Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Exclusieve beelden opgedoken!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Knap werk van User Tanker aan de hand van die beelden ,
Dus onze Franse vrienden kenden die beelden al,
niets nieuws onder de zon ?

zie link voor het werk ivm de tanks
http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/Pages-d-Histoire-Artillerie/Artillerie-Speciale-chars-d-assaut/artillerie-schneider-survoles-sujet_992_1.htm#t6543
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 08 Nov 2010 21:10 schreef:
Ohlenforst @ 08 Nov 2010 20:53 schreef:
En vergeet de foto's niet! Die van dat bloemenperk, met die Vlaming die erover vertelde vond ik erg interessant. Die gast wil ik wel eens ontmoeten!

Dat is Birger Stichelbaut, mede-auteur van het boek dat ik hierboven al aanhaalde:
Images of Conflict

http://www.archeonet.be/?p=6060

En in het verleden medewerker van het Sergeant York Project, dat de 'Alvin York Spot' (met grote waarschijnlijkheid) lokaliseerde: http://www.sergeantyorkproject.com/index.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 2:25    Onderwerp: Reageer met quote

Denis Roland liet me weten , dat er in de shop van la Caverne du Dragon ( Chemin des Dames) er een 50 min durende DVD te koop ligt .
Met als titel "l'Aisne dévastée
Die beelden uit deze film En dirigeable sur les champs de bataille gebruikt , namelijk het gedeelte Noyon-Reims
+ een vlucht over le Chemin des Dames en een ommetje rondom Château-Thierry.
Prijs 15 €
http://www.sahs-soissons.org/pdf/aisne_devastee.pdf

http://www.caverne-du-dragon.com/fr/default.aspx
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het was voor mij een interessante documentaire. Maar ik heb ook iets gemist wat ik graag zou gezien hebben , namelijk de Belgische sectoren, Frontzate, Reigersvliet , Diksmuide.... . Jammer. Wat ik wel zag : alle facetten van geschiedenis. Archief : al die houten bakjes met de fotonegatieven - ontsluiten jongens !!! Mondelinge geschiedenis , wat men al zo kan doen als archeoloog (Birger Stichelbaut), multi-media ... enz.
Een voorbeeld (niet WO1) van prachtige ontsluiting . In de KB- Amsterdam hebben ze een stedenatlas gevonden uit de Gouden Eeuw (er zitten ook Vlaamse steden in) en nu online gezet. Gewoon prachtig.

Waarschijnlijk is er nog materiaal te vinden in de archieven. Ik kan het weten van ik werk mee als vrijwilliger in een archief aan een project. (17de-18de eeuw) Nog kilometers te gaan en vooral veel tijd.

Cool

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Waaslander

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich een mooie docu, niks op aan te merken, maar dan het men het wel beter een andere titel gegeven. Ik had toch ook wel wat méér 'aero-beelden' verwacht, dan de obligatoire topics en beelden, zoals over de Somme bijvoorbeeld.

Mij lijkt het dat er de laatste jaren veel materiaal uitkomt, maar men vrijwel altijd dezelfde thema's herkauwt. Specifieke docu's (bv over dat tunneling-item) zie je veel minder.

Jammer, had graag eens luchtbeelden gezien van de regio Verdun.

Mss is het mogelijk die film in een zaal te vertonen? Ik zou het nog altijd leuk vinden, mocht ooit iemand het initiatief nemen een soort van 'filmforum' te starten met pakweg maandelijks één voorstelling van een film gerelateerd aan WWI. Denk dat daar zeker volk op zou afkomen, zeker als je unieke beelden of lang-vergeten films zou kunen tonen. Mocht dit via een vzw verlopen, lijkt het mij niet onmogelijk samenwerkingsverbanden af te sluiten met pakweg ons eigen legermuseum of het IWM.

Interessant ideetje?...
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon maar om te zeggen dat mij gesignaleerd werd (door Roel, op het GWF) dat er van het deel Ieper ook fragmenten getoond werden in In Europa, van Geert Mak.
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/42972115/
Vanaf 7.07
Sommige dezelfde als in The First World War from Above, andere waren andere, maar bij dezelfde gelegenheid gefilmd.

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2010 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Eerste Wereldoorlog van boven

Eerste Wereldoorlog van boven
14 november 2010

Deze week werd op 11 november het einde van de Eerste Wereldoorlog herdacht. De BBC zond een documentaire uit ‘ The First World War from above’, met beelden van het slagveld en de loopgraven uit 1919 gemaakt vanaf een luchtschip. Kees Brants, auteur van ‘Velden van weleer’ (over de waanzin van WO 1), over de manier van geschiedschrijven en herdenken van de Eerste Wereldoorlog.

Na te luisteren:
http://www.radio1.nl/contents/21822-eerste-wereldoorlog-van-boven

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2010 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Luisteren!
re-enactement krijgt ook nog een veeg uit de pan.
Spreker is Kees Brants mede-auteur van 'Velden van Weleer'
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=580

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2010 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Kees Brants... Dat is toch die meneer die het in zijn werkje niet al te nauw neemt met de waarheid, naar ik begrepen heb?
Maar wat een reusachtige expert is de man! Zeker na het beluisteren van dit programma. Is er ook maar één terrein -of deelterreinen van terreinen,of deelterreinen van deelterreinen- te noemen waar hij niet werkelijk álles vanaf weet?

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, geen plagiaat, ze hebben een eigen beeld van de oorlog en verwerken dat bij tijden in hun boek.
En zo zeg ik het eigenlijk keurig.

Kees Brants is zeker een expert, maar meer op dit gebied:
Quote:
After an education in journalism and working as a journalist, Kees Brants studied political science (1979, cum laude) and mass communication (1981) at the University of Amsterdam. In 1979 he started as scientific associate at the political science department. After eleven years he switched to the communication department where he is currently working as an associate professor media management and communication policy. Furthermore he is director of the English MA – programme European Communication studies of the International School for Humanities and Social sciences at the University of Amsterdam. Since 1999 he is (appointed) professor political communication at the department of political science of the University of Leiden.

Even voor de goede orde 'Velden van Weleer'is voor velen van ons onmisbaar geweest in het begin.
Het gaat nu meer over zijn uitspraken op Radio1

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Over wat hij over re-enacting zegt, zal ik het niet hebben, maar wat hij zegt over het BBC-programma is wel erop ! Dat is trouwens ook een van de punten waarin op het Britse GWF het programma gekraakt wordt : de te nadrukkelijke (emo- en lijfelijke) aanwezigheid van de presentator.

Tevens wil ik nog eens aanstippen dat die zogezegd unieke en spectactulaire beelden van die luchtopnames nu ook weer niet zo uniek zijn. Ze waren inderdaad al te zien in Maks In Europa, en ook verleden dinsdag waren ze op Canvas nog eens te zien (in : Niets is zwart-wit, afl. 2, Amandus (over Amandus Sticker de burgemeester van Reninge).

Dàt is voor mij absoluut het zwakste punt van het BBC-programma : hoeveel van die 78 minuten van de originele opname hebben we eigenlijk te zien gekregen ? Bitter weinig. En dus niet uniek.

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het een heel eind met je eens hoor Aurel,
maar Brants doet, in mijn ogen dan, vrijwel hetzelfde als de programmamaker Smile
Voorgrond, hij weet het het beste, enzovoorts.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Maar ik heb weer wat gevonden, en deze auteur maakt er wel een heel bijzonder bruggetje van naar de Spaanse Griep:

he other day, a BBC documentary by the title of First World War From Above, we had the chance to view and commensurate the damage WWI created on the frontline separating the German and the Allied armies. The birds-eye view presented by arial photographs and a footage shot from a dirigible after the end of the conflict, gives the most comprehensive illustration of the shire scale on which obliteration took place. 16 million people died as a result.
It beggars belief to imagine that less than a century ago in Europe, men were sent to the trenches, into battle and to their deaths in such horrific conditions. The peaceful French and Belgian countryside was savagely ravaged in an indescribable manner. The Italian-Austro Hungarian front was certainly not better, although the frontline was high up in the Alps and relatively out of sight. Relics, and the occasional body, are still been puller out of the retreating glaciers.
The program was sobering, as one cannot help but feel humbled and dwarfed by the force of total war between 1914-1918. Yet, the rhetorical question is there anything worse than this, must be answered in all honesty. From a man-made point of view, the answer is: no. There is not. However, from a out-of-human-hand turn of events stand point, aka a natural disaster, the answer is yes.
The bitter irony is that such disaster unfolded in correspondence to the final year of the First World War and the beginning of the peace treaties, subjected the human race to the highest mortality figures in history. To this day, we are not sure of how many people died between 1918 and 1920 of Spanish Flu. Statistics speak of 50 to 100 million fatalities, worldwide: many times over the figures produced by the war. Yet, today we have very little recollection of the flu pandemic, in our collective imaginary. In spite of commemorating the fallen in the war every year, near to nothing is mentioned about the victims of that flu pandemic.
I would probably know very little about the virus myself. But the Spanish flu cast an indelible shadow over my family history, taking the lives of children and one adult: my great grand mother, S. Her daughter, M, is still with us to tell the tale.
S was the wife of G, mother to 6 children, of which only 2 survived to live a full life. She was a bride by the age of 18 and lived 6 years of blissful marriage. I am told that S and G loved each other very much and the war had not put a stop to their love story, because G was posted on the second line of the Austro-Hungarian front, close enough to home to walk back and forth every two weeks. S was a happy girl, she always looked at life in a positive way, in the face of famine and tragedy. We are always well, we lack nothing and we are happy! - she used to say.
Then, one day in the autumn of 1918, a few months after my grandmother M was born, soldiers took up residence in part of the house owned by my grandparents. They carried the flu virus, which quickly spread to the neighbourhood. S, who was only 24 by then, contracted the virus and fell severely ill. Doctor V, the only medic in the valley, was summoned and G called back from his duties. V understood the gravity of the situation and gave his verdict, unceremoniously: Not even a horse could withstand what your wife is going through!
S was killed by something very similar to the virus depicted in the photo above (which is a modern resurrection of the original Spanish flu DNA). I deliberately choose to leave out the gory details of S's death, tragically shared by many millions. The complete jigsaw of the effects of the virus on the human body have been pieced together in the past decade, via laboratory-based means as well as written evidence of the time. To summarise it all in the most delicate way possible, when I told my grandmother M the facts of these findings, I assisted to an unprecedented scene: at the age of 90, she cried for the first time about the demise of the mother she never knew and therefore never missed, due to the existence of an extended loving family.
To me, the victims of the Spanish Influenza are the unsung heroes of that decade, no less worthy than those who fell in the war. Perhaps, by alining them side by side, we can appreciate the scale of destruction and sorrow brought on by human madness, as well as touching with our hands the almighty power of nature... life. And this, should be a very good reason not to forget the events and remember our relatives, almost one century on.

BBC iPlayer: http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b00vyrzh/The_First_World_War_from_Above/

(c) http://nazzarenaarman.posterous.com/anything-worse

Naar boven
Frank666

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2010 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooie beelden inderdaad! Bedankt voor het posten.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2010 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig beeldmateriaal. Ik heb de volledige archieffilm bekeken, en ik zag zaken die ik nog nooit gezien had. We gaan een gedeelte van de archieffilm opvragen / huren met de werkgroep "Nieuwpoort 2014-2018".
Smile
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2010 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 08 Nov 2010 18:38 schreef:
Gewoon even verwijzend naar mijn posting van daarnet.

Daarnet wat gelezen op het Britse Great War Forum, en daar gezien dat de originele opnames ongeveer 80 minuten lang zijn.

En daar ook gelezen dat de commentaren na het zien van de documentaire in een groot aantal gevallen ronduit vernietigend zijn :

Disappointing ... Mishmash ... Veel zaken gewoon niets te maken met aerial observation ... Lack of focus ... Why so much attention on the Somme if there is no footage ?! ... Calling the ponds of the White Chateau in the Palingbeek golf course near Ypres double craters ?! ... Kritische vragen in verband met de unexploded shell en de tank ... Te veel aandacht voor de "boring presenter" ... Self indulgent mediocrity ...
En steeds terugkerend : "a missed opportunity".

Wie de drie bladzijden in z'n geheel wil lezen :
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=155043&st=0

Maar laat me eraan toevoegen dat de kritiek eigenlijk van dezelfde aard is als wat we meestal horen en lezen op een W.O.I-Forum na een tv-documentaire. (Al is dit Nederlandse Forum wel opvallend positief over het programma) : Wij "kenners" kijken met andere ogen, en vergeten dat zo'n programma bedoeld is voor een breed publiek. Als die 60 minuten zouden gevuld geweest zijn met authentiek bewegend beeldmateriaal uit de oorspronkelijke 80 minuten, dan zouden wij, de "kenners", wel in de wolken zijn (figuurlijk en hier ook letterlijk bijna). Zeker als het identificeerbare beelden zouden zijn van Nieuwpoort, Diksmuide, Ieper, Mesen, Passendale,...

Maar de doorsneekijker zou al vlug afhaken en z'n aandacht laten verslappen, en dus wegzappen. Dus moest er dringend een beroep gedaan worden naar zaken die hem wél kunnen blijvend boeien. Ook al maak je er een mishmash van met zaken die erbij gesleurd worden. Of stel je ten gunste van de computeranimatie (de zgn. sequential mijnontploffingen) een aantal zaken verkeerd voor. Of wijk je af naar emo-tv.

Aurel

Tussen die vele reacties staat nog een interessante link naar een franstalige documentaire die best de moeite waard is :
http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-4632492013147531184#&hl=en
De reclame in het begin kan je ook overslaan.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: