Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Unieke belgische mauser 1889

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lohman

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 13:57    Onderwerp: Unieke belgische mauser 1889 Reageer met quote

Beste forumleden en vrienden verzamelaars,

Wat is dit waard ??????

Wat ik jullie wil voorleggen is een belgische mauser die ik heb aangekocht maar waarvan ik toch eerst heel kort wil vertellen hoe ik er ben aangeraakt. Ik heb lang getwijfeld om het op het forum te plaatsen maar vond uiteindelijk dat ik het de welgemeende verzamelaars niet mocht onthouden.

Een collega vertelde mij een tijd terug dat ze in het huis van diens vrouw haar grootvader een geweer hadden gevonden onderin een kleerkast, ingepakt in papier. Dit zou zijn meegebracht na de eerste wereldoorlog door haar overgrootvader, die het huis heeft gebouwd in 1913, en is er sindsdien nooit meer buiten gegaan. Hij vroeg mij wat dit kon zijn en ik kon hem enkel antwoorden dat ik foto's moest hebben om te kunnen bepalen over wat voor een geweer het ging.
Zogezegd zo gedaan en hij stuurde mij de gevraagde foto's op. Ik kan jullie verzekeren mijn beste vrienden verzamelaars dat ik toen heb moeten slikken om mijn verzamelaarshart binnen te houden.
Het betrof hier dus effectief een belgische mauser M1889 met korte 1889 bajonet met schede, alles met nummer gelijk (ja ook de bajonet en de schede dragen hetzelfde nummer als het geweer). Het werd gemaakt door de Manufacture d'Armes de l'Etat en draagt het nummer b1483
Bovendien is de koperen loopbeschermingskap en de poetsstok erbij die hetzelfde eenheidsnummer dragen als het geweer welke is terug te vinden op de kolfplaat. Als kers op de taart is het wapen met de letter "S" gemerkt en heeft dus toebehoord aan de grenadiers.
Doordat dit geweer na de oorlog niet meer is bovengekomen heeft het ook nooit de naoorlogse aanpassingen gekregen zoals toevoeging van de tweede grenadičre met rottenhaak. De kolf draagt de gekende Leopoldstempel maar onder de kolfplaat heb ik wel een gekrulde "A" gevonden ( Inspectie gebeurd onder Albert I ?...weet iemand hier misschien meer over)
Ik heb het geweer dus uiteindelijk zelf gekocht maar moest er iets meer dan de gangbare prijs voor neertellen wat ik natuurlijk zonder morren deed. Ik heb het dan voorzichtig opgekuist en kon vaststellen dat het praktisch nagelnieuw is. De loop is mooi blank en vertoont geen enkel spoor van corrosie. Ook de bajonet met schede zijn nagelnieuw en de bajonet vertoont in het hout ook een stempeltje dat ik nooit eerder heb gezien of kon terugvinden bij andere bajonetten. Datzelfde stempeltje vind ik ook terug in het houtwerk van het geweer net achter de grendel (in een kleine inzet... reparatie ?). Jullie zien dat er dus toch nog altijd stukken zijn waarvan men denkt dat ze niet meer te vinden zijn. Zo af en toe springt er eens eentje zomaar recht in je armen. Gelukkig was het deze keer in de mijne.
Ik heb dan nadien geprobeerd om met de gegevens van de overgrootvader, geboren in 1883, een dossier te vinden in het legermuseum om zo meer te weten te komen over de geschiedenis van dit geweer maar zonder resultaat. Dit zal spijtig genoeg een misterie blijven.
Geniet van de bijgevoegde foto's en om op mijn vraag terug te komen.... ja, wat is zoiets nu waard ?
Voor mij is het in ieder geval van onschatbare waarde.

Groeten en fijne feestdagen toegewenst aan allen, Roger

Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Daar valt inderdaad ne mens zijne mond van open

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
the beno

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 26 Dec 2010 14:40 schreef:
Daar valt inderdaad ne mens zijne mond van open

Daar kan ik alleen maar in bijtreden, wat een prachtwapen Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Saedeleertje

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Schoon, jong... Zeer schoon... Een pareltje om bij te houden.

ps: prijzen van deze stukken heb ik geen weet. Mijn persoonlijke motto: hetgeen je er zelf voor wilt geven... Zoiets koop je voor jezelf en gaat normaliter nooit meer de deur uit. Dan mag het al eens duurder zijn en een pak geld kosten...

Proficiat,
K.
Lohman

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Saedeleertje @ 26 Dec 2010 15:14 schreef:
Schoon, jong... Zeer schoon... Een pareltje om bij te houden.

ps: prijzen van deze stukken heb ik geen weet. Mijn persoonlijke motto: hetgeen je er zelf voor wilt geven... Zoiets koop je voor jezelf en gaat normaliter nooit meer de deur uit. Dan mag het al eens duurder zijn en een pak geld kosten...

Proficiat,
K.

Ga ik volledig mee akkoord.
Dit gaat nooit meer buiten zolang ik op deze bol rondloop.
En zoals je zegt, zo'n speciaal stukje mag dan al wat meer kosten.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Proficiat met dit prachtstuk! Het is zó origineel dat je aan een vervalsing zou beginnen te denken, maar dat is het natuurlijk niet! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 26 Dec 2010 17:48 schreef:
Proficiat met dit prachtstuk! Het is zó origineel dat je aan een vervalsing zou beginnen te denken, maar dat is het natuurlijk niet! Smile

Inderdaad, en als ik het niet uit eerste hand had kunnen kopen zou ik misschien net hetzelfde hebben gedacht.
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Amaai !!!!! yummie yummie yummie

Prachtstuk, Roger!!!!!

En zeggen dat ik niet eens ne 'gewone' vind..... Crying or Very sad

Veel geluk ermee!

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lohman

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 26 Dec 2010 21:02 schreef:
Amaai !!!!! yummie yummie yummie

Prachtstuk, Roger!!!!!

En zeggen dat ik niet eens ne 'gewone' vind..... Crying or Very sad

Veel geluk ermee!

Grtz,
Niko.

Bedankt Niko,

Geen zorg vroeg of laat komt er wel ééntje boven. Ge ziet wel, ik dacht ook dat ik er geen zou vinden en toch....

Grtz,
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Een absoluut topstuk met de waarde van een absoluut mooie prijs.
Die gaat vlot boven de 1000 euro hoor!
Een kleine opmerking;"zou zijn meegebracht uit de eerste wereldoorlog"maar dan zou het eerder met de jongere bajonet ( model 15 of is het 16??)geweest zijn.
Alles is nieuw,volgens mij zit er eerder een verhaal van het begin van de oorlog aan verbonden.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Niko

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 8:12    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 27 Dec 2010 7:28 schreef:
Hallo,
Een kleine opmerking;"zou zijn meegebracht uit de eerste wereldoorlog"maar dan zou het eerder met de jongere bajonet ( model 15 of is het 16??)geweest zijn.
Alles is nieuw,volgens mij zit er eerder een verhaal van het begin van de oorlog aan verbonden.
Groeten.Philippe

Kan wel van een vestinggrenadier zijn.

Groetjes,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 27 Dec 2010 7:28 schreef:
Hallo,
Groeten.Philippe

Hallo Philippe,
Dit is inderdaad ook voor mij een knelpunt. Ik moeten aanvaarden wat mij door de kleinzoon werd verteld. Het rare is dat er geen enkel dossier is te vinden. Ik heb wel vernomen dat de overgrootvader bij het uitbreken van de oorlog reeds 31jaar was. Hij was architect en heeft het huis waar het werd gevonden zelf getekend en gebouwd. Gezien die tijd met zijn studies zou hij volgens mij toch moeten officier geweest zijn...of heb ik het mis. Opzoekingen in het legermuseum zijn eveneens in die richting gedaan maar...noppes. Het is ook zo dat ik mijn bedenkingen heb dat het geweer actie zou gezien hebben gezien de toestand. Het spijtige is dat het nageslacht niets meer kan vertellen wat enige klaarheid kan brengen.
Desondanks blijft het een uniek stukje geschiedenis. Gebruikt of niet.

