
Of kan iemand mij zo een persoon (of boek of link) aanraden?
Papieren en dergerlijke heb ik allemaal al ontvangen uit Brussel van mijn overgrootvader, dus daar ligt niets meer wat me kan helpen.

Met vriendelijke groet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Sander1

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2011 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand?
Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2011 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als je antwoorden wil op je vragen, bel mij op tijdens de kantooruren (9 - 16) en zorg dat je de papieren van je overgrootvader bij de hand hebt.

Mvg Willem 02/227.63.69
Naar boven
Sander1

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2011 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het late antwoord!
Bedankt, u hoort nog van me!

Mvg
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: