Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De gebroeders Bollekens (vliegtuigbouwers)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7024

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 12:33    Onderwerp: De gebroeders Bollekens (vliegtuigbouwers) Reageer met quote

(Ik weet eigenlijk niet goed waar te plaatsen, dus hier maar).

Vliegtuigbouw en vorming piloten voor het Belgisch leger
Op 27 februari 1912 verwerven de gebroeders Bolle-kens de licentie voor de bouw en verkoop van Henry en Maurice Farman vliegtuigen in BelgiŽ voor de duur van vijf jaar vanaf 1 maart 1912. Op 11 maart bestelt het leger voor het eerst vier H. Farman toestellen bij de gebroeders Bollekens voor een totaal bedrag van 100.000 frank. Het lastenboek bevat o.a. volgende specificaties:
* Maximale afmetingen: vleugelwijdte 12 m., lengte 8,5 m., hoogte 2,5 m.
* Maximum gewicht: 350 kg met lege reservoirs.
* Vervoerd minimum gewicht: piloot, passagier, brandstof, gereedschappen: 285 kg.
* Werkelijke vluchtsnelheid: minimum 90 km/h.
* Werkelijke vluchtsnelheid: minimum 90 km/u.
* Stijgsnelheid: minimum 500 m in 15 minuten.

De firma Bollekens bestelt op haar beurt op 12 maart bij Farman een H. Farman toestel met 70 pk Gnome-motor dat voldoet aan de specificaties van het Belgisch leger en dat moet dienen als model. Het is de HF16 waarvan het eerste door Bollekens gefabriceerde vliegtuig de ontvangstproeven op 6 en 7 juli glansrijk doorstaat. De behaalde resultaten overtreffen in ruime mate de gestelde voorwaarden.

Op 26 juli verleent het ministerie van oorlog aan de Bollekens toelating om proeven uit te voeren met een watervliegtuig op de vestinggracht van het fort van Schoten, wat bewijst dat de firma zich ook nog altijd interesseert voor burgervliegtuigen.

Verder lezen:
http://www.vieillestiges.be/nl/rememberbook/contents/48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group