Mvg, Roger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het is de vraag hoe lang de overgrootvader nog in het Belgisch leger gezeten had. Mogelijk kon of mocht hij al uit dienst na het doortrekken van de Duitsers in 1914 en heeft hij nooit achter de Yzer gelegen.
Eigenlijk vind ik dat je moreel verplicht bent om deze historie uit te zoeken. Ik kocht zelf in 2003 een bijzonder origineel object (geen militair!) uit 1864, en het uitzoeken van de geschiedenis daarvan heeft de waarde voor mij alleen maar groter gemaakt. Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Volledig met je eens Lingekopf, maar ja...hoe zoek je nu verder ?
De familie kan niets meer aanbrengen en via het leger is het ook een dood spoor. Voor hetzelfde geld heeft hij nooit dienst gedaan en is hij op een andere manier aan dit stuk geraakt en denkt de familie dat hij het heeft meegebracht.
Ik zou niet liever willen dan de geschiedenis te kennen omdat het altijd prachtig is als men ook een verhaal heeft bij een verzamelstuk.
De familie kon mij zelfs zijn geboorteplaats of datum niet meer geven. Die heb ik kunnen bekomen bij de gemeente waar hij woonde en die zijn zelfs in de archieven moeten gaan zoeken. Ik ben er dus echt mee bezig geloof me. Mijn bronnen zijn echter uitgeput. Als iemand een idee heeft hoe verder te zoeken hoor ik het graag.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn het eens wat de opzoekingen aangaat. We kunnen nog wel wat:
In welk jaar werd dit wapen gemaakt? (Productienummers zijn vaak nog aan een jaartal te koppelen).
De overgrootvader moet al lang voor WO1 in reguliere krijgsdienst geweest zijn. Kan hij daar zijn geweer aan hebben overgehouden? Mochten dienstplichtigen destijds hun wapen thuis houden?
Is overgrootvader überhaupt in 1914 wel gemobiliseerd? Daar zijn registers van.

Ik weet er niets van, ik probeer alleen maar mee te denken.... Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Is inderdaad een spoor om te volgen.

Misschien kan ik nogmaals met de gemeente contact nemen en zien of zij in hun archieven nog iets vinden aangaande militiedienst.
Of dienstplichtigen hun wapen mochten meenemen ??? Zou mij ten zeeeerste verwonderen.
Productienummers van de wapens kan ik waarschijnlijk bij het legermuseum bekomen.
Mobilisatiepapieren : daarvoor moet het leger aangesproken worden want die bezitten de info. Maar die vinden niets meer, dus... terug bij af. Mad
In elk geval heb ik toch weer enkele sporen om te volgen.
Hartelijk bedankt voor je inbreng.
jurggie

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een ongelooflijk prachtig wapen. Deze zijn zowiezo al zeldzaam en om ze dan in deze staat te vinden (de term "mint" is hier zeker wel van toepassing) compleet nummergelijk zelfs met de bajonet, is een unicum.

Philippe zijn schatting van meer dan 1000 euro lijkt me zeker niet uit de lucht gegrepen, je treft het maar. Wink
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

...Zoals ik reeds zei, zoeken bij Vestinggrenadiers dus, gezien zijn leeftijd.

Mogelijk de regientsgeschiedenissen even opvissen, zien of hij daar per ongeluk in voorkomt. Na de val van Antwerpen zijn vele Vestinggrenadiers geďnterneerd in Nederland, maar ik heb ook gelezen dat anderen ontsnapten uit Antwerpen en gewoon huiswaarts trokken (niet alleen vestinggrenadiers trouwens).

Een aanwijzing over woonplaats helpt ook al iets verder, in de provincie-archieven kan je de militieregisters inkijken, bv in Gent de Oostvlaamse vanaf 1900.

Ook even nakijken of de woonplaats niet op een plaats ligt waar de grenadiers in 1914 slag leverden, bv Werchter of Rotselaar, Malderen, Bornem. Als ik me niet vergis lagen de vestinggrenadiers in de buurt van Lier. Het wapen kan ook gewoon achtergelaten zijn door een soldaat bij den bompa, die het daarna gewoon heeft verstopt. Moet een hele klus geweest zijn om dit twee oorlogen uit te houden. Wink

Groetjes,
Niko.

Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Moet je een vergunning aanvragen of is dit niet nodig voor zulke oude wapens?
Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Geen vergunning vereist ( in België)
Valt onder de wapens voor wapenrekken.
Je mag wel geen munitie in huis hebben voor het wapen.
wsegers1

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wapenrekken is dit een soort museumbewaring of hoe moet ik dit opvatten.

Willem
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon alle grendelgeweren die voor 1945 gemaakt zijn, zijn vrij volgens de Belgische wet Wink
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's eens naar de curator van het legermuseum in Brussel sturen ?
Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

wsegers1 @ 29 Dec 2010 12:02 schreef:
Wapenrekken is dit een soort museumbewaring of hoe moet ik dit opvatten.

Willem

Hoi Willem,
Als grote lijn kan je nemen wat beno heeft gezegd.

Wat meer gedetailleerd kan je zeggen dat elk repeteerwapen met een brevet of patent van voor 1890 of gebouwd voor 1945 als wapen voor wapenrek wordt beschouwd. Onder repeteerwapens wordt verstaan, een wapen dat na elk schot manueel moet herladen worden ( dit kan zijn : een grendel, lever action zoals de winchester of zelfs pompactie zoals de trench gun, zolang het aan bovenvermelde criteria voldoet is het vrij). Het is daarom dat replica's van deze wapens wel aan een vergunning onderhevig zijn (omdat ze na deze datum zijn gebouwd).
Niet te vergeten is dat dit enkel geldt voor de oorlogswapens. Er zijn ook oude jachtwapens maar deze blijven aan de vigerende wetgeving onderhevig.
Als tegenvoorbeeld kan ik je geven : een oorlogsgebouwde Garand bvb. is niet vrij omdat dit een halfautomaat is. Hij herlaad zelf zonder tussenkomst van de schutter.
De wetgever heeft in elk geval een lijst opgemaakt waar de vrije wapens instaan. Ik heb de laatste versie liggen en zal je die doormailen als je wil.
Laat maar iets weten.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

zie ook topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=242830#242830
Naar boven
Lohman

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het linken van deze topic Patrick
yoeri

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2012 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

beetje oud topic ik weet het.
maar is die markering al gevonden?
Erik C.

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2013 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou dit prachtstuk laten taxeren, volgens mij is de genoemde 1000 euro veel te bescheiden.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2013 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel gezegd"vlot boven de 1000 euro"...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Yente

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2014 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Opgelet!! Een oplichter heeft mij gecontacteerd met de melding dat hij een mauser te koop had. De mauser is deze van dit topic. Echter verkoopt de eigenaar hem zeker niet. De persoon contacteerde mij onder de naam Harry Peters, zou de mauser zogezegd verzenden en woont heel toevallig in de verste uithoek van Nederland (zodat een potentiële koper het te ver vind om naar toe te rijden).
Opletten dus moest iemand van jullie ook gecontacteerd worden door deze persoon.

Mvg Yente
Bupi

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2014 19:12    Onderwerp: 1889 uniek Reageer met quote

Als die eerste foto's verschenen !
14 dagen ziek ervan geweest !
Kan niet zijn !
Mens wist zelf nie dat vrij was !
Was zelfs in den grooten oorlog gebruikt !
Zo n' afgevijlde houtvijs kolf komt ge maar tegen WW1 !(denk ik ) !
Om splijten kolf tegen te gaan !
Nu kan ie wederom vrij zijn (macaron L II )(voor 1910)(mischien voor 1895)
Macaron A (na 1910 ) nummergelijk zonder bajonet = 2500 € gekocht !
Nu in den boek = ??????waarde Phillipe ????
Gangsters misbruiken onze dromen !
Een goede Belgische Mauser in Holland is nu is zo dood als een pier !
Wettelijk toch !
Mvg.Pierre.
Naar boven
Bupi

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2014 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Lohman ;
Weer te rap gelezen .
Was W segers 1 die vroeg of dat ze vrij waren toen !
Sorry voor misverstand .
Mvg.Pierre .
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: