Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgische troepen aan de Somme

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pervijze

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2010 19:59    Onderwerp: Belgische troepen aan de Somme Reageer met quote

Van een correspondent kreeg ik onderstaande vraag (weliswaar in het Frans maar ik hoop dat dat geen beletsel is). Weet iemand hier een antwoord op ?

Un correspondant m'écrit de France qu' " Une unité du génie (belge) a été transférée par Foch, avec l'accord du roi Albert, fin 17 ou mieux début 18, pour aider les Anglais
sur la Somme; ou plutôt près d'Arras ..."

Avez-vous connaissance de ce fait?

Cela pourrait justifier le souvenir de mon cousin anglais qui prétendait que son grand-père belge avec l'ABL avait été d'abord sur l'Yser et après sur la Somme .

Il est un fait que les militaires sur le terrain avaient du mal à faire la différence entre Pas de Calais et Somme ... même à postériori.
Existe-t-il à ce sujet des archives?

NB: Il parait que pour les Troupes belges qui ont combattu sur le Front russe en 14/18 il existe même un livre reprenant la liste des soldats concernés.
Est-ce le cas pour ceux de la Somme?

Met dank bij voorbaat,

Herman Declerck
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2010 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
Spoorwegbataljon van de Genie, Somme 1917
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12667

1917: Opnieuw aanleggen van door de Duitschers vernielde sporen in de Somme en de Oise: Rebecourt-Noyon; Flavy-le-Martel-Tergnier; Ham-Foreste (40 km. spoor en 137 km. brug).

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: