Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

11de vestingslinieregiment tot val van Antwerpen / fort 1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Philip Vanheessen

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 18:28    Onderwerp: 11de vestingslinieregiment tot val van Antwerpen / fort 1 Reageer met quote

Hopelijk kunnen sommigen onder jullie bij deze redelijk lang uitgesmeerde post helpen:

Mijn overgrootvader (van de klasse 1900, geboren in 1880) werd bij de start van WO1 als oudere opgeroepen in de vestingsreserve, meerbepaald in het 11de vestingslinieregiment of 11de regiment forteresse (dat bij de mobilisatie net als het 31ste linieregiment ontstaan was uit het actieve 11de linieregiment).

Uit zijn militair dossier dat ik bij het legermuseum heb verkregen blijkt dat hij inderdaad begin augustus werd opgeroepen (1 of 4 augustus, dat is niet heel duidelijk). Hij moet dan waarschijnlijk onmiddellijk naar Hasselt getrokken zijn (per trein wellicht), waar het 11de gegarnizoeneerd was, en van daaruit met zijn eenheid naar Luik om de forten te bemannen. Ik weet alleen met zekerheid dat hij die eerste maanden levend is doorgekomen, want het dossier vermeldt dat hij op 9 oktober, een dag voor de val van Antwerpen, met zijn compagnie krijgsgevangene is gemaakt in Fort 1 te Wijnegem.

In het dossier zit briefwisseling met het oog op het bekomen van frontstrepen en dergelijke, o.a. een brief van zijn hand waarin hij schrijft dat hij een dag eerder met zijn compagnie vanuit Antwerpen naar fort 1 was getrokken. Er is ook een verklaring van een zekere kapitein-commandant van de Artillerie Raulier (die dan blijkbaar bevel voerde over fort 1) die schrijft dat hij "... Gl-Majoor Audringa telefonisch van de zaak op de hoogte had gebracht (wat die zaak was staat er niet bij), en dat die de volgende dag een honderdtal artilleriesoldaten van fort 2 en een brigadier, een honderdtal mannen van het 7de linie met een onderofficier, en 325 mannen van het 11de linie onder het bevel van ‘capitaine en second’ Noterman naar fort 1 had gestuurd (onder die laatsten dus ook mijn overgrootvader)", maar dat hij "... zich genoodzaakt zag zich over te geven nadat de nacht nadien de forten 2 tot en met 8 in handen van de Duitsers waren gevallen en de volgende dag ook Antwerpen zelf zou vallen" (mijn vrije vertaling uit het Frans). Volgens deze man zou fort 1 dus als laatste fort van de binnenste gordel gevallen zijn.

Ik probeer nu (net als velen hier) zijn doen en laten in die beginperiode van de oorlog (1 aug t.e.m. 10 oktober) zo goed en zo kwaad het gaat te reconstrueren. Jammer genoeg valt over het 11de vestingsregiment, haar wapenfeiten en ander wedervaren in die eerste maanden weinig te vinden. Vandaar een aantal vraagjes in het wilde weg (en op hoop van zege):

- Is het 11de vestingsregiment samen met het actieve 11de linieregiment (als deel van de 3de legerdivisie) uit Luik teruggetrokken, en is zij in dezelfde operaties en slagen als het 11de actief geweest, tot aan de terugtrekking in Antwerpen? Of werd zij anders ingezet? Mijn overgrootvader was van klasse 1900, de op een na oudste. Werden die van het prille begin ingezet?
- Het dossier van mijn overgrootvader meldt een aantal maal dat hij in het 3/IV zat (zelf schrijft hij ook: 4de bataljon, 3de compagnie). Op andere plaatsen staat evenwel 3/III (die III is misschien een slecht geschreven IV), maar ook eens 3/VI: dat zou dan op een zesde bataljon wijzen (tenzij dit ook een vergissing is en de I per ongeluk aan de verkeerde kant van de V werd gezet en dus IV bedoeld werd). Weet iemand uit hoeveel bataljons het 11de vestingsregiment in die eerste maanden bestond (in vredestijd normaal gezien slechts 4, maar misschien waren het er toen meer)?
- Uit andere bronnen blijkt dat Fort 1 in de namiddag/avond van 8 oktober zou gevallen zijn (oa. boek "Vlaanderen Niemandsland 1914", een post ergens op dit forum): hoe zou het dan kunnen dat mijn overgrootvader en zijn eenheid daar pas da dag nadien op 9 oktober krijgsgevangen werden genomen? Aan de andere kant lijk ik ook uit het getuigenis van die artilleriecommandant Raulier af te leiden dat hij zich pas op 9 oktober heeft overgegeven en fort 1 dus op die dag gevallen is (in de vroege ochtend dan wellicht) gevallen zou zijn (in overeenstemming met wat mijn overgrootvader zelf dus schreef).
- Kan iemand een correcte chronologie geven van de val van forten 1 t.e.m. 8 van de binnenste gordel?
- Enig idee wie die Gl-Majoor Audringa was?
- Is er misschien iemand wiens voorouder ook in de 11de vestingsreserve diende, en bij de val van Antwerpen krijgsgevangen werd genomen? Indien ja, dan hoor ik graag je verhaal (eventueel via mail). Ook ben ik natuurlijk enorm geïnteresseerd in om het even welk detail over het 11de vestingsreserve in die eerste maanden (wapenfeiten, locaties, verplaatsingen, ...) dat de belevenissen van mijn overgrootvader terug tot leven kan wekken, want over de periode tussen 1 augustus tot aan 9 oktober, geeft het militair dossier jammer genoeg geen enkele informatie en dat is voor mij dus een blinde vlek. Ik hoor het graag (te meer omdat, zoals ik al zei, er vrij weinig over het 11de vestingsregiment te vinden is)!
- Voor de volledigheid: uiteraard heb ik dit ganse forum al afgeschuimd op zoek naar mogelijke informatie Wink

Alvast bedankt! Smile
Philip
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

1.Gegevens over jou overgrootvader interpreteer ik, zonder tegenbericht, als volgt: na de mobilisatie van 01 augustus was het Belgisch leger samengesteld uit 15 klassen verdeeld over een veldleger en een vestingleger. Waarschijnlijk behoorde hij tot de Divisie III-11°gemengde brigade-11°linie-III° regiment met hoofdkwartier te Hasselt. Zij stonden in voor de verdediging van de forten rond Luik. Na de val van Luik zal hij met zijn eenheid teruggetrokken zijn naar het “Réduit National” Antwerpen en daar verder gestreden hebben.

2.Periode 04.08.1914-10.10.1914. De Duitse artillerie begon op 28 september met de vernietiging van de forten rond Antwerpen. De 28° viseerde men al St. Katelijne Waver, Walem, Koningshooikt en Lier. Het begin van de val van Antwerpen. Het gebied tussen Dendermonde en Mechelen wordt verdedigd door o.a. de III° divisie. De dag erop maakt men al voorbereidingen om Antwerpen te verlaten. Op 08 oktober vielen de forten 1 (Wijnegem) en 2 in de binnenste fortengordel. Men beslist om wat nog rest van het veldleger in en rond Antwerpen te evacueren. De aftocht werd gedekt door de vestingtroepen in de binnenste gordel en een gemengde eenheid van Belgen en Britten in fort 4.
De terugtrekking van deze resttroepen gebeurt chaotisch. Veel vestingsoldaten worden aan hun lot overgelaten. Er waren dus drie mogelijkheden: het lukte terug te trekken over de Schelde naar de IJzer, ofwel werd men krijgsgevangen ofwel kon men krijgsgevangenschap vermijden door de grens over te steken naar het neutrale Nederland om er geïnterneerd te worden. Dit laatste deden 33.000 soldaten.

3.Ik begrijp niet wat de bedoeling was om op 8 oktober vanuit Antwerpen(!) naar fort 1 te trekken? Normaal zou ik denken dat ze omgekeerd, na het verlies van fort 1 via Antwerpen de Schelde overtrekken om te vluchten?
Naar boven
Philip Vanheessen

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Vulcanus, bedankt voor je antwoord. Wat je laatste opmerking betreft: dat probeer ik inderdaad beter te begrijpen. Miin overgrootvader schrijft het immers zelf: "op 9 oktober gevangen genomen in fort 1" ... "daar naartoe getrokken vanuit de stad Antwerpen en er precies 1 dag geweest".

Ook de verklaring van die commandant Raulier, wijst daar toch op... Tenzij zij er beiden een dag naast zitten en eigenlijk 8 oktober bedoelen als datum van gevangenneming.
Naar boven
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2012 14:14    Onderwerp: 11 de vestingslinieregiment tot val van Antwerpen Reageer met quote

Hallo dekleinebach,

Quote:
Mijn overgrootvader (van de klasse 1900, geboren in 1880) werd bij de start van WO1 als oudere opgeroepen in de vestingsreserve, meer bepaald in het 11de vestingslinieregiment of 11de regiment forteresse (dat bij de mobilisatie net als het 31ste linieregiment ontstaan was uit het actieve 11de linieregiment).

Onlangs kocht ik het boek "Fort2 te Wommelgem" Willy Jacobs en op blz. 52 staat dat op 08 oktober 1914 de toestand op Fort 1 catastrofaal was. bemanning van Fort 2 kwam ter hulp enz.
Net deze toestand beschrijft jou grootvader. Wellicht zal dit jou interesseren.
Naar boven
lansier13953

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2012 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Philip,

één van mijn collega reservisten (Cdt Cooremans Francois) is actief bezig met het 11de Linie. Reeds enkele jaren geleden hebben zij een vriendenkring in het leven geroepen, "Ons 11de".

Zij hebben een eigen site : www.ons11de.be

Via die site kan je mogelijk eens contact opnemen met hogervernoemde, om mogelijk meer over het doen en laten van het 11 Li te weten te komen.

Nog een prettige dag,
Etienne
reisleider

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2014 9:33    Onderwerp: Re: 11de vestingslinieregiment tot val van Antwerpen / fort Reageer met quote

Philip Vanheessen @ 24 Nov 2010 18:28 schreef:
Hopelijk kunnen sommigen onder jullie bij deze redelijk lang uitgesmeerde post helpen:

Mijn overgrootvader (van de klasse 1900, geboren in 1880) werd bij de start van WO1 als oudere opgeroepen in de vestingsreserve, meerbepaald in het 11de vestingslinieregiment of 11de regiment forteresse (dat bij de mobilisatie net als het 31ste linieregiment ontstaan was uit het actieve 11de linieregiment).

Uit zijn militair dossier dat ik bij het legermuseum heb verkregen blijkt dat hij inderdaad begin augustus werd opgeroepen (1 of 4 augustus, dat is niet heel duidelijk). Hij moet dan waarschijnlijk onmiddellijk naar Hasselt getrokken zijn (per trein wellicht), waar het 11de gegarnizoeneerd was, en van daaruit met zijn eenheid naar Luik om de forten te bemannen. Ik weet alleen met zekerheid dat hij die eerste maanden levend is doorgekomen, want het dossier vermeldt dat hij op 9 oktober, een dag voor de val van Antwerpen, met zijn compagnie krijgsgevangene is gemaakt in Fort 1 te Wijnegem.

In het dossier zit briefwisseling met het oog op het bekomen van frontstrepen en dergelijke, o.a. een brief van zijn hand waarin hij schrijft dat hij een dag eerder met zijn compagnie vanuit Antwerpen naar fort 1 was getrokken. Er is ook een verklaring van een zekere kapitein-commandant van de Artillerie Raulier (die dan blijkbaar bevel voerde over fort 1) die schrijft dat hij "... Gl-Majoor Audringa telefonisch van de zaak op de hoogte had gebracht (wat die zaak was staat er niet bij), en dat die de volgende dag een honderdtal artilleriesoldaten van fort 2 en een brigadier, een honderdtal mannen van het 7de linie met een onderofficier, en 325 mannen van het 11de linie onder het bevel van ‘capitaine en second’ Noterman naar fort 1 had gestuurd (onder die laatsten dus ook mijn overgrootvader)", maar dat hij "... zich genoodzaakt zag zich over te geven nadat de nacht nadien de forten 2 tot en met 8 in handen van de Duitsers waren gevallen en de volgende dag ook Antwerpen zelf zou vallen" (mijn vrije vertaling uit het Frans). Volgens deze man zou fort 1 dus als laatste fort van de binnenste gordel gevallen zijn.

Ik probeer nu (net als velen hier) zijn doen en laten in die beginperiode van de oorlog (1 aug t.e.m. 10 oktober) zo goed en zo kwaad het gaat te reconstrueren. Jammer genoeg valt over het 11de vestingsregiment, haar wapenfeiten en ander wedervaren in die eerste maanden weinig te vinden. Vandaar een aantal vraagjes in het wilde weg (en op hoop van zege):

- Is het 11de vestingsregiment samen met het actieve 11de linieregiment (als deel van de 3de legerdivisie) uit Luik teruggetrokken, en is zij in dezelfde operaties en slagen als het 11de actief geweest, tot aan de terugtrekking in Antwerpen? Of werd zij anders ingezet? Mijn overgrootvader was van klasse 1900, de op een na oudste. Werden die van het prille begin ingezet?
- Het dossier van mijn overgrootvader meldt een aantal maal dat hij in het 3/IV zat (zelf schrijft hij ook: 4de bataljon, 3de compagnie). Op andere plaatsen staat evenwel 3/III (die III is misschien een slecht geschreven IV), maar ook eens 3/VI: dat zou dan op een zesde bataljon wijzen (tenzij dit ook een vergissing is en de I per ongeluk aan de verkeerde kant van de V werd gezet en dus IV bedoeld werd). Weet iemand uit hoeveel bataljons het 11de vestingsregiment in die eerste maanden bestond (in vredestijd normaal gezien slechts 4, maar misschien waren het er toen meer)?
- Uit andere bronnen blijkt dat Fort 1 in de namiddag/avond van 8 oktober zou gevallen zijn (oa. boek "Vlaanderen Niemandsland 1914", een post ergens op dit forum): hoe zou het dan kunnen dat mijn overgrootvader en zijn eenheid daar pas da dag nadien op 9 oktober krijgsgevangen werden genomen? Aan de andere kant lijk ik ook uit het getuigenis van die artilleriecommandant Raulier af te leiden dat hij zich pas op 9 oktober heeft overgegeven en fort 1 dus op die dag gevallen is (in de vroege ochtend dan wellicht) gevallen zou zijn (in overeenstemming met wat mijn overgrootvader zelf dus schreef).
- Kan iemand een correcte chronologie geven van de val van forten 1 t.e.m. 8 van de binnenste gordel?
- Enig idee wie die Gl-Majoor Audringa was?
- Is er misschien iemand wiens voorouder ook in de 11de vestingsreserve diende, en bij de val van Antwerpen krijgsgevangen werd genomen? Indien ja, dan hoor ik graag je verhaal (eventueel via mail). Ook ben ik natuurlijk enorm geïnteresseerd in om het even welk detail over het 11de vestingsreserve in die eerste maanden (wapenfeiten, locaties, verplaatsingen, ...) dat de belevenissen van mijn overgrootvader terug tot leven kan wekken, want over de periode tussen 1 augustus tot aan 9 oktober, geeft het militair dossier jammer genoeg geen enkele informatie en dat is voor mij dus een blinde vlek. Ik hoor het graag (te meer omdat, zoals ik al zei, er vrij weinig over het 11de vestingsregiment te vinden is)!
- Voor de volledigheid: uiteraard heb ik dit ganse forum al afgeschuimd op zoek naar mogelijke informatie Wink

Alvast bedankt! Smile
Philip

VULCANUS

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2014 10:28    Onderwerp: 11de vestingslinieregiment tot val van Antwerpen / fort Reageer met quote

Misschien vind je ook iets in het boek "La Défence de la Position fortifiée d'Anvers en 1914" (20 août-10 octobre) ?
Naar boven
Inge

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2014 14:21    Onderwerp: Enig idee wie die Gl-Majoor Audringa was? Reageer met quote

Het gaat hier om generaal majoor Andringa, niet Audringa.
zie: http://www.ars-moriendi.be/andringa.htm
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: