Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

de rol van mijn grootvader in WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
reinierdebruin

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 14:47    Onderwerp: de rol van mijn grootvader in WO1 Reageer met quote

Hallo allemaal,

Mijn grootvader heette Jan Willem van Gelderen. Geboren in Sliedrecht op 07-04-1886. Overleden in 1964.
Mijn moeder (zijn dochter) en ik weten dat hij wegens verdienste als burger (ambtenaar) in WO2 een ridderorde heeft ontvangen.
Laatst ontdekte ik dat hij ook een Albert Medaille heeft gekregen voor verdienste tijdens WO1. Daar wisten wij niets van.
Nu willen we graag weten waarom hij die medaille kreeg.
We kunnen wel wat redenen bedenken maar we willen het graag echt weten.
Weet iemand van jullie hier misschien meer over of kan iemand mij tips/informatie geven om hier achter te komen?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Reinier de Bruin en Betty de Bruin- van Gelderen
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien te simpel gedacht van me. Maar is de Ridderorde Nederlands?
Dan zou je het bij de gemeente, Sliedrecht of waar hij destijds ook moge werken, kunnen proberen te achterhalen. Mits je dat al niet gedaan had natuurlijk.
NIOD http://www.niod.nl/ misschien? Ik noem maar wat hoor.

Ik hoop dat jullie gaan slagen met de speurtocht.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
reinierdebruin

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 13 Dec 2010 15:01 schreef:
Misschien te simpel gedacht van me. Maar is de Ridderorde Nederlands?
Dan zou je het bij de gemeente, Sliedrecht of waar hij destijds ook moge werken, kunnen proberen te achterhalen. Mits je dat al niet gedaan had natuurlijk.
NIOD http://www.niod.nl/ misschien? Ik noem maar wat hoor.

Ik hoop dat jullie gaan slagen met de speurtocht.

Quote:
In Nederland kom ik wel verder denk ik. Mijn vraag is om informatie/tips te krijgen voor zoeken in BelgiŽ. Het gaat immers om de Albert Medaille die hij heeft gekregen.

Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2010 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

De Koning Albert Medaille
Toegekend zowel aan Belgen als aan buitenlanders welke, tijdens de oorlog, uitzonderlijke verdienstelijk waren bij het promoten, organiseren of de administratie van humanitaire en caritatieve werken welke Belgen in nood bijstonden.
Deze bronzen medaille werd ingesteld op 7 april 1919 en toont op de voorzijde het hoofd van Koning Albert I en, binnen een lauwerkrans omheen de rand, de tekst "ALBERT ROI DES BELGES". Op de achterzijde staat, binnen eenzelfde lauwerkrans, "EN / TEMOIGNAGE / DE RECONNAISSANCE / NATIONALE". Deze medaille kon eveneens worden uitgereikt met een Vlaamse tekst : "ALBERT KONING DER BELGEN" op de voorzijde en "ALS BLIJK VAN 'S LANDS ERKENTELIJKHEID" achteraan, indien de rechthebbende dit zo wenste. Onderaan staan de jaartallen "1914 - 1918". Het lint is donkerrood met de nationale kleuren in het midden.
Een variante hiervan, met twee banden met telkens de driekleur, werd gebruikt voor medailles welke werden toegekend aan diegenen welke werden onderscheiden voor hun verdienste in het ravitailleren van het bezette BelgiŽ.

bron
http://users.skynet.be/hendrik/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: